دستاورد فلایت‌چک؛ بیش از 1.75 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در9 ماه

    کد خبر :14527

همه فرودگاه‌های ایران در 9 ماه گذشته با هواپیمای فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بررسی پروازی شدند تا درسالی که به «اقتصاد مقاومتی» نامگذاری شده٬ یک میلیون و 750 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شود. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، این اقدام با تکیه برتوان ایرانی و اقدام هوشمندانه در خرید هواپیمای فلایت‌چک انجام شد.
هواپیمای فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها حدود مرداد ماه 1395 برای نخستین‌بار ماموریت خود را در فرودگاه‌های کشور آغاز کرد و در این مدت دستگاه‌های کمک ناوبری 58 فرودگاه و ایستگاه هوایی را وارسی پروازی کرد.
برپایه این گزارش،اکنون هواپیمای KING AIR 350i دستکم یک بار به همه فرودگاه‌های ایران سرزده است.
هواپیمای فلایت‌چک در این 9 ماه موفق به وارسی پروازی 32 دستگاه ILS/DME، 53 دستگاه VOR/DME، 30 دستگاه NDB، 59 یونیت چراغ PAPI و 22 طرح و مسیر پروازی شده است.
در حقیقت وارسی پروازی 176 سیستم ناوبری هوایی، 59 سیستم ناوبری بصری و 22 طرح و مسیر پروازی در 450 ساعت پرواز انجام شد که نتیجه آن علاوه بر افزایش ضریب ایمنی پروازها، بهره‌مندی از توان متخصصان ایرانی و صرفه‌جویی ارزی بود.
برپایه گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با هواپیمای فلایت‌چک یک میلیون و 750 هزار دلار برابر با 70 میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی محقق شد.
پیش از این٬ هواپیمای فالکن 2000 متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری٬ وارسی پروازی را در فرودگاه برعهده داشت که هزینه پرواز آن حدود 6 تا هشت هزار دلار در ساعت بود، در حالی که هزینه پرواز هواپیمای KING AIR 350i یک هزار دلار در ساعت است؛ به عبارتی یک ششم تا یک هشتم میزان قبلی صرفه‌جویی حاصل شده است.
سقوط هواپیمای فالکن 2000 سازمان هواپیمایی کشوری در سال 1392 و خلاء این هواپیما برای وارسی دستگاه‌ها٬ ایران را مجبور کرد برای به روزرسانی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌هایش به اجاره ساعتی هواپیمای فلایت‌چک از کشورهای پاکستان، قزاقستان و مغولستان روی آورد که البته این اقدام با پاره ای از ملاحظات امنیتی همراه بود، اما در نهایت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران علاوه بر خریداری هواپیمای KING AIR 350i ٬ مجوز وارسی پروازی تجهیزات و فرودگاه‌ها را از سازمان هواپیمایی اخذ کرد تا همه مراحل عملیات فلایت‌چک بطور کامل بومی شود.
اکنون به‌روزرسانی همه دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های ایران با تلاش و همت 6 خلبان آموزش‌دیده، 9 متخصص فنی و 6 مهندس متخصص وارسی پروازی مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی انجام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید