علت نبود داروی آمریکایی«اسپینرازا» در ایران

    کد خبر :145431

اخیرا خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه یک کودک ۵ ماهه مبتلا به SMA۱ به علت نبود داروی«اسپینرازا»، دچار مشکل شده است. در حالی که این دارو در فهرست دارویی کشور نیست.
موضوع کمبود برخی داروهای خاص همواره یکی از چالش های بازار دارویی کشور بوده است، بطوریکه هر چند وقت یکبار شاهد انتشار اخباری از کمبودهای دارویی برخی بیماران خاص هستیم. به تازگی، خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه یک کودک مبتلا به SMA۱ به دلیل نبود داروی مورد نیازش، دچار مشکل گردیده است.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت، عنوان می کنند داروی «اسپینرازا» در فهرست دارویی کشور قرار ندارد.

مهندس محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو، در گفتگو با مهر، اظهارداشت: داروی اسپینرازا با توجه به عدم وجود در فهرست دارویی ایران، پیرو بند «پ» ماده ۷۲ قانون توسعه برنامه ششم که تجویز دارو های خارج از فهرست را تخلف بر می شمرد، امکان تامین و تهیه آن وجود ندارد.

داروی spinraza با نام ژنریک NUSINERSEN به صورت ویال های ۱۲ و ۵ میلی گرم در کمپانی BIOGEN آمریکا تولید شده که در بازار دارویی آمریکا موجود است.

این دارو برای درمان بیماری SMA ( SPINAL MUSCULAR ATROPHY) تاییدیه FDA را در اواخر ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷ دریافت کرده است که به صورت مستقیم داخل مایع مغزی و نخاعی تزریق می شود. در شروع درمان سه دوز به به فاصله ۱۴ روز و دوز چهارم با فاصله ۳۰ روز تزریق نخاعی می گردد و در ادامه هر ۴ ماه یک دوز مصرف می شود. قیمت هر ویال اسپینرازا ۵ میلیارد ریال است که حدودا ۳۰ میلیارد ریال هزینه ۶ ویال مورد نیاز سال اول زندگی بیمار می شود و سپس حدود ۱۵ میلیارد ریال جهت دوز نگهدارنده دارو برای بیمار سالانه هزینه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید