جمهوریخواهان کنگره آمریکا به دنبال تصویب قانونی سختگیرانه علیه ایران هستند

    کد خبر :145115

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در حال همکاری با اعضای حزب خود، دمکرات ها، نمایندگان اروپایی و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد ارائه طرحی قانونی است که به رغم دست نخورده نگه داشتن برجام، حاوی پیام سختی برای تهران باشد.

براساس این گزارش، وی یک ماه پیش در اقدامی مشترک با سناتور تام کاتن، طرح اولیه تغییر برجام را پیشنهاد داد که طبق برنامه مورد استقبال قرار نگرفت و پیش نرفت و شکستی برای دولت ترامپ محسوب شد.
طرح پیشنهادی کورکر و کاتن، برجام را مورد تجدیدنظر قرار می داد و به نحوی تعریف شده بود که ماشه تحریم های ضد ایرانی آمریکا را می کشید. این طرح نه تنها تعهدات ایران به موجب توافق هسته ای را هدف می گرفت، بلکه مواردی را که در برجام به آن پرداخته نشده است، مورد توجه قرار می داد.
براساس این گزارش، جمهوریخواهان آمریکا بر این باورند که فعالیت ایران در زمینه موشک های بالستیک با برنامه هسته ای این کشور ارتباطی اساسی دارد، اما گروه 1+5 که طرف دوم مذاکرات هسته ای بود، با دلایل ارائه شده از سوی تهران مبنی بر اینکه فناوری موشک های بالستیک در اصل یک سیستم تسلیحاتی متعارف است، بحث این موشک ها را در این توافق نگنجاند.
طرح اولیه کورکر و کاتن به محض انتشار، مورد انتقاد دولت های اروپایی و دمکرات های آمریکایی قرار گرفت و به عنوان اقدامی برای به مذاکره گذاشتن یکجانبه توافق تلقی شد.
در همین حال، یک دستیار ارشد سنا گفت: کورکر در حال حاضر اذعان دارد که این طرح را بایگانی کرده، زیرا کاری نشدنی و بیهوده است.
با این حال، دفتر کورکر اعلام کرد که وی به مذاکره با کاتن و بن کاردین دو سناتور آمریکایی و دولت آمریکا در مورد مسیری مناسب و رو به جلو ادامه می دهد.
مدیر ارتباطات سناتور کاتن گفت که ادعای مطرح شده مبنی بر کنار گذاشتن این طرح، غیر واقعی است و سناتور کاتن و سناتور کورکر همچنان با یکدیگر روی طرحی که منعکس کننده همان چارچوب ترسیم شده در طرح اولیه باشد، کار می کنند.
مشاوران جمهوریخواه و دمکرات می گویند یک اجماع دو حزبی علیه اتخاذ هر گونه اقدام قانونی که ناقض توافق هسته ای باشد یا ساختاری برای زیر پاگذاشتن توافق را ترسیم کند، شکل گرفته است.
دمکرات ها با ارتباط دادن موشک های بالستیک قاره پیمای ایران با توافق هسته ای یا اتخاذ زمینه های خودکار برای اعمال تحریم های جدید بدون دستور اجرایی یا طرح در کنگره، مخالف هستند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در کنگره آمریکا اعلام کرد که در جلسات خود شاهد دستیابی به این اجماع بوده است.
اما سناتور کاتن و متحدان وی همچنان بر اقدامی سخت اصرار دارند که به ایران نشان دهد که آمریکا توافق هسته ای را بدان نحوی که موجود است، نخواهد پذیرفت.
این گروه از جمهوریخواهان آمریکا همچنین در مورد رویکردی قانونی که در نهایت به توافق هسته ای مشروعیت بخشد، هشدار می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید