آمریکا “کاتسا” را اجرایی کند دولت را موظف به بازنگری در NPT می‌کنیم

    کد خبر :143849

حجت‌الاسلام ذوالنور اعلام کرد که اگر آمریکایی‌ها “کاتسا” را اجرایی کنند، مجلس شورای اسلامی دولت را موظف به بازنگری در “NPT” می‌کند.

مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه اقداماتی که دولت تاکنون در برابر بدعهدی‌های آمریکا انجام داده از جنس اقدام متقابل نیست، گفت: آمریکایی‌ها در دوران پسابرجام با ایجاد محدودیت‌‌ها و سنگ‌اندازی‌‌ها در مسیر اجرای این معاهده بین المللی سعی می‌کنند به منافع ایران آسیب بزنند.

وی با انتقاد از دولت برای عدم مقابله جدی با بدعهدی‌های آمریکایی‌ها ادامه داد: وقتی آمریکایی‌ها قانون داماتو را بازنگری کردند و در قالب آیسا اجرا کردند، رئیس جمهور دو واکنش داشت، اولین واکنش این بود که به وزیر امور خارجه دستور داد که موضوع را از مجاری بین‌المللی دنبال کنند و دومین واکنش این بود که به سازمان انرژی اتمی اعلام کرد پیشران‌های هسته‌ای تولید کنند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: رئیس‌جمهور دستوراتی به وزیر امور خارجه و سازمان انرژی اتمی داد که چیزی جز تکرار کردن وظایف ذاتی آنها نبود.

وی با بیان اینکه پس از بدعهدی‌های آمریکا در مسیر اجرای برجام سناریوهای مختلفی از سوی نمایندگان تدوین شده که هم‌زمان با بدعهدی‌های آمریکا در برجام و پله به پله اجرایی می‌شود، اظهار داشت: مرحله اول تجدید‌نظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی دومین مرحله را عدم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی دانست و افزود: اگر آمریکایی‌ها کاتسا را به اجرا در بیاورند در مرحله سوم مجلس دولت را موظف خواهد کرد بازنگری در (NPT) داشته باشد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اعلام اینکه در مجلس نهم نمایندگان قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را مصوب کردند و دولت با توجه به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها باید این قانون را تاکنون اجرایی می‌کرد، گفت: احتمالاً در چند روز آینده الحاقیه‌ای به این قانون در قالب یک طرح از سوی نمایندگان تدوین شود که در آن الزامات جدیدی برای دولت درباره مقابله با بدعهدی‌های آمریکا تعبیه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید