مهریه های بالاتر از 110 سکه چگونه نقد می شوند؟

    کد خبر :145012

قانون حمایت از خانواده که در سال ۹۱ به تصویب نمایندگان مجلس رسید، حد حمایت قانونی از مطالبه مهر را تا میزان ۱۱۰ سکه اعلام کرد و مطالبه میزان بیشتر از آن را منوط به ملائت زوج دانست.

به گزارش فارس، در قانون جدید خانواده ذکر شده است که معیار ملائت در مطالبه مهر 110 سکه است، این به معنای آنست که دادگاه فرض را بر این گذاشته است که زوج قابلیت پرداخت را دارد و اگر این تعداد چه به صورت نقد و چه قسط بندی پرداخت نشود حکم حبس صادر می‌شود.

در مهرهای تا 110 سکه نیازی به اثبات زوجه مبنی بر استطاعت زوج نیست، در این مرحله زوج باید خودش در دادگاه عدم استطاعتش را در پرداخت مهر اثبات کند. در میان مردم به اشتباه ذکر می‌شود که مهرهای بیشتر از 110 را نمی‌توان دریافت کرد، در حالیکه در مهرهای بیش از 110 سکه زوجه باید به دادگاه اثبات کند که زوج توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد.

برای وصول مهر باید از سه طریق اقدام کرد، در مرحله نخست اظهار نامه از سوی زن به شوهر ارسال می‌شود، در مرحله دوم از طریق اجرای ثبت و آخرین مرحله از طریق دادگاه‌ها به دریافت مهر اقدام می‌شود.

مهلت تجدید نظر خواهی 20 روز است. زوجین ظرف این مدت می‌توانند به رأی دادگاه اعتراض کنند، بعد از اینکه رأی دادگاه قطعی شد، زوجه، ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومت مالی مصوب 1394 را اعمال می‌کند، یعنی اگر مرد معسر نباشد و بدهی خود را پرداخت نکند‌، یا در مهلت 30 روزه پس از ابلاغ برگ اجراییه دادخواست اعسار به تقسیط محکوم به را تقدیم نکند به درخواست محکوم له به زندان می‌رود‌ اما اگر توسط دادگاه معسر شناخته شود، دادگاه رأی به تقسیط مهر می‌دهد‌.

اگر مرد توانایی پرداخت مهر را داشت اما از پرداخت آن خودداری کرد‌، زوجه مهر خود را به اجرا می‌گذارد، چنانچه ظرف مدت 10 روز، زن دارایی شوهر را معرفی کند، فوری نسبت به توقیف آنها اقدام می‌شود.

اگر دارایی زوج فقط درآمد وی باشد‌، (اگر مرد همسر دیگری نداشته باشد) تا یک چهارم آن ماهانه به زوجه تعلق می‌گیرد، تا زمانی که مهر به طور کامل پرداخت شود.

مرد تا پرداخت کامل مهر زن نمی‌تواند از کشور خارج شود اما در صورتی که مرد اموال دیگری غیر از حقوق داشته باشد دادگاه اموال او را می‌فروشد و مهر از این طریق پرداخت می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید