بانک مرکزی با موسسات مالی و اعتباری برخورد چندگانه می‌کند

    کد خبر :145100

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: مشکلاتی که اخیرا برای موسسات مالی اعتباری مانند ثامن الحجج، میزان، کاسپین و یا تعاونی ها پیش آمد حاصل برخورد دوگانه یا چند گانه بانک مرکزی است. در مقابل برخی از موسسات اضافه برداشت دارند و یا سپرده‌ای که باید نزد بانک مرکزی داشته باشند، کامل نیست. اما بانک مرکزی با آن‌ها برخورد ندارد.
ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اعتمادآنلاین در پاسخ به سوالی درخصوص چرایی عدم برخورد بانک مرکزی با موسسه مالی اعتباری نور که تاکنون بیش 63 هزار میلیارد ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته، گفت: بانک مرکزی با موسسات مالی و اعتباری دو گانه و حتی چند گانه برخورد می کند. بانک مرکزی تخلفات بعضی از موسسات را نادیده می گیرد و با آن برخورد نمی کند اما با برخی از موسسسات بسیار سریع برخورد می کند.

وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی، تصریح کرد: بعضی از موسساتی که در حال حاضر با مشکل روبرو شده اند به دلیل ورود بانک مرکزی و مطرح شدن نداشتن مجوز آنها بوده و یا حتی اعلام اینکه در حال گرفتن مجوز هستند، بود. این اقدامات باعث شد مشکلاتی هم برای موسسات و هم برای مردم ایجاد شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکلاتی که اخیرا برای موسسات مالی اعتباری مانند ثامن الحجج، میزان، کاسپین و یا تعاونی ها پیش آمد حاصل برخورد دوگانه یا چند گانه بانک مرکزی است.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: در مقابل برخی از موسسات اضافه برداشت دارند و یا سپرده‌ای که باید نزد بانک مرکزی داشته باشند، کامل نیست؛ اما بانک مرکزی با آن ها برخورد ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی از آوردن نام موسسات مالی و اعتباری که دارای مشکلاتی همچون اضافه برداشت هستند خودداری کرد و گفت: صحبت هایی که می کنیم ضمیر مبدا خود را پیدا می کند و کسانیکه اهل فهم هستند متوجه می شوند که منظور کدام موسسه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی که به تخلفات موسسات مالی و اعتباری نور و لابی های پشت پرده برای عدم برخورد با این موسسه اشاره داشت، تاکید کرد: متاسفانه در کشور رابطه بر ضابطه حاکم است و لابی‌گری‌ها باعث می‌شود که بسیاری از مسایل دیده نشود و به آن توجه نشود. برای مثال در صندوق ذخیره فرهنگیان 12 هزار میلیارد و به تعبیری حتی 15 هزار میلیارد جابجا شده اما برخورد جدی که باید بشود، احتمالا به دلیل لابی گری ها نشده است.

اعتمادآنلاین: موسوی لارگانی در ادامه خاطرنشان کرد: در موسسات دیگر هم شاهد تخلفات متعدد در پرونده ها، پرداخت ها، عدم برگشت اقساط وام ها و در عدم گرفتن وثیقه مورد نیاز شاهد اینگونه تخلفات هستیم ولی آن برخوردی که باید را نمی بینیم. برخی از موسسات هستند که رابطه و لابی گری لازم را ندارند بنابراین شاهد هستیم که با اولین تخلف با آنها برخورد می شود.

وی تصریح کرد: این اقدام بانک مرکزی و عدم برخورد با برخی از موسسات مالی متخلف، می تواند ناشی از مماشات و رابطه هایی که برقرار می شود، باشد. برخی از افراد ذی نفوذی که در این موسسات یا سهام دارند یا هیات مدیره هستند هم می توانند تاثیر داشته باشند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اقدام مجلس به منظور جلوگیری از برخورد چندگانه بانک مرکزی با موسسات مالی و اعتباری، تصریح کرد: قانونی به منظور تغییر ساختار بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار دارد و طرح آن تهیه و اعلام وصول شده و در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است. امیدواریم با تغییر ساختار و اصلاح قانون بانکداری مشکلاتی که الان گریبانگیر بانکها و مردم است، برطرف شود.

موسوی لارگانی افزود: در جلسه قبلی سران قوا تصمیم جدی در خصوص برطرف شدن مشکلات موسسات مالی و اعتباری گرفته شده که ظرف یک ماه بانک مرکزی برای رفع مشکل این موسسات برنامه ریزی کند البته انتظار مردم و سپرده گذاران این است که حداقل پول خودشان را به آنها برگردانند نه اینکه سودی را که دادند از آن کم کنند.

وی در پایان اظهارداشت: اگر بانک مرکزی بر موسسات مالی و اعتباری نظارت نداشته باشد قطعا مشکلاتی که تاکنون برای کاسپین، ثامن الحجج و … ایجاد شده برای سایر موسسات مالی و اعتباری هم اتفاق می افتد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید