افشاگری تل آویو درباره نقشه از پیش طراحی‌شده عربستان در لبنان

    کد خبر :144098

بنابر اعلام منابع امنیتی اسرائیلی، موضوع استفعای سعد حریری و اعلام آن از عربستان نقشه از پیش طراحی شده سعودی بود.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، روزنامه معاریو به نقل از منابع امنیتی بلند پایه اسرائیل نوشت: موضوع استعفای سعد حریری از نخست وزیر لبنان و اعلام آن از عربستان، اقدامی ناگهانی نبود بلکه درچارچوب نقشه از پیش طراح شده سعودی انجام گرفت.

منابع امنیتی بلندپایه اسرائیل همچنین مدعی شدند، از نظر محافل سیاسی و نظامی اسرائیل، بحران کنونی لبنان موضوع داخلی است و اسرائیل هیچ نقشه ای برای دخالت و تاثیرگذاری بر آن ندارد.

این منابع در عین حال یادآور شدند که بنابر ارزیابی های سرویس اطلاعات اسرائیل، حزب الله و ایران به مشی آرام خود ادامه خواهند داد که مبتنی بر خودداری از تشدید اوضاع در لبنان و در مقابل اسرائیل است.

عرض اندام اسرائیل برای جنگ آینده

در همین ارتباط «یوسی میلمان» کارشناس مسائل امنیتی و نظامی روزنامه معاریو نیز گفت،حزب الله می داند که ارتش اسرائیل در جنگ آینده دستکش ها را کنار خواهد گذاشت و با قدرت کامل نه فقط علیه آن بلکه علیه ارتش و دولت لبنان اقدام خواهد کرد.

میلمان که به روابط قوی با نهاد امنیتی اسرائیل معروف است، یادآور شد، برای اولین بار در طول 40 سال اخیر، اسرائیل طرفی است که بیشترین بهره را از رخدادهای لبنان می برد بدون اینکه در آن دست داشته باشد و حتی در تلاش برای تاثیرگذاری بر آن باشد و اکنون فقط با استفاده از تمام ابزراهای موجود علنی و محرمانه بحران سیاسی در لبنان را از نزیک زیر نظر گرفته است نه بیشتر از آن.

به گفته او، بحران سیاسی لبنان بر سراسر منطقه خاورمیانه تاثیر دارد و حاصل رویارویی سنی – شیعی یا رویارویی سعودی- ایرانی است اما بر خلاف سال 1982 که اسرائیل تلاش داشت بشیر الجمیل از رهبران مسیحی لبنان را به ریاست جمهوری این کشور برساند، اکنون در سرویس امنیتی اسرائیل کسی به دنبال تغییر نظام حاکم لبنان نیست .

اهداف اسرائیل در قبال لبنان چیست؟

میلمان توضیح داد، دیدگاه و راهبرد اسرائیل این روزها بر سه هدف متمرکز است:

اول: ادامه حفظ آرامش در نقاط مرزی با لبنان.

دوم: جلوگیری از بروز ناآرامی هایی که موجب تشدید مواضع و حتی جنگ جدید با حزب الله شود.

سوم: تلاش محرمانه برای تضعیف توانمندی های نظامی حزب الله.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل با استفاده از جنگ داخلی در سوریه کاروان سلاح حزب الله را هدف قرار داد، مدعی شد، اسرائیل از این طریق هیچ مسئولیتی را متحمل نشد و اهداف خود را در حالی تحقق بخشید که حزب الله نتوانست آن را به نقض توافقنامه های بین المللی و تعرض به حاکمیت لبنان متهم کند.

ناآرامی های لبنان به نفع اسرائیل تمام می شود

میلمان یادآور شد، ناآرامی در لبنان به نفع منافع اسرائیل است زیرا در حالی که حزب الله مشغول بحران سیاسی داخلی و سرگرم مبارزه برای حمایت از بشار اسد در سوریه است، تمایل به جنگ دیگر با اسرائیل بیش از پیش کاهش می یابد و علاوه بر این هر تلاشی برای کاهش تاثیر ایران در منطقه به نفع منافع اسرائیل است.

این کارشناس اسرائیلی همچنین فاش کرد که هرچند روشن نیست که آیا تصمیمی برای ترور سعد حریری وجود داشت یا خیر؟ بخش تحقیقاتی سرویس اطلاعات و موساد اسرائیل براین باور هستند که این بحران ناگهانی نبود بلکه عربستان این نقشه را پیش طراحی کرده بود و این اقدام در چارچوب کشمکش با ایران جا دارد.

تکاپوی عربستان برای پاسخ به ایران

به گفته میلمان تصمیم ریاض به آغاز بحران پس از آن اتخاذ شد که احساس کرد ایران در عراق و سوریه دستاوردهایی داشته است و سوریه به رهبری بشار اسد و روسیه پیروز بزرگ جنگ های داخلی در این کشور هستند که به شکست داعش ختم می شود.

در همین ارتباط میلمان به نقل از منابع امنیتی اسرائیلی، گفت، اقدام عربستان در ارتباط با استعفای سعد حریری پیامی به ایران است مبنی بر اینکه در لبنان می تواند آن را هدف قرار دهد.

وی همچنین به نقل از برخی کارشناسان اسرائیلی و غربی مدعی شد، تنها راهی که عربستان برای پاسخ به حزب الله در اختیار دارد به کار گرفتن هسته های اهل تسن لبنان و یا خارجی ها برای اجرایی کردن عملیات خود در لبنان است اما می توان پیش بینی کرد که چنین عملیاتی واکنش هایی را از سوی حزب الله به دنبال خواهد داشت و موجب وخامت اوضاع لبنان می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید