زمزمه‌ اختلاف پنهان بین اصلاح‌طلبان با روحانی

    کد خبر :143692

پروانه سلحشوری گفت: فراکسیون امید در بزنگاه‌ها خوب عمل کرده است. اما موردی که وجود دارد و بارها گفتهام انتظارات جامعه و آن‌چه که ما هستیم، شاید همخوانی نداشته باشد.
این روزها و با عبور از فضای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و تثبیت دولت دوم روحانی، نشانه‌هایی از اختلاف و واگرایی میان حسن روحانی و حامیان اصلاح‌طلبش به چشم می‌خورد. شکافی که علت آن را گاه به زیاده‌خواهی اصلاح‌طلبان و گاه به چرخش روحانی از جناح چپ و مایل شدنش به سمت راست، نسبت می‌دهند.

این موضوع شاید به نحوی خود را در انتخاب اعضای کابینه، خصوصاً در انتخاب وزیر علوم، بیش از پیش نمایان کرد. ماحصل آن نارضایتی بسیاری از اصلاح‌طلبان از فراکسیون امید و لیدری محمدرضا عارف بر اصلاح‌طلبان مجلس شده است. نیمی از عمر راهیابی لیست امید و تشکیل فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و تنها دو سال دیگر تا پایان عمر مجلس دهم باقی است. با پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، در مورد عملکرد فراکسیون امید و محمدرضا عارف گفتگو کرده‌ایم.

به گزارش نامه نیوز وی معتقد است: «فراکسیون امید در بزنگاه‌ها خوب عمل کرده است. اما موردی که وجود دارد و بارها گفته ام انتظارات جامعه و آن‌چه که ما هستیم، شاید همخوانی نداشته باشد.»

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اختلافی با دولت نداریم، به خبرنگار نامه نیوز گفت: یک خانواده را هم در نظر بگیرید، ممکن است اختلاف نظرهایی بین‌شان باشد؛ این هم شبیه همان حالت است. ما مثل یک خانواده هستیم و ممکن است اختلاف نظرهایی داشته باشیم، حتی با جریان اصول‌گرایی. چراکه منافع ملی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دولت و مجلس با یک‌دیگر تعامل دارند؛ حتی در جلسه اخیر رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی هم شاهد بودیم که وزای پیشنهادی آقای روحانی توانستند رأی اعتماد کسب کنند؛ من خودم به شخصه از مخالفان آقای غلامی بودم، اما فراکسیون اعضا را آزاد گذاشت و اجباری برای چگونگی رأی دادن نداشت و اگر در نهایت فراکسیون امید حمایت نمی‌کرد، رأی‌آوری ایشان، بعید به‌نظر می‌رسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی عملکرد دو ساله فراکسیون امید اظهار کرد: وظیفه ما حکم می‌کند که از منافع مردم حمایت کنیم. جایی که احساس کنیم از منافع مردم تخطی می‌شود و جایی که نیاز به یادآوری، تذکر یا نقد باشد، ما وارد عمل می‌شویم و همچنان که در گذشته هم انجام داده‌ایم. تحت نقش نظارتی و قانونی خود، در هر حوزه ای وارد می‌شویم. این هم برگرفته از نقش نظارتی ماست که در مواقعی که نیاز است بتوانیم در چارچوب قانونی که برایمان ایجاد شده است، به مسائل ورود پیدا کنیم.

وی در ادامه افزود: در مجلس یک ظاهر وجود دارد و یک اتفاقاتی که درون اتفاق میافتد. این‌که می‌بینید بعضاً نطق‌های پر سر و صدایی انجام می‌شود، برخی از نمایندگان انگار هر روز باید تذکر دهند، این ظاهری است که در بیرون مشاهده می‌شود. اما در درون هم تعاملاتی در جریان است، اتفاقاتی می‌افتد و هماهنگی‌هایی در جریان است و این‌طور نیست که همه این اتفاقات سرخود و بی‌برنامه رخ دهد.

عضو فراکسیون زنان مجلس در ارزیابی عملکرد دوساله عارف و انتقادهایی که به او می‌شود، گفت: آقای عارف، شخصیتی بسیار برجسته، شفاف، سالم و قابل اعتماد هستند و به عبارتی، افتخار فراکسیون می‌باشند. اتفاقاً تعاملات اعضای فراکسیون را به‌خوبی توانسته‌اند شکل دهند. گاهی ممکن است برخی از اعضای فراکسیون، بخواهند تند بروند یا کندروی داشته باشند؛ ایشان می‌دانند کجا، باید چگونه عمل کنند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، افزود: این موضوع را نمی‌توانم درک کنم که چه علتی موجب شده است که این مقدار آقای عارف را مورد انتقاد قرار دهند و ناکارآمدی را به ایشان نسبت می‌دهند؛ در حالی که به‌هیچ‌عنوان این‌طور نیست و به‌قول برخی از دوستان، خط قرمز ما دکتر عارف است. ایشان را قبول داریم و احترام بسیار زیادی برایشان قائل هستیم و به‌نظر من، ایشان فراکسیون را به خوبی هدایت میکنند. فراکسیون امید در بزنگاه‌ها خوب عمل کرده است. اما موردی که وجود دارد و بارها گفته‌ام انتظارات جامعه و آن‌چه که ما هستیم، شاید همخوانی نداشته باشد.

سلحشوری در پایان افزود: آقای عارف در برخی موارد هم بی‌تقصیرند؛ زمانی‌که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان 170 نفر را به مجلس می‌فرستند و در آنجا 110 نفر عضو فراکسیون امید می‌شوند و بقیه فاصله می‌گیرند، کسی مقصر نیست. البته از اینکه این تعداد وارد مجلس شده اند، ضرر نمیکنیم و گاهاً همراه فراکسیون امید هستند. پس آن‌طور نیست، که جریان امید خیلی بد عمل کرده باشد یا فراکسیون مستقلین خیلی جدا از ما عمل کنند. مجلس کنونی، روحیه تعاملی بالایی دارد و به نظرم کشورمان در شرایطی است که ایجاب می‌کند، انسجام و همدلی در درون کشور بالا برود. در حالی که نقدهایی هست؛ این نقد برای بهتر شدن است و نه تخریب.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید