موانع فعالیت کلینیک های سلامت خانواده باید بررسی شود

    کد خبر :144729

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، گفت: راه اندازی کلینیک های سلامت خانواده از جمله اقدامات مثبت وزارت بهداشت است، اما در حال حاضر به موانعی برخورد کرده که باید بررسی شود.
دکتر معصومه ابتکار در نشست مشترک بین وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری که با حضور وزیر بهداشت و معاونین بهداشتی، آموزشی و اجتماعی و همچنین معاون توسعه منابع انسانی و مشاور وزیر بهداشت در امور زنان، با رویکرد توجه به مقوله سلامت زنان برگزار شد، افزود: امیدوارم مباحثی که امروز در نشست مطرح می شود، منجر به اتخاذ تصمیمات مهمی در مقوله سلامت زنان گردد تا همکاری های بین بخشی در طول برنامه ششم و دولت دوازدهم استمرار پیدا کند.

وی ادامه داد: مبحث مدیریت زنان بسیار مهم است، زیرا کف انتظارات جامعه زنان برای پست های مدیریتی ۳۰ درصد است که در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به سرمایه انسانی و اجتماعی این وزارتخانه، هدف گذاری ۳۰ درصدی در تمام سطوح مدیران عالی، میانی و اجرایی به راحتی قابل اجراست و امید است در برنامه ریزی های بلندمدت این هدف عملیاتی شود.

ابتکار گفت: برای اینکه بتوانیم براساس اهداف برنامه ششم، سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری و اهداف و برنامه های دولت دکتر روحانی، حرکت کنیم، باید یک سری شاخص ها تعریف شود، تا بر مبنای آن عمل کنیم.

به گزارش مهر،وی با بیان اینکه این شاخص ها باید با شاخص های جهانی هماهنگی داشته باشد، خاطرنشان کرد: علیرغم تمام موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در شاخص های استاندارد جهانی در حوزه زنان و خانواده اما به دلیل عدم ارائه آمارها به زبان علمی، نتوانسته ایم جایگاه مناسبی در دنیا داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: یکی از مهم ترین مسائل در مقوله پیشگیری از بیماری ها و کنترل رفتارهای پرخطر و اصلاح فرهنگ، آموزش است. متاسفانه از نظام آموزش و پرورش که آغاز کنیم، آموزش های لازم در بحث مهارت های زندگی که مهم ترین آنها خودمراقبتی و بهداشت است، کمرنگ دیده شده و این موضوع باعث می شود که نوجوانان از همان دوران نوجوانی در معرض رفتارهای پرخطر قرار بگیرند و وقتی که در معرض پرسش قرار می گیرند، پاسخ شان ” نمی دانستم ” است.

ابتکار تصریح کرد: وزارت بهداشت طرحی تحت عنوان مدارس مروج سلامت دارد که با تشکیل کارگروه و ارزیابی نتایج طرح با تاکید بر مسائلی که آسیب ها را به حداقل می رساند، می توان در این حوزه به صورت فراگیرتر کار کرد، ضمن اینکه می توانیم با آموزش و پرورش تفاهم نامه سه جانبه ای به امضا برسانیم تا مباحث آموزش سلامت به شکل اصولی آموزش داده شود.

وی گفت: بحث تعادل و سلامت روانی بسیار مهم است. خشونت در نوجونان رو به افزایش است که لازمه آن پیشگیری و آموزش است که در این زمینه نیز می توانیم با وزارت ورزش و جوانان همکاری کنیم تا مهارت های دوران نوجوانی بلوغ به درستی آموزش داده شود و مثلا نوجوان به سمت ورزش های خشن نرود، که در این مورد هم تشکیل کارگروه توصیه می شود.

ابتکار گفت: راه اندازی کلینیک های سلامت خانواده از جمله اقدامات مثبت وزارت بهداشت است که جزو تکالیف سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری بوده و در برنامه ششم نیز آمده است، اما در حال حاضر این کلینیک ها به موانعی برخورد کرده که باید بررسی شود، زیرا بسیاری از معضلات خانواده را پوشش می دهد و در کنار آن نیز محتوای آموزشی برای زوج های جوان را در دستور کار داریم که در سیاست های کلی هم قید شده است؛ در این زمینه هم آمادگی داریم تا کاری کنیم، این آموزش ها به شکل فراگیر و تاثیرگذار انجام شود.

وی گفت: پایش کودکان کار و درمان موقت آنها مبحث دیگری است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد زیرا این کودکان آسیب ها و بیماری های شدید دارند، مثلا بیماری هپاتیت C و اعتیاد و حاملگی دختران کم سن وغیره در این کودکان بیداد می کند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه به سیاست های انکار اشاره کرد و گفت: قبول داریم که نباید سیاه نمایی کنیم و اجازه دهیم دشمنان، سوء استفاده کنند، اما سیاست انکار در ۴۰ سال گذشته موفق نبوده و با اجرای این سیاست ،وضعیت آسیب های اجتماعی بهتر نشده است و بر خلاف عده ای که معتقدند برای حفظ حرمت و حیای دختران نباید این مسائل را مطرح کنیم، معتقد هستم، نگفتن مسائل، مشکلی را حل نمی کند و نتایج همین نگفتن ها و انکارها باعث شده است که وضعیت بهتر نشود و این مسائل ، زیر پوست شهر رشد کند و لازم به ذکر است که وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز برای آموزش دختران و جوانان کار جدی انجام نداده اند.

وی اظهارداشت: از وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و آموزش عالی تقاضا دارم، سیاست انکار آسیب های اجتماعی را کنار بگذارند، البته دلیل ندارد این مسائل رسانه ای شود؛ اما باید کار را آغاز کنیم، زیرا افزایش آسیب های اجتماعی نتیجه سیاست غلط انکار است، باید این سیاست را اصلاح کنیم و از ریل غلط گذشته به ریل صحیح وارد شویم.

ابتکار گفت: برنامه ریزی هایی از طریق یک شبکه اینترانت، صورت گرفته است تا به خانواده ها و والدین درباره مسائل و آسیب های اجتماعی آموزش هایی ارائه شود و لذا این کار باید در سطح گسترده انجام شود.

وی در پایان گفت: مباحثی که گفته شد، کلیات مطلب بود که امید است در قالب تفاهم نامه بتوان همکاری موثری با وزارت بهداشت داشت و البته با نگاه مثبت وزیر محترم بهداشت این امر میسر می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید