پیشنهاد دو چهره اصلاح‌طلب به عارف؛ راه را اشتباه رفته‌ای، فراکسیون امید را منحل کن

  • سیاسی
  • جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ ۹:۳۴
    کد خبر :143677

اعضای فراکسیون امید در حالی بر انتشار فهرست اصرار دارند که بسیاری از فعالان سیاسی معتقد هستند این کار هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
به گزارش نامه نیوز انتشار فهرست و مشخص کردن نام و تعداد اعضا راهکاری است که امیدی های مجلس یافته اند تا به انتقادات وارد شده به فراکسیون امید پاسخ دهند. اصلاح طلبان مجلس دهم طی تقریبا یک سال و نیم گذشته با انتقادات بسیاری مواجه شده اند. از همان معرفی کابینه در مرحله اول و رای ندادن به حبیب الله بی طرف گرفته تا به اجماع نرسیدن در مورد رای دادن یا رای نداد به منصور غلامی.

عدم حمایت اعضای فراکسیون از عارف و بازماندنش از رسیدن به کرسی ریاست نیز یک نمونه دیگر است. مجلس دهم به نیمه راه نزدیک است و عملکرد آن هر روز بیش از روز قبل موجب سرخوردگی کسانی می شود که به فهرست امید رای دادند. از همین رو اصلاح طلبان به فکر راه چاره افتاده اند و هیات رئیسه فراکسیون امید گمان می کند که انتشار فهرست می تواند واقعی ها را از بدلی ها جدا کند.

عارف چندی قبل از کسانی که با حمایت فهرست امید وارد مجلس شده و راه خود را جدا کرده اند گلایه و بر ضرورت انتشار فهرست تاکید کرده بود. با این وجود خبری از انتشار فهرست مورد نظر نیست و بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون علت این تعلل را فشارهایی می داند ، وجود دارد. او توضیح داده است: « شاید کسانی برای عدم انتشار لیست اعضای فراکسیون امید فشار می آورند که می‌خواهند در حوزه انتخابیشان به نام امید از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کنند، ولی در مجلس همراه فراکسیون امید نباشند. شاید فشارهایی از این ناحیه وارد باشد».

عارف از اول راه را اشتباه رفت

تلاش برای انتشار فهرست درحالی است که برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب اساسا این راهکار را مفید نمی دانند. چنانکه ناصر قوامی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که این کار هیچ مشکلی را حل نمی کند. او در گفت و گو با «نامه نیوز» ضمن تاکید بر اینکه «عارف از ابتدا راه را اشتباه رفته است» گفت: « مشکل از اینجا شروع شد که 130 نفر با سرمایه اصلاح طلبی وارد مجلس شدند و فراکسیون اصلاح طلبان تشکیل ندادند».

وی افزود: « نام هایی مثل امید و اعتدال با اتمام دولت روحانی فراموش می شود همان طور که نام های مورد نظر احمدی نژاد برای دولت اش فراموش شد. این اصلاح طلبی است که در این کشور از زمان مشروطه و حتی قبل از آن ریشه داد. اصلاح طلبی حتی ریشه در فرهنگ اسلامی و رویکرد پیامبران دارد لذا نباید از آن منحرف شد».

این فعالی سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: « به نظر من بهترین راه این است که آقای عارف فراکسیون امید را منحل کرده و یک فراکسیون اصلاح طلبان تشکیل دهند. در این صورت مشخص شد که چه کسانی به اصلاح طلبان وفادار هستند».

قوامی با تاکید بر اینکه فراکسیون امید در این مدت بسیار ناتوان بوده است، گفت: « مشکل این فراکسیون آن است که از ابتدا راه را اشتباه رفتند و منتشر کردن فهرست نیز کمکی نخواهد کرد».

از سیال بودن فضا استفاده کنیم

احمد شیرزاد دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب که سابقه نمایندگی مجلس را دارد، با قوامی موافق و معتقد است که انتشار فهرست امید فراکسیون امید را از انتقادات مطرح نجات نمی دهد. او در گفت و گو با « نامه نیوز» گفت: « انتشار فهرست و مشخص کردن اعضای فراکسیون ها در مجلس مرسوم نیست و به طور معمول نمایندگان ترجیح می دهند که بر اساس موضوعات مطرح در مجلس تصمیم گیری کنند و نه بر مبنای آنچه فراکسیون ها می گویند».

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین ضعف فراکسیون امید «لابی گری» است ، گفت: « به اعتقاد من اگر اعضای و چهره های شاخص فراکسیون امید انرژی بیشتری برای لابی کردن و جلب نظر همکاران خود صرف کنند ، می توانند کارآمدتر عمل کرده و از میزان انتقادات موجود بکاهند».

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: « مجلس شورای اسلامی در ایران همچون کنگره یا مجلس بریتانیا نیست و کار حزبی در کشور ما به اندازه کشورهای توسعه یافته قوام ندارد لذا نمی توان بطور دقیق تعیین کرد که چند کرسی در اختیار کدام حزب با جریان سیاسی است. به همین خاطر بهتر است که با تقویت لابی گر در هر موضوع نمایندگان بیشتری را با خود همراه کرده و این سیال بودن فضا استفاده کنیم».

وی تصریح کرد: « بسیاری از نمایندگان مجلس این شرایط را ترجیح می دهند و مایل نیستند که به طور مشخص عضو یک فراکسیون و با دیگر فراکسیون ها قهر باشند. این نمایندگان می خواهند که بیشتری کارآیی را برای منطقه خود داشته باشند لذا در موضوعات مختلف تصمیمی را می گیرند که متناسب با منافع محلی خودشان است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید