روایت خواندنی واشنگتن‌پست از بازداشت حریری در ریاض

    کد خبر :144588

منابع آگاه بر این باورند که نخست وزیر سابق لبنان توسط مقام‌های عربستان سعودی در حصر خانگی در ریاض به سر می‌برد.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه واشنگتن پست، منابع آگاه لبنانی تاکید کردند که سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان با زور از سوی مقام های عربستان سعودی در شهر ریاض در بازداشت خانگی قرار دارد. این اقدام ظاهرا تلاشی از سوی عربستان سعودی برای افزایش فشار بر ایران و حزب الله است.

منابع آگاه در بیروت افزودند: بازداشت اجباری سعد حریری ظاهرا تلاشی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است تا حکمرانی و قدرت خود را از طریق افزایش احساسات ضد ایرانی در داخل و خارج تقویت کند.

شایعات مربوط به ربایش سعد حریری که روز شنبه گذشته استعفای خود را از عربستان سعودی اعلام کرد، جهان عرب را به لرزه درآورده است. مقام های لبنانی نگران آن هستند که محمد بن سلمان 32 ساله بخواهد لبنان را مجبور به ر ویارویی و تقابل با ایران نماید.

به گفته منابع آگاه لبنانی، داستان از 30 اکتبر و زمانی آغاز شده است که سعد حریری برای یک دیدار شخصی با محمد بن سلمان به عربستان سعودی سفر کرده است.

منابع آگاه افزودند: این نشست ظاهرا به خوبی برگزار شده و عربستان سعودی حمایت خود را از لبنان اعلام کرده است، حتی با وجود اینکه حزب الله تسلط زیادی بر دولت ائتلافی لبنان داشته است. حریری اول نوامبر یعنی 10 روز پیش به لبنان بازگشته و با شورای وزیران دیداری داشته تا آنها را در جریان مذاکرات خود در ریاض قرار دهد. وی به شورای وزیران گفته است که سعودی ها از برگزاری کنفرانس پاریس درباره اقتصاد لبنان حمایت می کنند و همین طور از نشست رم برای حمایت از ارتش لبنان و تشکیل یک شورای سعودی- لبنانی برای تشویق سرمایه گذاری حمایت خواهند کرد. حریری به کابینه گفته است که لبنان یک هدف احتمالی برای عربستان سعودی نخواهد بود، هرچند تا حد زیادی تصور می شد که محمد بن سلمان موضع سختگیرانه تری در قبال ایران اتخاذ کرده است.

این گزارش افزود: حریری قصد داشته دوشنبه هفته گذشته 6 نوامبر برای دیدار با سلمان شاه عربستان به ریاض برود ولی درخواست فوری محمد بن سلمان موجب شده تا حریری 3 نوامبر یعنی جمعه گذشته به ریاض برود و آخر هفته خود را با ولیعهد سعودی سپری کند. ولی دیدار روز جمعه برگزار نشده است. اتفاقاتی که بعدا افتاده است، بخش هولناک داستان است. حدود ساعت 8 صبح شنبه حریری برای دیدار با محمد بن سلمان فراخوانده شده است. حریری با دو خودرو تنها به همراه تیم امنیت شخصی اش حرکت کرده و چند ساعت بعد ناپدید شده است.

حریری بعدا ساعت 2 بعد از ظهر در تلویزیون ظاهر شده و با خواندن بیانیه ای استعفای خود را از نخست وزیری لبنان اعلام کرده است، آن هم به خاطر تهدیدات ایران علیه زندگی اش و صدور هرج و مرج و ویرانی از سوی تهران. این لحن جنگجویانه از سوی حریری درباره ایران، غیرقابل توصیف بود و او درباره متن این بیانیه با هیچ یک از نویسندگان سخنرانی هایش مشورت نکرده است.

قبل از پخش بیانیه حریری، به شبکه خبری العربیه که متعلق به دولت سعودی است، گفته شده بود تا اعلام کند سعد حریری استعفا خواهد کرد. زمانی که سخنرانی ضبط شده حریری پخش شد، وی در گفت‌وگوی تلفنی استعفای خود را به میشل عون رئیس جمهور لبنان اعلام کرد و گفت دیگر نمی تواند به کار ادامه دهد و طی چند روز آینده به بیروت بازخواهد گشت.

ولی حریری از روز دوشنبه به خانه اش در ریاض بازنگشته و گفته شده است که شنبه و یکشنبه در ویلایی در منطقه ریتز کارلتون به سر برده است، جایی که مقام های بانفوذ و شاهزادگان سعودی به اتهام فساد مالی در بازداشت و حصر خانگی به سر می برند. حریری دوشنبه با محمد بن سلمان دیدار کرده و بعدا به ابوظبی رفته تا با محمد بن زاید ولیعهد امارات دیدار کند.

حریری سه شنبه به اقامتگاه خود که به شدت از سوی نیروهای امنیتی ارتش عربستان تحت نظر است، بازگشته و طی روزهای بعد با نمایندگان دیپلماتیک آمریکا، روسیه و قدرت های بزرگ اروپایی دیدار کرده است. ولی سعودی ها دیگر چه می خواهند؟

منابع لبنانی بر این باورند که سعودی ها خواستار آن هستند که بهاء برادر سعد حریری نخست وزیر لبنان شود. سایر بستگان حریری نیز هفته گذشته به ریاض فراخوانده شده اند ولی اجازه رفتن به آنها داده نشده است. گفته می شود که بها حریری از قبل در ریاض بوده است. منابع آگاه اعلام کرده اند که “بها” 10 روز قبل به طور مخفیانه صافی کالو مشاور ارشد خود را برای دیدار با ولید جنبلاط فرستاده تا درباره راهبرد آینده لبنان گفتگو کنند ولی جنبلاط این نشست را ترک کرده و حاضر به گفت‌وگو درباره این موضوع نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید