معاون بهداد نیروی انتظامی خبر داد

15 هزار دوز واکسن آنلفوآنزا برای واکسیناسیون یگان‌های ویژه اربعین

    کد خبر :142603

معاون بهداد نیروی انتظامی از بسیج نیروها، امکانات و تجهیزات بهداشتی، امدادی و درمانی برای پشتیبانی از مأموریت اربعین امسال خبر داد و گفت: تیم‌های امدادی از 9 الی 22 آبان‌ماه در محورهای منتهی به 4 پایانه مرزی شلمچه، چذابه، مهران و خسروی مستقر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سردار سید محمدرضا سیداحمدیان با اشاره به اقدامات معاونت بهداشت، امداد و درمان در اربعین، اظهار داشت: بیش از 52 دستگاه آمبولانس به همراه تیم‌های امدادی و تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد نیاز به مرزهای چذابه، شلمچه و مهران اعزام شده و پوشش امدادی از مأموریت اربعین را در ایام تردد زائران انجام می‌دهند.

معاون بهداد ناجا درباره مشارکت سایر استان‌ها و یگان‌ها در مأموریت اربعین، گفت: علاوه بر استان های خوزستان و ایلام، مراکز بهداد سایر استان‌ها، یگان‌ ویژه و مرزبانی نیز با تمام توان و ظرفیت با اعزام نیروی انسانی، تجهیزات و آمبولانس در این مأموریت بزرگ مشارکت می‌ کنند.

وی از به کارگیری دو سامانه مجهز درمانگاه سیار خبر داد و اضافه کرد: سامانه درمانگاه سیار معاونت بهداد استان سیستان‌ و بلوچستان در مرز مهران و سامانه درمانگاه سیار معاونت بهداد استان خراسان‌جنوبی با استقرار در مرز شلمچه آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان هستند.

این مقام انتظامی همچنین از تأمین مایحتاج دارویی کارکنان خبر داد و خاطرنشان کرد: معاونت بهداد ناجا به منظور ایمن‌سازی و واکسیناسیون یگان‌های شرکت‌کننده در مأموریت اربعین امسال، 15 هزار دوز واکسن آنفلوآنزای فصلی پیش‌بینی کرده که از این تعداد تاکنون 5000 دوز تهیه و در اختیار یگان‌ویژه قرار گرفته است.

وی، همچنین تهیه 10 هزار عدد کیف بهداشتی محتوی اقلام حفاظت فردی را از دیگر تمهیدات پیش‌بینی شده در مأموریت اربعین عنوان کرد.

سردار سیداحمدیان در ادامه یادآور شد: طی رایزنی‌های معاونت بهداد با معاونت عملیات و هوا ناجا، تدابیر لازم در خصوص تهدیدات جنگ نوین و انتقال هوایی مجروحان احتمالی در استان‌های ایلام و خوزستان صورت گرفته است.

معاون بهداد ناجا خاطرنشان کرد: در طول مأموریت اربعین، وضعیت بهداشت، تغذیه و سلامت کارکنان در اماکن اسکان پیش‌بینی شده در سه پایانه مرزی، تحت پایش و نظارت تیم‌های سیار بهداشتی قرار گرفت، بازرسان و مسئولان معاونت بهداد ناجا به صورت مستقیم و غیرمستقیم روند خدمات‌رسانی به کارکنان را رصد می‌کنند.

توصیه‌های پزشکی به زائران، بیماران قلبی، دیابتی و کلیوی

معاون بهداد ناجا با اشاره به تغییرات جغرافیایی، رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی در سفر اربعین، به زائران دارای بیماری‌های خاص و مزمن توصیه کرد: حتماً قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و داروهای مصرفی خود را به مقدار لازم همراه داشته باشند.

سردار سیداحمدیان با اشاره به اهمیت تدابیر ایمنی و بهداشتی در مراسم پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: به زائران توصیه می‌شود جعبه‌ای کوچک شامل داروهایی مثل استامینوفن و سرماخوردگی، ضدحساسیت، چسب‌زخم و بانداژ، بتادین و مایع ضدعفونی کننده دست با خود همراه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: افراد دارای سابقه دیابت و فشارخون، قبل از سفر حتماً قند و فشارخون خود را کنترل کرده و با توجه به تغییرات جغرافیایی، رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی در طول سفر، با پزشک خود مشورت کنند و داروهای مصرفی خود را به مقدار لازم همراه داشته باشند.

این مقام ارشد انتظامی در توصیه به زائران دیابتی که قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارند، بیان داشت: کفش، صندل و دمپایی خود را با شکل و اندازه مناسب انتخاب کنند و در طول سفر مقداری مواد قندی (مثل عسل، مربا و غیره) همچنین مواد نشاسته‌ای مثل نان به همراه داشته باشند.

وی گفت: زائران در صورت حضور در مراسم پیاده‌روی ترجیحاً مقدار کمی از مسیر را پیاده طی کرده و بقیه راه را از وسایل نقلیه استفاده کنند؛ به تناوب، کفش و جوراب خود را از پا خارج کرده و با دقت انگشتان و کف پا را بررسی کنند که اگر تاول و یا زخمی ایجاد شده به‌سرعت به آن رسیدگی کرده و در صورت مشاهده هرگونه تاول یا زخم از نزدیک‌ترین پایگاه امدادی کمک گرفته و زخم‌ها را پانسمان کنند.

معاون بهداد ناجا به زائران سالخورده، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و همه افرادی که سابقه علائم بالینی مثل درد قفسه سینه و تنگی‌نفس، ورم در ناحیه شکم و اندام‌ها به خصوص در پاها، نفخ مکرر شکم و درد در فک تحتانی داشته‌اند، تأکید کرد: قبل از شرکت در پیاده‌روی اربعین حتماً به پزشک مراجعه کرده و تحت بررسی قرار بگیرند.

دکتر سیداحمدیان در ادامه با اشاره به آسیب‌های احتمالی سفر اربعین برای بیماران کلیوی، متذکر شد: برای افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند نوشیدن آب فراوان و مایعات از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین به این افراد توصیه می‌شود در طول سفر از نوشیدن مایعات غافل نشوند و از یک رژیم غذایی کم‌نمک و کم‌پروتئین استفاده کنند.

این مقام ارشد انتظامی به بیماران نیازمند به دیالیز نیز توصیه کرد: در صورت امکان از این سفر اجتناب کرده و در صورتی که تصمیم به شرکت در این سفر دارند از پیاده‌روی طولانی پرهیز کنند، این افراد باید معرفی‌نامه مراجعه به مرکزی را که قرار است در سفر اربعین برای دیالیز به آنجا بروند با خود همراه داشته باشند.

براساس گزارش سایت پلیس، معاون بهداد ناجا در خاتمه گفت: گروه‌های پرخطر حتماً پیش از اقدام به سفر اربعین، تحت واکسیناسیون آنفلوآنزا قرار بگیرند و زائران در صورت مواجهه با علائم تب، اسهال، استفراغ و یا هرنوع بیماری حاد، بی‌درنگ به نزدیک‌ترین پایگاه امدادی مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید