نامه خوشرو به سازمان ملل/ عربستان به جای تهدید، حقوق بین‌الملل را رعایت کند

    کد خبر :143483

سفیر ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به این نهاد نوشت: ایران خواستار خویشتنداری و در پیش گرفتن عقلانیت عربستان، به جای تحریک و تهدید که می‌تواند به گسترش بیشتر بی ثباتی در این منطقه آشوب زده منجر شود، است و ریاض باید ملزم به رعایت حقوق بین‌الملل شود.
غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل با اعتراض به اظهارات تحریک آمیز مقامات سعودی، خواستار فشار جامعه بین‌المللی به عربستان برای رعایت حقوق بین‌الملل و خودداری از تهدید به زور علیه دیگران شد.

در این نامه، دولت جمهوری اسلامی ایران قویاً ادعاها و اتهامات بی اساس و بی پایه مقامات سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و آن را اظهاراتی مخرب، تحریک آمیز و در تناقض آشکار با بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور دانسته است.

در ادامه نامه آمده است، این اظهارات تحریک آمیز مقامات سعودی است و هدفی جز فرافکنی و انحراف افکار عمومی از تجاوز جنایتکارانه عربستان ضد یمن ندارد و این موضوع به هیچ وجه رافع مسئولیت بین‌المللی این کشور در ارتکاب جنایات جنگی و نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه نخواهد بود.

خوشرو در ادامه آورده است: با اقدام اخیر ائتلاف به رهبری عربستان برای بستن همه مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی به یمن، بیش از پیش و به ویژه در پرتو شیوع وبا و قحطی در این کشور، وضعیت فاجعه بار انسانی در این کشور وخیم‌تر شده و جامعه جهانی باید عربستان سعودی را برای همه این جنایات مسئول بشناسد.

در این نامه هم چنین آمده است، پس از بیش از دو سال و نیم حملات کور و قتل عام مردم بی گناه یمن، اکنون دولت سعودی و متحدینش بایستی درک کرده باشند که یمن راه حل نظامی ندارد.

به گزارش نامه نیوز،خوشرو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده حل بحران یمن تنها از طریق فرایند سیاسی با مشارکت همه گروه‌ها و گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی امکان پذیر است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزوده است: دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح و ثبات در کشورهای منطقه بوده و منافع خود را در تضمین ثبات همه همسایگان به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس تعریف کرده است.

خوشرو در این نامه افزود: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر خواستار خویشتنداری و در پیش گرفتن عقلانیت، به جای تحریک و تهدید که می‌تواند به گسترش بیشتر بی ثباتی در این منطقه آشوب زده منجر شود، است و عربستان سعودی باید ملزم به رعایت حقوق بین‌الملل، اهداف، اصول منشور ملل متحد و خودداری از تهدید یا توسل به زور علیه دیگران شود.

در پایان نامه، خواسته شده است تا این نامه به عنوان سند رسمی شورای امنیت ملل متحد ثبت و منتشر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید