آخوندی: نامزدهای شوراها قابلیت و کیفیت زندگی و فضاهای گفت وگوی عمومی را در شهرشان به‌وجود آورند

    کد خبر :14534

وزیر راه و شهرسازی درتازه ترین مطلب منتشرشده درکانال تلگرامی خود درخصوص انتخابات شوراها گفت: شایسته است نامزدهای شوراها با درک صحیح از حکمروایی شهری و پاسخگو کردن شهرداران، در کنار فعالیت‌های عمرانی، قابلیت و کیفیت زندگی و فضاهای گفت وگوی عمومی را در شهرشان به‌وجود آورند. از کانال تلگرامی یاد شده، آخوندی دراین مطلب افزود: انتخابات شوراهای شهر در ایران به‌ شدت تحت تاثیرانتخابات به شدت سیاسی ریاست جمهوری قرارگرفته ‌است. بی‌تردید، انتخابات ریاست جمهوری از منظر توسعه و امنیت ملی تاثیر بی‌بدیلی دارد. اما، این موضوع به مفهوم کم‌اهمیت بودن انتخابات شوراهای شهر نیست. مردم، در نهایت آسایش و کیفیت زندگی را در شهر و روستای خود لمس می‌کنند.
به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم، آنچه سرزندگی و مطبوع بودن را به زندگی انسان‌ها هدیه می‌کند محیط شهری است. قابلیت زندگی، ترافیک و حرکت روان، امنیت اجتماعی، خدمات مناسب، دسترسی به آموزش و بهداشت با کیفت، معماری زیبا و فضاهای شهری و عمومی چشم‌ نواز را باید در شهرها جستجو کرد.
وی با بیان اینکه «به ‌گمان من، برای اینکه بتوانیم شهر خوب ایرانی داشته باشیم دستکم باید به 2 نکته توجه کنیم » افزود:« یکی اینکه بدانیم که شهرها سازمان اجتماعی‌اند. این حضرات شهرها را به مجموعه‌ای از خشت و سنگ تبدیل کرده‌اند. ما شهری می‌خواهیم که در آن بتوانیم باهم صحبت کنیم. حرف بزنیم. خوشی‌هامان را با هم تقسیم کنیم و دردهامان را تسلی ببخشیم».
به گفته وی، ما فضای عمومی می‌خواهیم. جایی که چشم تو چشم همدیگر را ببینیم و باهم گفت وگو کنیم.ما انسانیم. انسان ها درهم‌نفسی با همدیگر زنده‌اند. ما محله می‌خواهیم. جایی که انسان‌ها همدیگر را بشناسند و در خوشی و ناراحتی کنار هم باشند.
آخوندی ادامه داد: نکته دوم تصوری است که ما از حکمروایی شهری داریم. به گفته علمای فن، شهرها نه آنقدر کوچکند که تصمیم‌هایی که حاکمان آنها می‌گیرند، برسطح ملی اثر نداشته باشد و نه آنقدر بزرگند که حاکمان مرکزی بخواهند برای آنها تصمیم بگیرند. بنابراین، نیاز به مدلی داریم که حاکمان شهرها هم به مردم خودشان و ساکنان شهرها پاسخگو باشند و هم از حیثی که تصمیم‌های‌شان آثار ملی دارد به دولت مرکزی نیز پاسخگو باشند.
وی تصریح کرد: آنچه که ما در حال حاضر با آن روبرو هستیم، پاسخگو نبودن برخی شهردارها به هردو است. ما اکنون با بحران پاسخگویی در برخی مدیریت‌های شهری مواجهیم. مدل بارز آن، شهرداری تهران است که نه به شورای شهر پاسخ می‌دهد و نه به دولت مرکزی و یک سیستم خودمختاری را به‌وجود آورده‌ است. نتیجه آن را همه می‌بینیم. شکل‌گیری شهری که همه از آن گله‌مند هستند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به توضیح نکته ای می پردازد و آن اینکه، انتقادی که ما از مدیریت شهری می‌کنیم، به هیچ‌وجه به کارمندان، کارکنان و کارگران زحمتکش و شریف شهرداری‌ها باز نمی‌گردد. آنان برای فراهم کردن یک شهر تمیز و مرتب برای ما همه تلاش خود را انجام می دهند.
وی اضافه کرد: انتقاد ما به حاکمیت شهرداری تهران و برخی شهرداری‌های بزرگ است که حقوق مردم را تبدیل به مال ‌التجاره کرده‌اند و در نتیجه با شهر فروشی، شهرها را به محیطی خشن و تلخ تبدیل کرده‌اند.
آخوندی با تاکید بر اینکه انتخابات شوراها را در کنار انتخابات ریاست جمهوری فراموش نکنیم، خاطرنشان می سازد: نامزدهای شوراها نیز شایسته است از یک سو به درک درستی از حکمروایی شهری برسند به طوری که بتوانند شهرداران را پاسخگو کنند و از سوی دیگر، در کنار فعالیت‌های عمرانی که پیگیری می‌کنند، قابلیت و کیفیت زندگی و فضاهای گفت وگوی عمومی را در شهرشان به‌وجود آورند. در نهایت این فضاهای عمومی در شکل‌های مختلف هستند که گردشگر را به‌سمت شهرها جلب می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید