عضو مرکز تحقیقات سالمندی کشور تاکید کرد

فاصله مراکز سالمندی کشور با استانداردهای جهانی/کاهش کیفیت زندگی سالمندان در این مراکز

    کد خبر :144943

عضو مرکز تحقیاتی سالمندی کشور اظهارکرد: عدم وجود امکانات اقتصادی و اجتماعی مطلوب در کشور سبب شده تا وضعیت سالمندان و مراکز نگه‌داری سالمند در کشور با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد.

دکتر فرحناز محمدی شاه بداغی، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به وضعیت معاشی سالمندان در کشور، گفت: بر اساس شواهد و آمارهای موجود مشخص شده است که مراکز سالمندی کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

وی همچنین در ادامه افزود: متاسفانه امروزه استانداردهای مراقبتی در مراکز نگه‌داری سالمندان کشور مورد توجه قرارنمی گیرند.

عضو مرکز تحقیقات سالمندی کشور با اشاره به این که سازمان بهزیستی کشور همواره پیگیر موضوعات و استانداردهای مناسب برای بهبود وضعیت سالمندی در کشور است، اظهار کرد: عدم وجود امکانات اقتصادی و اجتماعی مطلوب در کشور سبب شده تا وضعیت سالمندان و مراکز نگه داری سالمند در کشور با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد.

وی با اشاره به این که رعایت استانداردهای جهانی در حوزه ی سالمندی همواره با توانمدی اقتصادی ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: مراکز نگه داری سالمند باید حداقل امکانات و شرایط زندگی مطلوب برای سالمند را دارا باشد، در حالی که متاسفانه در ایران حتی حداقل استاندارد و امکانات در حوزه نگه داری سالمند وجود ندارد.

شاه بداغی همچنین در ادامه اضافه کرد: مراکز نگه داری سالمندان باید بتوانند با کیفیت زندگی سالمند را از آن چیزی که قبل بوده است ارتقاء داده و بهبود بخشند، در حالی که مراکز نگه داری سالمند در ایران بدون توجه به ارتقای سالمند از کیفیت زندگی کاسته و آسیب های بسیاری را در زندگی آن هابه وجود می‌آورند.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، همچنین در ادامه افزود: در حال حاضر به دلیل نیاز کشور و مردم به سرای سالمندان، این مراکز بدون در نظر گرفتن استانداردهای جهانی مشغول به فعالیت هستند، به طوری که ارتقاء و افزایش کیفیت و امکانات این مراکز همواره مورد نظر دولت و سازمان بهزیستی قرار دارد.

محمدی شاه بداغی در خصوص ارتباط میان سالمند و سرپرست سالمند در خانواده، توضیح داد: تمامی خانواده هایی که سالمند خود را به مراکز سالمندی سپرده و از نگهداری آن ها سرباز می زنند، همواره دچار احساس گناه هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید