زمین پاک و اخلاق شهروندی در دستورکار نجفی

    کد خبر :145223

تردیدی نیست که کلانشهر تهران برای اینکه در ردیف شهرهای مدرن و پیشرفته به لحاظ معماری و ساخت به حساب بیاید، به امکانات سخت‌افزاری شهری چون اتوبان، بزرگراه، برج و نماهای زیبا به‌اندازه‌ کافی احتیاج دارد.

از سوی دیگر شکی نیست که شهر به همان اندازه نیازمند رشد و ارتقای حقوق شهروندان خود در همه ابعاد است. این مفهوم توسعه همه‌جانبه است تا شهر تهران در همه شئون بتواند به آن سطح از توسعه‌یافتگی لازم برسد. از این جهت همان‌طور که باید به مسائل سخت‌افزاری شهر توجه ویژه مبذول شود، بایستی به مسائل نرم‌افزاری شهر و حقوق شهروندان به لحاظ فرهنگی، هنری، روحی، روانی و عقیدتی نیز نگاه ویژه‌ای داشت. شهردار قبل صرفا به مسائل سخت‌افزاری شهر پرداخت، اما شهردار کنونی در راستای توسعه همه‌جانبه باید به سایر ابعاد نیز بپردازد.

در همین راستا محمدعلی نجفی در پی انتصابات گذشته خود در حکمی رسول رسولی‌پور را به‌عنوان مشاور خود و رئیس گروه اخلاق شهروندی تهران منصوب کرد. باید دید عملکرد آقای شهردار در حوزه‌های نرم‌افزاری شهر تا چه حد توأم با موفقیت خواهد بود.

نگاه سخت‌ و نگاه نرم‌

با مقایسه نوع تفکر و عملکرد شهردار سابق و فعلی تهران می‌توان به نکات بسیاری دست یافت، اما چیزی که بیش از همه میان محمدعلی نجفی و محمدباقر قالیباف تفاوت ایجاد می‌کند، نوع نگاه آنها به بافت موقعیت شهری و استفاده از تمامی امکانات برای توسعه پایدار است. اگر قالیباف در 12 سال حضور خود در شهرداری صرفا به مسائلی مثل ساخت اتوبان، فروش تراکم و ساخت‌وساز برج‌ها و مگامال‌های سربه‌فلک‌کشیده پرداخت، نجفی در عین حال که به فکر زیبایی شهر و مدرنیزه کردن عناصر شهری تهران است، به مسائل فرامادی، معنوی و اخلاقی نیز توجه دارد. اگر مفهوم توسعه پایدار و توسعه همه‌جانبه را در یک راستا در نظر بگیریم و این امر را که باید توسعه در تمامی ابعاد و زوایا اتفاق بیفتد بپذیریم، در این صورت مشاهده می‌کنیم که در دوران شهردار قبلی صرفا به جنبه بیرونی توسعه توجه شده، در حالی که متاسفانه به زوایای دیگر آن مثل فرهنگ، اخلاق و… توجه لازم صورت نگرفته است.

از این رو شهردار جدید باید به مسائل فرهنگی، هنری، اخلاقی، روحی و روانی شهروندان توجه کند. نجفی نیک می‌داند که شهر تهران دیگر جایی برای ساخت‌وساز یا انبوه‌سازی ندارد، از این رو باید برای این شهر ناسالم و پرترافیک چاره‌ای بیندیشد. از این حیث او باید در راستای توسعه پایدار و همه‌جانبه به سمت تقویت زوایای مغفول‌مانده در دوره گذشته برود؛ همان زوایایی که قالیباف در دوره مدیریت 12ساله خود بر پایتخت به آنها نپرداخت؛ بدین علت که تنها شهر به زیباسازی و مدرنیزاسیون احتیاج ندارد، بلکه در کنار آن و به همان اندازه شهروندان نیز به لحاظ روحی، روانی، فرهنگی و اعتقادی نیاز به رسیدگی دارند. پس می‌توان گفت، پیروزی آقای شهردار در این است که جدای از رسیدگی به امور مدیریت شهری به امور شهروندان نیز بپردازد تا بتواند رضایت خاطر آنها را از هر دو جهت جلب کند.

اخلاق و فرهنگ شهروندی

در راستای توجه به ابعاد پنهان در حوزه مدیریت شهری محمدعلی نجفی، شهردار تهران، در حکمی دکتر رسول رسولی‌پور را به‌عنوان مشاور خود و رئیس گروه اخلاق شهروندی تهران منصوب کرد و به او ماموریت داد تا با کسب نظر و جلب حمایت فرزانگان و مسئولان حوزه فرهنگ، منشور زیست اخلاقمدارانه شهروندی را تدوین کند.

در حکم دکتر رسولی‌پور آمده: امید است با بهره‌مندی از تخصص و تجارب ارزشمندتان در سپهر فلسفی و اخلاقی و با عنایت به ماموریت ذاتی شهرداری در حوزه اخلاق شهروندی، با تشکیل گروه اخلاق شهروندی و کسب نظر و جلب حمایت فرزانگان و مسئولان حوزه فرهنگ، در تدوین منشور زیست اخلاقمدارانه شهروندی بر اساس الگوهای فرهنگی ایرانی اسلامی توفیق یابید.

در بخش دیگری از این حکم چنین آمده است: تهران، امروز در کنار مشکلات و چالش‌هایی چون ناهنجاری‌های اجتماعی، آلودگی‌های هوا و صدا و حمل‌و‌نقل شهری، از بی‌مهری، عدم مسئولیت‌پذیری و جدی نگرفتن اخلاق و فرهنگ شهروندی رنج می‌برد و انتظار می‌رود با تلاش‌های جناب‌عالی و سایر صاحب‌نظران عرصه فرهنگ و اخلاق این نقیصه بزرگ شهر عزیزمان براساس برنامه‌ای مشخص برطرف شود. بدیهی است که در تحقق هدف یادشده معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز ذیربط شهرداری تهران همکاری لازم را معمول خواهند داشت.

منبع:برترین ها

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید