ساختار مناظره از وعده‌های توخالی نامزدها جلوگیری کند

    کد خبر :14353

«مناظره پاسخ دقیق و مستدل به پرسش‌ها و شفاف‌سازی است. اما چیزی که ما در برنامه مناظره می‌بینیم، بیشتر مشاجره و درگیری است. این مشاجره و درگیری‌ها، تاحدی عیار نامزدها را برای افکار عمومی مشخص می‌کند. درواقع این مناظره‌ها بیشتر جنبه هیجان سیاسی مردم را تحریک می‌کند.»

حسین عبداللهی،   درباره مناظره‌های انتخاباتی تلویزیون بیان کرد: ساختار حزبی در کشور ما وجود ندارد و دستگاه‌های نظارتی برای تایید صلاحیت نامزدها وجود دارند که ابتدا نامزدها باید از این دستگاه‌ها عبور کنند. تعداد زیاد نامزدها در برنامه مناظره منجر به ایجاد مشکل در ارائه برنامه‌هایشان برای مردم می‌شود. همچنین این نامزدها به دلیل کمبود زمان در برنامه مناظره نم‌یتوانند به درستی به موضوعات و برنامه‌هایشان بپردازند.

او ادامه داد: مناظره در واقع پاسخ دقیق و مستدل به پرسش‌ها و شفاف‌سازی است. اما چیزی که ما در برنامه مناظره می‌بینیم، بیشتر مشاجره و درگیری است. این مشاجره و درگیری‌ها، تاحدی عیار نامزدها برای افکار عمومی را مشخص می‌کند. در واقع این مناظره‌ها بیشتر جنبه هیجانی سیاسی مردم را تحریک می‌کنند و بحثی که مبتنی بر برنامه و مسئله محوری باشد را ارائه نمی‌دهند

.
عبداللهی با اشاره به پرسش‌ها و زمان پاسخ دهی نامزدها گفت: در مناظره‌ها می‌بینیم که نامزدهایی که منتقد وضع موجودند برنامه‌هایی ارائه نداده‌اند و آنچه گفته شده کلیات است به همین دلیل مجریان و برنامه‌ریزان مناظره هم دچار سردرگمی می‌شوند زیرا مجری سوال می‌پرسد و نامزد مورد نظر، به جای پاسخ به پرسش، حرف خودش را می‌زند اما چاره‌ای هم ندارد.

او با بیان ایراد اساسی در مناظره‌های انتخاباتی تلویزیون، ادامه داد: ایراد اساسی مناظره این است که نامزد باید وقت داشته باشد تا حرفش را بزند اما به دلیل کمبود زمان نامزد مجبور است به سوال کاری نداشته باشد و حرفی که می‌خواهد را بزند و به افکار عمومی منتقل کند .

این مدیر مسوول با بیان ساختار مناسب مناظره گفت: مناظره زمانی می‌تواند به مردم کمک کند تا نامزد اصلی واصلح را راحت‌تر بشناسند که نامزدها برنامه‌هایشان را دقیق‌تر ارائه دهند.

او با اشاره به عملکرد صدا وسیما در مناظره ها ادامه داد: امروزه متاسفانه در قوانین انتخابات و صدا وسیما به عنوان رسانه ملی، موضع گیری سیاسی وجود دارد. این موضع گیری سیاسی بر مجری مناظره و تنظیم پرسش‌های مناظره اثر دارد. در واقع شاخص‌ها باید بر اساس معیارهای فعلی کشور گفته شود. مثلا، نامزدی که در مناظره می‌گوید، من ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهم، شعار خوبی است و برخی در جامعه فرودست دنبال این پول هستند و فردی که در فقر به سر می‌برد این پول برایش مهم است اما سوال این است که چه کسی و کسانی می‌توانند چنین مجوزی را به یک نامزد بدهند که خارج از توانایی‌های کشور این حرف را بزند؟ در واقع این پول از درآمدهای ملی کشور مانند مالیات ونفت باید تامین شود وبراین اساس چنین چیزی محال است.

او درباره اینکه ساختار مناظره باید از دادن وعده‌های توخالی نامزدها جلوگیری کند، گفت: نامزدها در مناظره نمی‌توانند وعده توخالی دهند. مناظره باید به شکلی ترسیم شود که از وعده‌های توخالی، پوپولیستی و عوام فریبانه جلوگیری شود. این هنر ساختار مناظره، مدیریت، مجری و دست‌اندرکاران مناظره است تا به شکلی برنامه‌ریزی کنند که به مردم برای انتخاب نامزد اصلح کمک کنند. بنابراین نامزدها در رسانه ملی نباید وعده بلندپروازانه ، بدون بیان استدلال دهند. نامزدها نمی‌توانند با وعده برای مملکت بار ایجاد کنند بلکه باید وعده ای بدهند تا باری را بردارند، آن باری هم که می خواهند بردارند، باید منابعش را دقیق بیان کنند.

حسین عبداللهی با اشاره به اشتغال اظهار کرد: در بخش اشتغال ما بین صد تا سیصد میلیون تومان برای هر فردی باید هزینه کنیم تا اشتغال پایدار ایجاد شود. اما سوال این است که آیا نامزدی روی هوا می‌تواند در برنامه مناظره حرف بزند. شاید بتواند پول بدهد اما باید منابعش را مشخص کند. نامزد ریاست جمهوری در مناظره حرفی را می‌زند و کارشناسان اقتصادی آن را وعده توخالی، پوپولیستی و عوام فریبانه می‌دانند.

او با بیان اینکه بین وعده‌های توخالی و کارشناسی شده باید تفکیک ایجاد شود، اضافه کرد: تفکیک وعده‌های کارشناسی شده و پوچ با مدیریت ساختار برنامه‌ریزی شده مناظره امکان پذیر است. کسانی که برای مناظره برنامه‌ریزی می‌کنند باید محفظه‌ای ایجاد برنامه‌های بی‌حساب و کتاب و توخالی را ببندند و اگر مسئله‌ای مطرح شود باید استدلال داشته باشد؛ بنابراین زمانی که این فضا نیست مناظره به سمت مشاجره می‌رود و از مشاجره چیزی به اسم برنامه درنمی‌آید. در واقع مردم در یک هیجان قرار می‌گیرند.

حسین عبداللهی درباره مناظره سوم که جمعه برگزار می‌شود، اظهار کرد: مناظره سوم اقتصادی است. نامزدهایی که مدعی هستند، مشکل اشتغال ومسکن را حل می‌کنند و یارانه زیاد می‌دهند باید منابع‌شان را برای مردم تدوین کنند. زیبنده یک نظامی باقدمت ۳۸ نیست که نامزد ریاست جمهوریش وعدهای که دراختیارش نیست، بدهد. اختیارات رییس جمهوری، منابع درآمدی کشور و مالیاتی هم مشخص است. نامزدها باید برنامه خود را ارائه دهند و به دولت فعلی نتازند. در مناظره سوم برای اینکه مرز بین حرف کارشناسی و شعار مشخص شود باید ترتیبی اتخاذ شود که برنامه اقتصادی رو ارائه دهند اما با تخریب، تهمت، شایعه و فرافکنی نمی‌شود

.
او افزود: در واقع این وعده‌ها ابزار تبلیغاتی برای جذب رای و استفاده از فقرا برای سند رأی است و با شعار برخی نامزدها که مردم وکرامت است و همچنین با شانیت و کرامت انسانی نه تنها همراهی ندارد بلکه در تناقض است. رییس جمهور از هر جناحی باشد باید برنامه ششم توسعه را اجرا کند زیرا این برنامه اجازه وعده بی‌مبنا نمی‌دهد. مرد پیروز ازبین این نامزدها فردی است که می‌خواهد سه سال با مجلس دهم کار کند.مجلسی که نشان داده با این وعده‌های پوپولیستی و توخالی مخالف است. در برنامه مناظره باید واقعیت‌ها و برنامه‌ها، درست و روان در اختیار مردم قرار بگیرد تا مردم تصمیم بگیرند کدام فرد می‌تواند برنامه‌اش را اجرا و مشکلات کشور را کمتر کند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید