بارزانی توان پیشبرد بازی را نداشت

    کد خبر :145219

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بارزانی علاقه به استعفا و کناره گیری نداشت، اما بدون اینکه توانایی پش برد بازی را داشته باشد.دست به نوعی قمار در سیاست زد.
سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص تحولات کردستان عراق گفت: بارزانی علاقه به استعفا و کناره گیری نداشت، اما بدون اینکه توانایی پش‌برد بازی را داشته باشد دست به نوعی قمار در سیاست زد.

وی تصریح کرد: در نتیجه وقتی بارزانی در شرایط غیرمنتظره‌ای قرار گرفت و احساس کرد حرفی برای گفتن باقی نمانده اعلام کرد که بار دیگر کاندیدای ریاست اقلیم کردستان نخواهد شد.

زارعی با بیان اینکه در حقیقت بارزانی خواست آبرومندانه از شکستی که در منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بیرون آید گفت: در نتیجه وی راهی جز کناره گیری از ریاست اقلیم کردستان نداشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که بارزانی اخیرا سران اتحادیه میهنی را محکوم به خیانت کرده، گفت: وی در واقع برای این که خیانت خود را در حق مردم کرد بپوشاند طرف مقابل که رقیب داخلی او بود و اتفاقا در اصل برگزاری رفراندم هم با او همراه شده بود، متهم کرد.

وی سخنان خود را با طرح این پرسش ادامه داد که باید پرسید خیانت را چه کسی در کردستان انجام داد؟ کسی که بدون توجه به مصالح و ظرفیت کرد‌ها به دنبال ایجاد یک فتنه بزرگ چند ده ساله در منطقه بود خائن است؟ یا اتحادیه میهنی که وقتی دید امکان مقابله با ارتش عراق و حشد الشعبی وجود ندارد راه عاقلانه یعنی همراهی با قوای قانونی را انتخاب کرد؟ با این حساب کسی که با قوای قانونی همراهی می‌کند را نمی‌توان متهم به خیانت کرد.

زارعی در پایان این گفت و گو در خصوص نقش مرجعیت معظم عراق در تعلیق همه پرسی کردستان گفت: فتوایی که مرجعیت بعد از برگزاری رفراندم صادر کرد و این که عنوان شد با معیار قانون اساسی باید مسائل حل و فصل شود کمک خوبی برای حل تنش و ناآرامی‌ها در کردستان عراق بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید