جنگ ایران و عربستان قیمت نفت را به ۲۰۰ دلار می‌رساند

    کد خبر :144960

در حالی که تنش ها در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است، وقوع یک رویارویی نظامی میان ایران و عربستان می تواند تاثیرات شدیدی بر اقتصاد جهانی به دنبال داشته باشد و قیمت نفت را به ۲۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

سی ان بی سی نوشت: تحولات در خاورمیانه دیگر ظاهرا قابل کنترل نیست و تهدید جنگ بین ایران و سعودی به طور فزاینده ای محتمل است.

به گزارش انتخاب؛ اشتباه نکنید، یک درگیری تمام عیار بین این دو کشور منجر به فاجعه ای برای منطقه و دنیا خواهد شد.

تولید کنندگان نفت در اوپک بیش از بیست درصد نفت جهان را از طریق تنگه ی هرمز به جهان صادر می کنند. این تنگه در خلیج فارس واقع شده است و اگر جنگی بین ایران و عربستان رخ دهد، این گلوگاه به راحتی ممکن است بسته شود.

بسته شدن تنگه ی هرمز برای اقتصاد دنیا بسیار مهلک و فوری خواهد بود. برای مثال، بحران سوئز در 1957 باعث شد که 10 درصد بازار نفت برای مدتی از دسترس خارج شود. در ظرف یک ماه، اروپا و امریکا هر دو با رکود مالی مواجه شدند.

در صورتی که رویارویی نظامی ایران و عربستان منجر به قطع ادامه دار صادرات نفت منطقه خلیج فارس شود، یک رکود جهانی شدید و سریع رخ خواهد داد.

همچون سال 1973، در حال حاضر نیز میزان واردات نفت آمریکا از خلیج فارس 8 درصد کل مصرف این کشور را تشکیل می دهد. در آن سال ها، قطع عرضه نفت خلیج فارس برای کاهش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال های 1973 تا 1075 کافی بود. اما چین و دیگر وارد کنندگان تلاش خواهند کرد در زمینه واردات نفت از کشورهایی نظیر نیحریه، آنگولا و حتی برزیل و کلمبیا از آمریکا پیشی بگیرند. در کل ممکن است واردات نفت آمریکا به میزان 15 درصد از کل مصرف این کشور کاهش یابد که برای فرو رفتن آمریکا در یک رکود عمیق کافی خواهد بود.

از سوی دیگر، وابستگی آمریکا به واردات نفت بعد از انقلاب شیل به شدت رو به کاهش گذاشته است. حتی اگر در صورت رویارویی نظامی ایران و عربستان، مناطق ساحلی آمریکا با قیمت های بالای نفت مواجه شوند، رشد سریع اقتصادی به مناطق لوئیزیانا، تگزاس و داکوتای شالی و آلبرتای کانادا باز خواهد گشت. کاهش 20 درصدی عرضه نفت جهان می تواند قیمت نفت را به محدوده 200 دلار در هر بشکه برساند. در ان صورت صنعت نفت شیل آمریکا شاهد روزهای درخشانی خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید