با این سه نفر همه چیز ممکن است!

  • کامنت
  • چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲
    کد خبر :142689

آیا می توان گفت، محمد بن سلمان نیات خود را با وی در میان گذاشته و کوشنر نیز این مسائل را مستقیم با ترامپ در میان گذاشته است؟ اگر پاسخ مثبت است، آمریکا، یا به عبارت بهتر کاخ سفید تا کجا از عربستان سعودی و تقابل هایش با ایران حمایت خواهد کرد؟ آیا در این میان اسرائیل به عنوان نایب آمریکا در منطقه عمل می کند؟

توافق اساسی در واشنگتن و مقامات آمریکایی وجود دارد، مبنی بر این که تلاش های در حال انجام محمد بن سلمان برای بازداشت و حذف رقبا و شاهزاده های سعودی، حرکتی در راستای مستحکم ساختن قدرت خود به عنوان پادشاه بعدی عربستان سعودی، آن هم پیش از مرگ پدرش ملک سلمان؛ حرکتی که به پشتیبانی پدر انجام می شود و هر کسی را که احتمالا جلوی تسلط وی بر قدرت را بگیرد، از پیش روی برخواهد داشت.

به گزارش تابناک؛ ستون نویس فارین پالیسی «داو زاکیم» با بیان مطلب فوق در نشریه فاریرن پالیسی بیان می کند: مشاور ارشد و داماد رئیس جمهور آمریکا، جرد کوشنر همین اواخر مجددا در ریاض بود. از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا، این سومین سفر کوشنر به عربستان بوده است. او دوباره با محمد بن سلمان ولیعهد دیدار کرد و به نظر می رسد با او یک ارتباط شخصی مستحکم پیدا کرده است. در نتیجه هیچ تعجبی ندارد که ترامپ که همانند محمد بن سلمان دیدگاه منفی نسبت به ایران دارد، از تحولات اخیر در ریاض حمایت کند.

گفته می شود، دونالد ترامپ اعتبار آمریکا نزد متحدان این کشور را کاهش داده است. این موضوع در مورد اروپا و آسیا صدق می کند؛ هرچند در مورد ژاپن و هند این گونه نیست، به هیچ وجه در مورد خاورمیانه این مسأله صحت ندارد. تنش های با ترکیه و مصر عملا از کنگره آمریکا ناشی می شود و نه از کاخ سفید. روابط با اسرائیل بسیار بهبود یافته و همین موضوع را می توان در مورد روابط با عربستان، امارات و تا حدی بحرین و مراکش نیز صادق دانست.

آنچه همه این ها را با هم متحد می سازد، ایران است که از نظر ترامپ منابع اقتصادی ناشی از توافق هسته ای منجر به تقویت فعالیت های منطقه ای ایران شده است.

محمد بن سلمان شاید یک اصلاحگر باشد، شاید هم نباشد. هنوز مواضع او در این مقام مشخص نشده؛ اما بی گمان همه تلاش خود را صرف این کرده که جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیرد که اکنون از هر زمانی بیشتر به هلال شیعی ـ که ملک عبدالله پادشاه اردن پیش بینی می کرد ـ نزدیک شده است.

ملک سلمان به خوبی متوجه شده که بدترین کابوس برای عربستان سعودی در حال رقم خوردن است: نفوذ ایران در عراق و یمن، از شمال تا جنوب عربستان. این که ایران به راحتی می تواند در دل عربستان با استفاده از جمعیت شیعه استان های شرقی، اخلال ایجاد کند و اگر این مسأله را کنار بگذاریم، ایران جای پای خود را به شدت در بیروت و دمشق محکم کرده است. به همین دلیل بوده که عربستان سعد حریری را در حین سفر به ریاض وادار به استعفا از مقام نخست وزیری کرد.

ممکن است اخیرا محمد بن سلمان از تل آویو دیدار کرده باشد، شاید هم نه. اما حتی اگر یک بار هم پای خود را در تل آویو نگذاشته باشد، هیچ شکی نیست که مجوز روابط نزدیکتر با اسرائیل را – که تهدید ایران را دقیقا همانند عربستان می بیند – صادر کرده است. در واقع ولیعهد تنها کسی نیست که جرد کوشنر با آن سخن می گوید: دونالد ترامپ به داماد خود اختیار تام برای مدیریت موضوع صلح بین اعراب و اسرائیل داده و کوشنر کسی است که مقدمش در دفتر نتانیاهو همیشه گرامی است.

با توجه به نقش جرد کوشنر در این میان، آیا می توان گفت که محمد بن سلمان نیات خود را با وی در میان گذاشته و کوشنر نیز این مسائل را مستقیم با ترامپ در میان گذاشته است؟ اگر پاسخ مثبت است، آمریکا، یا به عبارت بهتر کاخ سفید تا کجا از عربستان سعودی و تقابل هایش با ایران حمایت خواهد کرد؟ آیا در این میان اسرائیل به عنوان نایب آمریکا در منطقه عمل می کند؟

با این رئیس جمهور، این ولیعهد و این نخست وزیر، همه چیز ممکن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید