چرا معتادان دروغ می‌گویند؟

    کد خبر :142263

درمانگر و پژوهشگر در حوزه علوم اعصاب شناختی بویژه اعتیاد با بیان اینکه اعتیاد ریشه‌ دروغگویی افراد معتاد است، گفت: حفظ موقعیت اجتماعی، مراقبت از شان خانوادگی و مصرف مداوم مواد مخدر سه عامل مهمی است که باعث می‌شود فرد معتاد با صراحت دروغ بگوید.

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان حسنی ابهریان با تاکید بر اینکه اعتیاد یک بیماری است، گفت: این بیماری اثرات مخربی بر ذهن، روح و جسم افراد می‌گذارد و زوال عقل و تفکر از جمله تبعات مصرف مواد مخدر است.

 

وی افزود: افراد بعد از مصرف مواد مخدر، دچار مسخ‌شدگی و سرخوشی وابسته به مواد مخدر می‌شوند و تمرکز درستی بر رفتار و حرکات خود ندارند.

 

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه اعتیاد ریشه‌ دروغگویی افراد معتاد است، گفت: وقتی فرد معتاد دروغ می‌گوید چند نکته وجود دارد؛ اول اینکه این فرد همواره سعی می‌کند شان، شخصیت و جایگاه خود را در جامعه حفظ کند، چرا که می‌داند اعتیاد در باور فکری و ذهنی مردم ناهنجار و نامطلوب است و در جامعه در ارزیابی و سنجش مثبتی قرار ندارد، لذا این فرد برای محافظت از خود دروغ می‌گوید.

 

ابهریان بیان داشت: مسئله بعدی اعتیاد فرد به مصرف مواد مخدر است برای اینکه فرد مصرف مداوم و احساس خوب داشته باشد دروغ می‌گوید تا خودش را پشت اعتیاد پنهان کند.

 

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که چرا اساساً معتاد دروغ می‌گوید؟ فرد معتاد برای توجیح خود دست به این رفتار می‌زند تا یک موضوع غیر واقع را واقع و درست جلوه دهد به عبارتی دیگر یک دروغی را برای خودش حقیقت می‌داند و احساس می‌کند من پاکم، درستم و رفتارم پسندیده است و چون باور ذهنی دارد و این قضیه را قبول دارد با صراحت و قدرت آن را بیان می‌کند؛ طوری که شما باور کنید فرد معتاد نیست و علاقه‌ای به مصرف مواد مخدر ندارد.

 

این پژوهشگر حوزه اعتیاد بیان داشت: ما می‌دانیم موضوعی دروغ است ولی فرد معتاد بر این پافشاری دارد که دروغ نیست بلکه واقعیت است، خیلی از این موارد به اختلالات فکری و ذهنی افراد معتاد برمی‌گردد که منجر به دروغگویی فرد معتاد می‌شود.

 

به گفته ابهریان حفظ موقعیت اجتماعی، مراقبت از شان خانوادگی و مصرف مداوم مواد مخدر سه عامل مهمی است باعث می‌شود فرد معتاد با صراحت و قدرت دروغ بگوید.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی در پایان گفت: متاسفانه تا زمانی که افراد تحت تاثیر مواد مخدر هستند و به دنبال احساس سرخوشی ناشی از موادمخدر هستند این تاثیر نامطلوب بر آنها وجود دارد و نمی‌توان به آنان کمک چندانی کرد؛ زیرا فرد معتاد به گفته‌های خودش باور و یقین دارد مگر اینکه افراد به سمت ترک مواد قدم بردارند تا با واقعیت وجود خودشان رو به رو شوند و با صحت و سلامت به موضوعات فکر کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید