روحانی: دادن وعده‌های امکان‌ناپذیر، گول زدن مردم است

    کد خبر :14292

حسن روحانی گفت: کشور ما نیازمند یک مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است که در طول سال‌های قبل ایجاد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه 21 اردیبهشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما پخش شد، در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا پا به عرصه انتخابات گذاشتید، چه نیازهایی در اقتصاد کشور احساس می‌کنید، چه توانمندی در خود دارید و چه تغییری ‌می‌خواهید ایجاد کنید؟ اظهار کرد: کشور ما در شرایطی قرار دارد که نیازمند یک مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است  که در طول سال‌های قبل ایجاد شده است.

وی افزود: برای این کار ضروری است که فردی روی کار بیاید که اولا جامعه را بشناسد،‌ مشکلات آن را بداند و جهان را بشناسد و با دیپلماسی و تحرک دیپلماتیک با دنیا آشنا باشد و بتواند به کارآفرینان اعتماد کند و سرمایه اجتماعی را در جامعه بوجود بیاورد و بتواند با همه جناح ها احزاب و گروه‌ها کارکند تا در شرایط فعلی نیاز کشور را برای تحرک لازم در بخش‌های سیاسی اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من احساس می‌کنم که در برنامه های چهار ساله خود در این زمینه گام اول را برداشته‌ایم و باید با همکاری و همراهی مردم گام‌های بعدی را برداریم.

روحانی در پاسخ به پرسش دیگر مجری مبنی بر اینکه به نظر شما کشور امروز به چه تعداد شغل پایدار نیاز دارد، چه سرمایه‌ای در این زمینه مورد نیاز است و محل تامین آنها کجاست؟ خاطر نشان کرد: برخی فکر می‌کنند که برای حل مساله اشتغال می‌توانند با دادن پول به افراد حل و فصل کنند یا با اعلام اینکه ما چقدر شغل ایجاد می‌کنیم می‌شود شغل ایجاد کرد. این در حالی است که برای ایجاد اشتغال مردم ابتدا باید به آینده کشور اعتماد داشته باشند و احساس آرامش و امنیت کنند.

وی با بیان اینکه شرایط برای اشتغال اینگونه نیست که فردی صرفا برای یک یا دوسال سرمایه‌گذاری کند اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ممکن است چندین سال طول بکشد و فرد سرمایه‌گذار بخواهد چند ده سال از آن بنگاه اقتصادی سود ببرد. در همین زمینه این که ما بگوییم چقدر پول بین مردم توزیع می‌کنیم راهکار مناسبی نیست چرا که پمپاژ کردن پول در جامعه تجربه خود را در سال‌های قبل نشان داده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  با تأکید بر اینکه  برای اشتغال در کشور باید محیط کسب و کار را فراهم کنیم تا مردم به آینده کشور امیدوار شوند، خاطر نشان کرد: متاسفانه در دوره طولانی از سال 86 تا 91 تقریبا اشتغال خالصی وجود نداشته است و جامعه با یک بیکاری مزمن و بزرگی مواجه بود. در این زمینه باید تلاش کنیم تا این خلاء ایجاد شده را جبران و شرایط را برای اشتغال ایجاد کنیم.

روحانی با اشاره به پیش بینی برنامه ششم توسعه برای دستیابی سالانه 955 هزار نفر به اشتغال اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده در برنامه باید کشور رشد هشت درصدی داشته باشد. در این زمینه ما توانستیم در سال 95 رشد بالای هشت درصد را تجربه کنیم و در صورتی که در طول برنامه ششم این رشد را حفظ کنیم به طور طبیعی می‌توانیم بالای 900 هزار شغل را سالانه تولید کنیم اما برای اینکه اشتغال را افزایش دهیم به تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط نیازمند هستیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به تسهیلات بانکی به 24 هزار بنگاه کوچک و متوسط در سال گذشته گفت: ارائه این تسهیلات موجب حرکت بنگاه‌های کوچک و متوسط شد. قطعا ادامه ارائه این تسهیلات می‌تواند بنگاه‌هایی که فعال نیستند را نیز فعال کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به فضای مجازی و ایجاد اشتغال در این فضا خاطر نشان کرد: امروز اینترنت موجب ایجاد مشاغل جدید در کشور شده است و در سال 95 شاهد ایجاد صد هزار شغل در این بخش بوده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  همچنین به تصویب برنامه کارورزی در شورای عالی اشتغال در بهمن ماه سال گذشته اشاره و با بیان اینکه این برنامه امروز آماده اجرا است،‌ تاکید کرد: پس از اجرای آزمایشی برنامه کارورزی در چند استان برای جوانان فارغ التحصیل که مهارت کافی برای کار نداشتند امروز این برنامه آماده اجرا در سراسر کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه فارغ التحصیلانی که مهارت کافی ندارند چهار ماه آموزش مهارت می‌بینند و در این مدت یک سوم حداقل دستمزد به آن‌ها پرداخت می‌شود. سپس چنانچه که کارفرما مایل باشد در آن گارکاه مشغول به فعالیت می‌شود و دولت در سال نخست حق کارفرما را پرداخت می‌کند. این طرح در دولت تصویب شده و می‌تواند به عنوان نخستین برنامه اجرایی در دولت دوازدهم قرار بگیرد. یکی از برنامه های صد روزه من نیز فعال کردن برنامه کارورزی برای اشتغال جوانان است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد بازار فروش محصولات برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: برای ایجاد اشتغال باید بازارفروش و صادرات را توسعه دهیم. در همین زمینه در طول سال‌های دولت یازدهم سالانه شاهد 25 درصد رشد صادرات غیرنفتی بودیم اشتغال به بازار،‌ مدیریت،‌ تسهیلات، محیط مناسب کسب و کار،‌ سرمایه و فناوری نو نیازمند است.

روحانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا روش کم هزینه تری برای ایجاد اشتغال در کشور دارید، گفت: بهترین روش برای ایجاد اشتغال فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط است. بنگاه‌های بزرگ نیازمند سرمایه‌های بالایی هستند اما بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند اشتغال مناسبی ایجاد کنند.

وی همچنین با تأکید بر لزوم توجه به صنعت گردشگری به عنوان یک بنگاه اشتغالزا در کشور گفت: توسعه گردشگری یکی از برنامه های اساسی دولت دوازدهم خواهد بود در این زمینه در سال قبل تحرک بسیار خوبی انجام شد این صنعت می‌تواند در مقایسه با بخش‌های دیگر اشتغال سریع و کم هزینه‌تری ایجاد کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه دولت دوازدهم از چه روشی برای حل مشکل معیشت بازنشستگان و صندوق ‌های بازنشستگی استفاده خواهد کرد، گفت:کاندیداهای مختلف باید برنامه خود را به مردم ارائه کنند تا این برنامه‌ها مورد بررسی و قضاوت مردم قرار گیرد. قطعا باید در صندوق‌های بازنشستگی اصلاحاتی صورت گیرد و در برنامه مفصلی که من برای دولت دوازدهم ارائه کرده‌ام این اصلاحات وجود دارد. همچنین امروز نیز آیین نامه‌های مربوط به این اصلاحات در حال بررسی در جلسه‌های اقتصادی دولت است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه وضع زندگی بازنشستگان پیش از دولت یازدهم در شرایط بدی بود،‌ افزود: پیش از دولت یازدهم حقوق بازنشستگان کمتر از میزان تورم افزایش می‌یافت که ما در دولت در نخستین اقدام میزان افزایش دریافتی بازنشستگان با تورم ارتقا دادیم. همچنین براساس برنامه‌های دولت امروز حداقل دریافتی بازنشستگان بیش از یک میلیون تومان است و در مجموع در دولت گام‌های خوبی در زمینه توجه به بازنشستگان برداشته شده است اما باید گام‌های بیشتری در این زمینه برداشته شود.

روحانی در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه توسعه روستا اولویت چندم جنابعالی است و چه برنامه‌ای برای روستاها دارید،‌ اظهار کرد: امروز سی درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند به همین دلیل نیازمند توجه ویژه هستند. در دولت یازدهم گام‌های خوبی در جهت ایجاد جاده‌های روستایی،‌ برق رسانی به روستاها،‌ تجهیز روستاها به تلفن و اینترنت،‌ گازرسانی و آب رسانی و همچنین خرید تضمینی از روستاییان و همچنین تامین سلامت و آموزش روستاییان برداشته شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد:‌ در زمینه توسعه روستا طرح‌هایی برای روستاها به ویژه روستاهای مرزی و محروم در دستور کار داریم. بر این اساس چنانچه هر فردی برای سرمایه‌گذاری یک سوم سرمایه اولیه را در اختیار داشته باشد می‌تواند از طریق تسهیلات بانکی با بهره کم دو سوم دیگر را دریافت کند. برای این کار لایحه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به مجلس ارائه شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های خود برای خروج بخش مسکن از رکود، خاطر نشان کرد: در سال 95 در همه بخش‌ها به جز مسکن شاهد رشد خوبی بودیم. در این بخش با وجود همه مشکلات مسکن مهر،‌ دولت حدود نهصد هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرده و تا پایان راه نیز پرونده آن را به طور کامل خواهد بست.

وی با بیان اینکه با مسکن مهر مردم را از شهر بیرون کردیم، گفت: ما برای حل مشکل مسکن باید بافت فرسوده شهرها را درست کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه ساماندهی بافت‌های فرسوده از جمله گام‌های مهمی است که در برنامه آینده دولت وجود دارد، گفت: معتقدم که در داخل شهر باید بافت فرسوده را تغییر دهیم و با نوسازی این بافت‌ها علاوه بر ایجاد تحرک در بخش مسکن در زندگی مردم نیز تحرکی ایجاد کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت در حال حاضر برای مسکن اولی‌ها تسهیلات 160 میلیون تومانی ارائه می‌کند، خاطر نشان کرد: امروز دولت برای زوجین 160 میلیون تومان تسهیلات ارزان با بهره زیر ده درصد اختصاص داده است که گام بعدی افزایش این میزان به دویست میلیون تومان است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد رونق در صنایع مرتبط با بخش مسکن، گفت: صادرات مصالح ساختمانی و همچنین طرح افزایش استحکام ساختمان‌ها از جمله برنامه‌هایی است که برای خروج بخش مسکن از رکود پیش بینی شده است.

روحانی با انتقاد از عدم برنامه ریزی درست در مدیریت شهری تهران به دلیل وجود واحدهای مسکونی خالی، اظهار کرد: امروز در تهران ششصد هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و این نشان از عدم برنامه ریزی درست است. مدیریت شهری تهران کاری کرده که امروز حدود 100 میلیون دلار پول در مسکن خوابیده است. در بسیاری از مناطق تهران به خاطر اینکه مقررات شواری عالی شهرسازی و معماری اجرا نشده است امروز ساختمان‌های بلند مرتبه جلوی تنفس شهر را گرفته و شرایط زیست محیطی را برهم زده است.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: باید در چارچوب برنامه ریزی شده در بخش مسکن اقدام کنیم تا هم مسکن خالی نداشته باشیم و هم افراد نیازمند به مسکن به مسکن خود دسترسی پیدا کنند.

روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط میان درون‌زایی و برون‌نگری به عنوان دو رکن اقتصاد مقاومتی گفت: در مساله درون‌زا بودن باید از همه امکانات و سرمایه‌های داخلی خود استفاده کنیم و حتی سرمایه خارجی را نیز جذب کنیم. در این زمینه باید تلاش کنیم تکنولوژی خود را توسعه دهیم و شرکت‌های دانش بنیان خود را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم سه هزار شرکت دانش بنیان فعال شده‌اند که درآمد آن‌ها در سال 95 سی هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: در سال گذشته بیش از 300 الی 400 نفر از افراد تحصیل کرده در مهاجرت معکوس به کشور بازگشته‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  خاطر نشان کرد: در موضوع برونگری باید شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم. متاسفانه ما درسال‌های قبل بازار گردشگری خود را به ترکیه تحویل دادیم. گاز خود را در میادین مشترک تحویل قطر دادیم و همچنین در زمینه حمل و نقل به دلیل اینکه نتوانستیم حمل و نقل خود را فعال کنیم شرایط را در اختیار هواپیمایی‌های کشورهای همسایه قرار دادیم.

روحانی با تأکید بر اینکه  باید در همه این زمینه‌ها شرایط به قبل بازگردانده شود، گفت: ایران باید گردشگر را جذب کند و بتواند از منابع مشترک خود استفاده کند. ایران می‌تواند بزرگترین حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط برونگری باید با  دنیا یک رابطه و دیپلماسی پایدار داشته باشیم. اگر می‌خواهیم بازار صادارتی در دنیا داشته باشیم باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنیم. ما می‌توانیم در منطقه و خارج از منطقه بازارهایی را بدست بیاوریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز این کار ها در حال انجام است، اظهار کرد: امروز برای نخستین بار درحال تولید یک خودرو روز دنیا با شرکت‌های خارجی هستیم که بر اساس توافقات انجام شده سی درصد تولیدات در این زمینه باید به خارج از کشور صادر شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه برونگری یعنی داشتن دیپلماسی پایدار باکشورهای مختلف و به ویژه کشورهای همسایه، خاطر نشان کرد: باید وارد قراردادهای منطقه‌ای و بین المللی شویم، در این زمینه برای نخستین بار وارد همکاری با اوراسیا شده‌ایم تا بتوانیم دارای منطقه آزاد تجاری باشیم. این موضوع می‌تواند کمک بسیاری به صادرات ما انجام دهد. با یک دیپلماسی پایدار می‌توانیم برونگر باشیم و محصول تکنولوژی و خدمات خود را به دنیا صادر کنیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه اندازه مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از تحریم‌ها و تا چه اندازه ناشی از سوء مدیریت می‌دانید، گفت: هر دو، عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور هستند. در این زمینه در دولت یازدهم برای خروج از تحریم‌های اقتصادی ابتدا مدیریت را تغییر دادیم. وقتی دنیا دید که ما در شرایط تحریم نیز می‌توانیم هم رشد داشته باشیم هم تورم را کنترل کنیم و هم در شرایطی که قیمت نفت به یک سوم کاهش یافته بود روی پای خود بایستیم،‌ دریافتند که ادامه تحریم‌ها دیگر فایده ندارد.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت داخلی می‌تواند تحریم را شکست دهد و مانع اعمال تحریم در آینده باشد. در این شرایط دیگر فشار خارجی نمی‌تواند بر ما تاثیری بگذارد.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: شرایط ایجاد شده در سایه آرامش،‌ وحدت، انسجام و همدلی همه قوا امکان پذیر بوده و ادامه آن نیز امکان پذیرخواهد بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی به اینکه آیا وجود رکود تورمی در کشور را قبول دارید، گفت: از لحاظ علمی امروز اقتصاد ایران نه در رکود قرار دارد و نه تورم بالایی دارد. در سال 92 اقتصاد ایران دارای رکود تورمی بود و من اولین رئیس جمهور بودم که از این عبارت بارها استفاده کردم.

روحانی با تأکید بر اینکه  زمانی که در چند فصل متوالی تورم بالا و رشد اقتصادی منفی باشد رکود تورمی صورت می‌گیرد، افزود: چنانچه در دوفصل شاهد رشد در اقتصاد باشیم دیگر رکود معنا ندارد. در سالهای 93 و 94 و 95 شاهد رشد در اقتصاد بودیم و در سال 95 نیز برای نخستین بار به رشد هشت درصد رسیدیم.

وی تصریح کرد: از لحاظ علمی امروز نه رکود و نه تورم بالایی داریم اما برای رسیدن به رونق نیاز به انجام اقدامات موثری خواهیم داشت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه میزان نقدینگی موجود در اقتصاد و راه‌های جبران آن، گفت: امروز یک میلیون و دویست و پنجاه هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور است. رشد نقدینگی در طول دولت یازدهم حدود 25 درصد بوده در حالی که در دولت قبل این میزان 28 درصد بوده است که در نتیجه ما توانسته‌ایم رشد نقدینگی را مهار کنیم. آنچه که در کنترل نقدینگی مهم است یافتن دلایل آن است. در این زمینه در دولت یازدهم تلاش کردیم که مساله را در بخش پایه پولی مهار کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین موضوع در نقدینگی مهار گسیختگی آن و عدم حرکت به سمت ارز و سکه است،‌ افزود: در دولت یازدهم توانستیم تورم را سال به سال کاهش دهیم و امروز باید تلاش کنیم که با انضباط بیشتر نقدینگی را بیشتر مهار کنیم.

روحانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های دولت دوازدهم برای کاهش فاصله میان علم و عمل گفت: در دولت یازدهم با فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان توانستیم فناوری‌ها را از دانشگاه ها به بخش تولید و صنعت منتقل کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه  مردم باید توجه داشته باشند که امروز گرفتار شعار نشوند، گفت: نباید فکر کنیم می‌توانیم بدون ذکر منبع، وعده‌ای ناصحیح به مردم بدهیم؛ وعده‌ای که حتی داد رئیس و نمایندگان مجلس را دربیاورد و با قانون و اسناد بالادستی سازگار نیست. اینکه ما به مردم وعده‌هایی بدهیم که تحقق آن امکانپذیر نیست به معنای گول زدن و فریب دادن مردم است.

وی با تأکید بر اینکه  باید به اقشار مستضعف بیشتر فکر کنیم، خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید، مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را افزایش داد اما در عین حال باید بتوانیم زندگی افراد نیازمند و افراد فاقد شغل را تامین و ایجاد اشتغال کنیم.

روحانی در پایان صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه  هرچه به دست‌ آورده‌ایم در طول سه سال گذشته در سایه همدلی و آرامش بوده است، گفت: چنانچه که امروز می‌خواهیم انتخابات خوبی داشته باشیم باز هم باید در سایه همدلی و آرامش باشد. همه ما باید به این فکر باشیم که ایران، فقط یک هفته آینده نیست بلکه برای قرن‌های آینده باقی می‌ماند. بنابراین باید همه ما بتوانیم در آرامشی کافی در یک انتخابات سالم و قانونی شرکت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید