هشدار سازمان ملل: یمن با بزرگ‌ترین قحطی جهان روبه‌رو می‌شود

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۴۲
    کد خبر :143492

سازمان ملل متحد هشدار داده است، در صورتی‌که ائتلاف سعودی به جلوگیری از ارسال کمک‌های انسانی به یمن ادامه دهد، این کشور با بزرگترین قحطی جهان در دهه‌های اخیر روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از «رویترز»، به دنبال شلیک موشک بالستیک دوربرد به فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» در حومه ریاض از سوی نیروهای یمنی، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، دوشنبه اعلام کرد به‌منظور متوقف کردن انتقال تسلیحات از ایران برای انصارالله، تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی یمن را مسدود خواهد کرد.

احتمال زیاد وجود دارد که این اقدام ائتلاف سعودی می‌تواند اوضاع انسانی در یمن را بسیار وخیم‌تر کند؛ چرا که هم‌اکنون حدود 7 میلیون نفر در یمن با خطر قحطی روبه‌رو هستند و 900 هزار نفر نیز به وبا مبتلا شده‌اند.

«مارک لوکوک» رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، که ماه گذشته به یمن سفر کرده بود، روز چهارشنبه به درخواست سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد حاضر شد و پشت درهای بسته گزارشی در این زمینه به اعضای شورا ارائه کرد.

لوکوک پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «به اعضای شورای امنیت گفتم اگر این تدابیر( محاصره یمن) لغو نشوند در یمن قحطی خواهد شد؛ بزرگ‌ترین قحطی، که دنیا طی ده‌های اخیر با آن مواجه بود و میلیون‌ها نفر قربانی خواهند شد.»

وی افزود، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز روز چهارشنبه با «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی گفت‌وگو کرده و خواستار ازسرگیری فوری ورود کمک‌های انسانی به یمن را خواستار شده است.

وی با اعلام این‌که برنامه جهانی غذا سازمان ملل هر ماه برای 7 میلیون نفر در یمن غذا تامین می‌کند، گفت: «آنچه اکنون می‌خواهیم این است که محاصره پایان یابد… تا ما بتوانیم جان این انسان‍‌ها را نجات دهیم.»

از سوی دیگر، «سباستیان کاردی» سفیر ایتالیا، که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، گفته، این شورا نسبت به وضعیت انسانی در یمن ابراز نگرانی کرده است.

کاردی گفت: «اعضای شورای امنیت تاکید کردند، می‌بایست تمامی بنادر یمن از جمله بندر الحدیده برای کمک‌های انسانی و دیگر نیازهای ضروری باز باشند.»

در حالی‌که طبق گفته مارک لوکرک، حتی پیش از اعلام محاصره یمن در روز دوشنبه، ششم نوامبر دسترسی به بنادر یمن کافی نبود.

در همین زمینه، سازمان بین‌المللی «پزشکان بدون مرز»، روز گذشته اعلام کرد که ائتلاف سعودی 3 روز است که به هواپیماهای آن اجازه ورود به یمن را نمی‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید