دبیر کمیته ثبت‌نام و اعزام اربعین:

فقط یک‌سوم زائران اربعین ثبت‌نام رسمی کرده بودند

    کد خبر :143812

با آغاز بازگشت زائران ایرانی از عراق، دبیر کمیته ثبت‌نام و اعزام اربعین اعلام کرد: امسال تنها نزدیک به یک سوم از زائران اربعین ویزای خود را از کانال رسمی سازمان حج و زیارت دریافت کردند.

محسن نظافتی ـ مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ به ایسنا گفت: بنابر آمار ستاد مرکزی اربعین، امسال نزدیک به دو میلیون و ۳۲۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند که تنها ۹۲۰ هزار نفرشان از طریق سامانه سماح (تحت نظر سازمان حج و زیارت) ثبت‌نام و ویزا دریافت کردند، مابقی از سایر راه‌ها و کانال‌ها برای دریافت ویزای عراق اقدام کرده‌ بودند.

مجتبی کریمی ـ رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه ـ نیز روز پنجشنبه ۱۸ آبان‌ماه از دستگیری شماری از زائران ایرانی که بدون داشتن ویزا به عراق سفر کرده‌اند، خبر داد و بدون اشاره به آمار زائران زندانی شده به این جرم در عراق، گفته بود: تعداد آن‌ها بسیار انگشت‌شمار است که برخی از آن‌ها نیز توسط پلیس عراق بازداشت شده‌اند.

با وجود تاکیدهای ستاد اربعین، ‌ اما مرزهای خاکی امسال نیز همچنان شاهد ازدحام جمعیت قابل توجهی از زائران بدون ویزا و حتی گذرنامه بود، ترافیک این جمعیت در مرز مهران به حدی بود که پلیس برای متراکم کردن آن‌ها وارد عمل شد. در مرز شلمچه نیز بارها گروه‌های ۱۰ تا ۱۰۰ نفره که قصد خروج از مرز بدون ویزا را داشتند، بازگردانده شدند. برخی از زائران نیز راه‌های صعب‌العبور و حتی مین‌گذاری شده را برای ورود به عراق انتخاب کردند که حوادث تلخی را پدید آورد.

ثبت‌نام اربعین و صدور ویزای عراق با رأی ستاد مرکزی اربعین امسال نیز از طریق سازمان حج و زیارت و سامانه سماح انجام شد که با وجود بیش از ۲ هزار کارگزار زیارتی در سراسر کشور، اما همچنان ترجیح مردم استفاده از روش‌های بدون بروکراسی و ساده‌تر بود. وجود تعدادی از شرکت‌های خصوصی مرتبط با سفارت عراق که امکان دریافت ویزا در مدت زمان کوتاه‌تری را داشتند نیز زمینه سفر خارج از سیستم رسمی که ستاد اربعین درنظر گرفته بود را سهل‌تر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید