اصرار نظام پزشکی بر بازنگری کتاب تعرفه‌ها/برگزاری نخستین جلسه تعیین تعرفه‌های 97

    کد خبر :144934

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی موضع و اقدامات این سازمان را درباره بازگشت به کتاب ارزش‌گذاری نسبی کالیفرنیا تشریح کرد.

دکتر محمد جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارت رییس کل سازمان نظام پزشکی مبنی بر لزوم بازگشت به کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات کالیفرنیا برای تعرفه‌گذاری خدمات، گفت: باید بدانیم که دکتر فاضل اولین کسی بوده که کتاب ارزش‌گذاری نسبی را در سال 63 به ایران وارد کرد و بحثی هم که در زمینه کتاب ارزش‌گذاری نسبی مطرح کردند، خواسته جمعی جامعه پزشکی است.
مداخلاتی که بدون تسلط در ارزش‌گذاری خدمات پزشکی رخ داد

وی افزود: در سالیان اخیر با مشکلات زیادی مواجه بودیم؛ چراکه خدمات پزشکی توسعه یافته‌ بودند، اما این توسعه در کتاب ارزش‌گذاری نسبی اعمال نشده و در عین حال تعادل بین خدمات هم رعایت نشده بود. از طرفی مداخلاتی هم که در سال‌های اخیر در کتاب ارزش‌گذاری نسبی انجام دادیم، موضوع را بغرنج‌تر کرده بود، زیرا مداخلات بدون تسلط نمی‌تواند مرجعیت و عدالت را حفظ کند.

جهانگیری با اشاره به صدور مصوبه‌ای مبنی بر بازنگری کتاب ارزش‌گذاری نسبی از سوی شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی و ابلاغ آن توسط رییس کل این سازمان، گفت: متعاقب این موضوع نشست‌هایی را با شورای‌عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت بهداشت و تمام ذی‌نفعان برگزار کردیم و قدامات لازم انجام شد. بر این اساس کارگروهی تحت عنوان کارگروه “پیگیری و نظارت بر ترجمه و بهینه‌سازی کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات” شکل گرفت وانجمن‌های علمی و تخصصی هم از طریق مجمع انجمن‌های علمی و تخصصی با این موضوع همراه شدند. در این راستا کتاب‌های ارزش‌گذاری رفرنس اصلی را با ورژن‌های 2017 و 2018 خریداری و وارد کشور کردیم و بر اساس آن کار را پیش می‌بریم و مسائل تخصصی آن را پیگیری می‌کنیم.
به ارزش‌گذاری ریالی ورود نمی‌کنیم

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی درباره برخی صحبت‌های وزارت بهداشتی‌ها مبنی بر کاهش تفاوت پرداخت‌ها میان بخش خصوص و دولتی در صورت اجرای کتاب کالفرنیا،‌ گفت: شاید این صحبت در یک مقطع و از یک دیدگاه درست باشد، اما باید توجه کرد که سازمان نظام پزشکی می‌خواهد نسبت‌های میان خدمات را تعریف کند و اصلا به بحث ارزش‌گذاری ریالی ورود نخواهیم کرد.

جهانگیری با بیان اینکه ارزش‌گذاری ریالی می‌تواند متناسب با مبانی کنونی اتفاق افتد، افزود: امروز اعتراض جامعه پزشکی نسبت به عدم رعایت نسبت‌های عادلانه میان خدمات است. بنابراین سازمان نظام پزشکی نسبت‌های خدمات را مشخص می‌کند و سپس اعلام می‌کنیم که بر اساس میزان منابع موجود، تعرفه‌گذاری را انجام دهید تا ارزش ریالی K مشخص شود.
بازگشت به کتاب کالیفرنیا را به کاهش درآمدها ارتباط ندهید

وی تاکید کرد: بنابراین ما اصلا به بحث ارزش‌گذاری ریالی ورود نمی‌کنیم و دوستان می‌توانند ارزش ریالی را افزایش یا کاهش دهند و ارزش‌گذاری ریالی بر اساس تصمیم شورای‌عالی بیمه و تصویب هیات دولت، اعلام خواهد شد. در عین حال وقتی نسبت‌ها درست و عادلانه شوند، روی آن می‌توان هر قیمتی قرار داد. بنابراین بحث قیمت‌گذاری متفاوت با عادلانه کردن نسبت‌های میان خدمات مختلف است و خواهش می‌کنیم که این موضوع را به کاهش درآمدها ارتباط ندهند.

جهانگیری با بیان اینکه این موضوع منطقی است و همه قبول دارند نسبت‌های میان خدمات باید عادلانه باشد، گفت: سازمان نظام پزشکی هم در همین مسیر گام برمی‌دارد و اصلا قیمت‌گذاری نمی‌کنیم، بلکه قیمت‌گذاری کار شورای‌عالی بیمه است. بنابراین سازمان نظام پزشکی بر روی نسبت‌ها و ترمینولوژی کار را پیش می‌برد؛ چراکه در همه جای دنیا تعاریف علمی خدمات توسط انجمن‌های علمی و تخصصی و با مدیریت سازمان نظام پزشکی انجام می‌شود. در حال حاضر هم همین اتفاق دارد می‌افتد و مسوولیتش را هم می‌پذیریم.
برگزاری اولین جلسه کارشناسی تعرفه‌های پزشکی 97

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین از برگزاری اولین جلسه کارشناسی تعرفه‌های پزشکی سال 97 در سازمان نظام پزشکی خبر داد و گفت: ما جلسات کارشناسی را آغاز کردیم و باید ببینیم که بررسی‌هایمان در این زمینه به کجا می‌رسد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید