دیکتاتوری فردمحور بن‌سلمان، عربستان را بی‌ثبات می‌کند

    کد خبر :143161

یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی با بیان اینکه ولیعهد عربستان در حال تبدیل کردن این کشور به یک دیکتاتوری فردمحور است، حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست‌های وی را «بازی با آتش» توصیف کرده است.

اندیشکده «کاتو»، مستقر در واشنگتن، حمایت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی را «بازی با آتش» توصیف کرده است.

در بخش آغازین این مطلب به قلم «ایما آشفورد»، پژوهشگر اندیشکده کیتو آمده است: «در ماه‌های گذشته کاخ سفید توانسته اکثر متحدان آمریکا را منزوی کند. تنها استثنای کلیدی در اینجا، رابطه عالی و شخصی رئیس‌جمهور ترامپ با رهبران سعودی پس از سفر موفقیت‌آمیز او [به ریاض] است.»

اندیشکده کاتو علی‌رغم این تصریح کرده که ترامپ با حمایت از محمد بن سلمان، در حال بازی با آتش است؛ در این مطلب آمده است: «محمد بن سلمان در اندیشه ایجاد اصلاحات در نظام سعودی است، اما او همزمان در حال خانه‌تکانی در نهادهای اجتماعی و سیاسی عربستان و دخالت در امور داخلی همسایگان است.»

این گزارش می‌افزاید: «اقدامات عجولانه او می‌تواند هم برای عربستان و هم برای خاورمیانه در سطحی وسیع‌تر، آثار بی‌ثبات‌کننده داشته باشد.»

اقدامات بی‌پروای ولیعهد از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ فراتر می‌روند. او در سال 2015، تنها چند ماه بعد از انتصاب به عنوان وزیر دفاع، مداخله در یمن را آغاز کرد. با آنکه سعودی‌ها و شریکان این کشور در ابتدا وعده پیروزی سریع در برابر حوثی‌ها را دادند، این عملیات وارد باتلاقی شده که چشم‌اندازی برای خروج از آن با یک پیروزی نظامی وجود ندارد.

محاصره یمن توسط سعودی‌ها باعث وخیم‌تر شدن رنج‌های انسانی در کشور فقیر یمن منجر شده و تأثیر اندکی در بهبود امنیت عربستان سعودی داشته است.

کاتو می‌نویسد: «با وجود این، محمد بن‌ سلمان اجازه نداده شکست‌هایش در یمن، خللی در بلندپروازی‌هایش برای شکل‌دهی دوباره به جامعه عربستان و محیط منطقه‌ای ایجاد کند.»

این گزارش ضمن اشاره به برخی اصلاحات بن‌سلمان مانند صدور مجوز رانندگی برای زنان می‌افزاید: «در کنار این اصلاحات مطلوب غرب، بن‌سلمان تمایل خود را برای سلطه دیکتاتورمآبانه نشان داده و تلاش‌هایی عجولانه برای دخالت در امور کشورهای همسایه انجام داده است.»

«بحران ادامه‌دار شورای همکاری خلیج [فارس] که در آن عربستان سعودی و گروه کوچکی از کشورها در حال محاصره قطر هستند، احتمالاً آشکارترین مصداق آن است.»

کاتو می‌نویسد: «با آنکه این ادعا که قطر تأمین‌کننده مالی تروریسم است تا اندازه‌ای واجد اعتبار است، اما برآورده کردن سایر مطالبات سعودی‌ها، عملاً غیرممکن است. این مطالبات مواردی نظیر تعطیلی شبکه خبری الجزیره، اخراج تمامی مخالفان از دوحه و موافقت با نظارت‌‌ها بر سیاست‌های اقتصادی و خارجی قطر را شامل می‌شوند. همانند مورد یمن، در اینجا هم به نظر می‌رسد رهبریت سعودی بررسی‌های اندکی درباره نحوه پایان دادن به بحران انجام داده است.»

به گزارش تسنیم،اندیشکده آمریکایی در بخش دیگری از این تحلیل نوشته سیاست‌های بن‌سلمان در عرصه داخلی عربستان اثرات بی‌ثبات‌کننده به مراتب بالاتری دارد. او پس از ارتقا جایگاهش از وزیر دفاع به سمت ولیعهد با حذف محمد بن‌نایف، به سرعت برای تحکیم قدرتش تلاش کرده، و از جمله، در روزهای اخیر اقدام به دستگیر شماری از اعضای خاندان سلطنتی کرده است.

این گزارش تصریح می‌کند: «محمد بن سلمان با سرکوب مراکز بالقوه قدرت در داخل خانواده سلطنتی و در جاهای دیگر در تلاش است سیاست عربستان را از مدل سنتی به سمت یک دیکتاتوری شخص‌محور تغییر دهد که در آن او قدرت اصلی تصمیم‌گیرنده است.»

کاتو می‌نویسد: «متأسفانه، کاخ سفید تا اندازه زیادی از سیاست‌های بن سلمان حمایت کرده است. بحران شورای همکاری خلیج [فارس] اندکی بعد از سفر ترامپ به عربستان انجام شد و با محکومیت اندکی از جانب رئیس‌جمهور ترامپ مواجه شد.»

«دولت ترامپ با حمایت از رهبری سعودی در حال انجام بازی خطرناکی است. ممکن است که از خلال اصلاحات بن‌سلمان یک عربستان قوی‌تر، لیبرال‌تر و با ثبات اقتصادی بیشتر بیرون بیاید، اما این هم متحمل است که اقدامات عجولانه وی، بی‌ثباتی‌های داخلی و منطقه‌ای بیشتری به همراه بیاورد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید