محور برنامه‌های توسعه همگامی با فناوری‌های روز است

    کد خبر :145684

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: لازمه طراحی و تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور، شناخت و بررسی فناوری روز جهانی است.

منصور معظمی افزود: ظرفیت جهانی جدید ایجادشده در سال ۲۰۱۶ برای تولید انرژی الکتریکی، حدود ۲۶۰ گیگاوات بود که بیش از ۵۳ درصد آن به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص یافت که رکورد جدیدی برای این نوع فناوری‌های تولید انرژی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶، برای اولین بار ظرفیت‌های جدید انرژی خورشیدی از هر فناوری دیگر بالاتر رفت و پس از آن به ترتیب نیروگاه‌های بادی، زغال‌سنگ، گاز، آبی، اتمی و زیست‌توده قرار گرفتند.

معظمی با اشاره به افزایش رشد فروش جهانی خودروهای برقی و هیبریدی برقی در سال ۲۰۱۵ اضافه کرد: قیمت باتری و تنوع مدل‌ها به همراه زیرساخت‌های شارژ ‌از موانع و چالش‌های اصلی بازار جهانی خودروهای الکتریکی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود خودروهای برقی در حال تردد در جهان در سال ۲۰۲۰ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا هفت میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو برسد که تفاوت در دامنه پیش‌بینی‌ها به واسطه تفاوت در فرضیات مراجع پژوهشی و آماری است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) صنایع هدف این سازمان را با بخش‌های صنعت و فناوری ساخت شناور، انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی مرتبط دانست.

وی گفت: ایدرو با هدف شناخت جهت­‌گیری‌های جهانی توسعه فناوری در صنایع هدف خود و بهره‌گیری مناسب از آن در سیاست‌گذاری، طراحی و تدوین برنامه‌های توسعه‌­ای و شکل‌­دهی مشارکت‌های بین‌المللی، ‌تلاش می‌کند روندهای توسعه فناوری و کسب‌وکارهای مبتنی بر آن را رصد و نتایج بررسی آن را مستند کند.

معظمی یادآوری کرد: ایدرو در زمینه صنعت و فناوری ساخت شناور، با یکی از پنج شرکت برتر کشتی‌سازی جهان از نظر سهم بازار توافق‌نامه امضا کرده است.

به گزارش ایرنا،وی تصریح کرد: با تشدید رقابت و همچنین ملاحظات زیست‌محیطی، این صنعت به سمت استفاده از فناوری‌های نوین نظیر چاپ سه‌بعدی، اتوماسیون و روباتیک، مواد پیشرفته جدید، انرژی‌های نو و موتورهای پیشرفته حرکت کرده است.

ایدرو و شرکت کشتی‌سازی دوو کره جنوبی (دی.اس.ام.یی-DSME) یازدهم دی ماه پارسال توافقنامه همکاری دوجانبه در زمینه تاسیس یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک امضا کردند که بر اساس آن یارد کشتی‌سازی ۲ طرف در زمینه ساخت و مهندسی شناورهای مورد نیاز همکاری می‌کند.

بیست و چهارم اردیبهشت امسال نیز ایدرو، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی کشتیرانی نفتکش و نمایندگان صنایع کشتی‌سازی هیوندای کره جنوبی قراردادی برای ساخت و تعمیر کشتی‌های اقیانوس‌پیمای نسل جدید امضا کردند.

به موجب این قرارداد امکانات بندری و یاردهای تخصصی مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) برای ساخت ابرکشتی‌های اقیانوس‌پیما و انتقال فناوری تولید و تعمیر کشتی‌های نسل جدید در اختیار شرکت جدیدی مرکب از شرکای این قرارداد قرار گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید