ناباروری ناشی از اختلال در عملکرد هیپوفیز/کدام ناباروری‌ها درمان می‌شوند؟

    کد خبر :145148

ناباروری در بانوان علل مختلفی دارد اما یک نوع ناباروری شایع با مصرف دارو و در مدت زمان مشخصی بهبود می‌یابد.

شهین یار احمدی رئیس اداره غدد وزارت بهداشت ؛ بیان کرد : غده هیپوفیز در مغز همه انسان‌ها وجود دارد و به نوعی مرکز فرماندهی بدن به شمار می رود.

وی با بیان اینکه هورمون‌های مختلفی برای کنترل وضعیت بدن توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود، گفت: پرو لاکتین یا هورمون شیر از جمله این هورمون‌ها است که بطور طبیعی در اواخر دوران بارداری و پس از زایمان ترشح آن برای شیر دهی مادر تا چند برابر افزایش می‌یابد.

رئیس اداره غدد وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی موارد به علت ایجاد نوعی کیست‌های بسیار ریز موسوم به آدنوم در اطراف غده هیپوفیز، این غده دچار نوعی اختلال عملکرد در زمینه تولید پرولاکتین می‌شود که در نتیجه آن میزان ترشح پرولاکتین در فرد افزایش میابد، مسئله ای که شایع ترین اختلال هیپوفیزی در بیشتر کشور های جهان علی الخصوص ایران به شمار می رود که عموما بین جنس مونث شیوع بالایی دارد.

این متخصص غدد همچنین با تاکید بر اینکه توده‌های آدنوم هیپوفیز و ناباروری‌های ناشی از تولید بالای پرولاکتین درمان‌پذیر ترین و خوش‌خیم‌ترین اختلالات هیپوفیزی هستند، افزود: توده های آدنوم تشکیل شده در کنار غده هیپوفیز عموما با دارو به راحتی درمان می‌شوند و فقط در موارد نادر به علت حجم بالای توده، کار به جراحی می کشد تا به واسطه آن تومور یا کیست آدنوم برداشته و غده هیپوفیز آزاد شود.

یار احمدی با اشاره به نحوه تاثیر اختلال هیپوفیزی ناشی از تشکیل کیست و توده آدنوم در کنار غده هیپوفیز، ادامه داد: در این زمان میزان ترشح پرولاکتین بدون اینکه فرد باردار باشد افزایش میابد و در کنار آن نظم عادات ماهیانه بهم خورده و حتی فرد می تواند بدون پرخوری دچار اضافی وزن نیز شود.

وی بیان کرد : در واقع با افزایش تولید هومورن پرولاکتین در بدن به نوعی مغز تصور می‌کند که فرد باردار است در حالیکه اصلا این چنین نیست و طبیعتا در این شرایط (حین بارداری ) فرد باردار نمی‌شود و این دقیقا علت ناباروری ناشی از ترشح بالای پرولاکتین را در زنان و حتی دختران ایجاد می‌کند.

رئیس اداره غدد وزارت بهداشت، همچنین گفت : در بیشتر موارد کنار ایجاد اختلال عملکرد غده هیپوفیز و افزایش غیر عادی پرولاکتین، غده تیروئید نیز دچار کم کاری می شود االبته هنوز علت دقیق ایجاد کیست‌های آدنوم و عوارض ناشی از آن مشخص نیست در حالیکه این مشکلات با مصرف دارو ( قرص) در مدت زمان مشخصی از میان می رود و مشکلات ناباروری فرد در این مورد کاملا درمان می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید