طرح ویژه پلیس برای بازگشت زائران اربعین/ ۳۰ هزار زائر غیرایرانی وارد سیستان و بلوچستان شده‌اند

    کد خبر :142014

در آستانه اربعین خیل مشتاقان سیدالشهدا(ع) در حال عزیمت به سمت کربلای معلی هستند و مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی برای سفر به عراق و همچنین مسیر نجف به کربلا شاهد حضور ارادتمندان به اهل بیت است.
به گزارش فارس، 4 روز تا اربعین حسینی در عراق زمان باقی است.

شمار شرکت کنندگان ایرانی در گردهمایی اربعین در سال‌های 89 تا 95 از 40 هزار نفر به 2 میلیون و دویست هزار نفر رسید که نشان دهنده افزایش 55 برابری زائران در مدت 6 سال است که هر ساله افزایش بیش از 130 درصدی یافته است.

آمار مختلفی از همه شرکت کنندگان در گردهمایی اربعین ارائه شده است. شمار افراد وارد شده به کربلا در سال 2014 نزدیک به 17 میلیون تن گزارش شده است. بر اساس منابع دیگر شمار راهپیمایان به سمت کربلا 20 میلیون تن در این سال اعلام شده است.

در سال 1396 (2016) وزیر راه عراق اعلام کرد شمار زائران اربعین از مرز 26 میلیون نفر عبور کرده است.

همه ساله در مسیر راهپیمایی مکان‌هایی با نام موکب (هیئت عزاداری) به صورت مردمی و خودجوش برپا می‌شود. در این موکب‌ها خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت رایگان به زائران ارائه می‌شود. سالجاری ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه به بیش از 1600 موکب گواهی فعالیت یک ساله موکب‌داری اعطا کرد که نیمی از آنها در خاک عراق است.

گزارش لحظه به لحظه امروز بدین شرح است:

طرح ویژه پلیس برای بازگشت زائران اربعین

سردار اسکندر مومنی اظهار داشت: تا این لحظه حدود 2 میلیون نفر از مرزهای سه‌گانه کشور خارج شده و 400 هزار نفر نیز وارد کشور شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته تردد زائران امسال در مرزها خوب مدیریت شده و در حال حاضر نیز آرام آرام موج بازگشت زائران آغاز شده است.

جانشین نیروی انتظامی با اشاره به اینکه حدود 50 درصد از زائران از مرز مهران خارج شده‌اند، گفت: در حال حاضر ورود و خروج از مرزها به آرامی در جریان است.

وی افزود: نیروی انتظامی طرح ویژه‌ای برای بازگشت زائران به کشور تدوین کرده است و امشب آخرین جلسه هماهنگی در این زمینه برگزار می‌شود.

مومنی با اشاره به اینکه 50 درصد زائران با خودروهای شخصی و 50 درصد دیگر با وسایل نقلیه عمومی به مرزها آمده‌اند گفت: در طرح ترافیکی که در نظر است برای برگشت زائران اجرایی شود، ممکن است برخی مسیرها از جمله مهران- ایلام و ایلام- ملکشاهی یک طرفه شود.

جانشین نیروی انتظامی تصریح کرد: از فردا روند بازگشت زائران به کشور افزایش خواهد یافت.

اربعین زمینه ساز ظهور خواهد شد

سیدمحمد حسینی در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی با حضور در موکب فرهنگی خبرگزاری فارس از فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای این موکب بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید از موکب خبرگزاری فارس اظهار کرد: خوشبختانه هر سال شاهد باشکوه‌تر شدن حرکت عظیم راهپیمایی اربعین حسینی هستیم و همه کسانی برای یک بار در این مراسم بزرگ شرکت می‌کنند، حلاوت و شیرینی این سفر در کام آنها باقی می‌ماند و دیگران را نیز ترغیب می‌کنند تا در این آیین با شکوه شرکت کنند و از آثار و برکات آن بهره‌مند ‌شوند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عشق و علاقه وافر و بی‌نظیری که در بین ارادتمندان امام حسین(ع) وجود دارد، باعث شده که با وجود تمام سختی‌های راه پیاده‌روی، هر سال جمعیت میلیونی از سراسر جهان این مسیر را طی کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: این سفر معنوی علاوه بر آثار و برکات معنوی فراوانی که دارد، بازتاب و آثار فراوانی نیز در بعد و سطح جهانی دارد.

وی متذکر شد: نکته‌ای که در این میان قابل توجه است مهمان‌نوازی مردم عراق است، عشق به امام حسین (ع) باعث شده یک پیوند عمیق بین دل‌های ارادتمندان به اباعبدالله در سراسر جهان ایجاد شود و منشا همبستگی و وحدت همه مسلمانان و شیعیان و ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور آقا امام زمان (عج) خواهد شد.

ترافیک پرحجم و روان در مسیرهای منتهی به مرزهای مهران، شلمچه و چذابه

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای منتهی به مرزهای سه گانه مهران، شلمچه و چزابه، اظهار داشت: در حال حاضر در هر دو مسیر رفت و برگشت ایلام ـ مهران، ترافیک پرحجم و روان را شاهد هستیم.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: ترافیک در محور دهلران ـ مهران روان است؛ همچنین ترافیک در محورهای حمیل ـ اسلام‌آباد، سوسنگرد ـ چزابه و خرمشهر ـ شلمچه در هر دو مسیر رفت و برگشت پرحجم و روان مشاهده می‌شود.

وی با اعلام این خبر که خوشبختانه در مرزهای سه گانه گره ترافیکی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی محورهای کرمانشاه شاهد بارش باران هستیم که این امر موجب لغزندگی جاده شده و می‌طلبد رانندگان با دقت و سرعت مطمئنه به رانندگی بپردازند.

اربعین حلقه اتحاد شیعیان است

سیدمحمد المولا در گفت‌وگو با فارس به عراق اظهار کرد: عشق به ابی عبدالله الحسین (ع) در تمام وجود شیعیان بحرین موج می‌زند و رژیم آل‌خلیفه هرگز نمی‌تواند این عشق را از آنها بگیرد.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌های شدیدی نیز که این رژیم جنایتکار علیه شیعیان اعمال کرده، اما نتوانسته مانع حضور زائران بحرینی در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی شود. عشق به حسین (ع) چیزی نیست که آل‌خلیفه و آل‌سعود بتوانند آن را از ما بگیرند.

این زائر بحرینی افزود: آل‌سعود و آل‌خلیفه تلاش زیادی می‌کنند که عشق به ائمه را از شیعیان بگیرند، اما هرگز به این خواسته خود نخواهند رسید و روز به روز این عشق و علاقه فراگیرتر می‌شود و حتی به ادیان و مذاهب دیگر نیز تعمیم پیدا می‌کند.

المولا خاطرنشان کرد: حرکت بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی به حلقه اتحاد و انسجام شیعیان تبدیل شده و این حلقه با هیچ قدرتی قابل شکستن نیست و سال به سال نیز این حلقه محکم‌تر و استوارتر می‌شود.

وی در پایان گفت: آل‌سعود و آل‌خلیفه به شدت از این اتحاد و انسجام می‌ترسند و هراس دارند و دست به هر کاری می‌زنند تا مقابل این حرکت بزرگ بایستند، اما به برکت عشق به ابی‌عبدالله الحسین (ع) در اهداف شوم و پلید خود ناکام خواهند ماند.

اربعین را به ظهور متصل کنیم

ماندگاری شامگاه دوشنبه در موکب احباب الرضا(ع) کربلا و در جمع زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: آن چه در اربعین می بینیم چیزی جز معجزه نیست و مشخصات ظهور در اربعین جلوه پیدا می کند، دعا می کنیم اربعین به ظهور متصل شود.

وی افزود: دعا می کنیم خداوند به ما لیاقت دهد که اربعین را به ظهور متصل کنیم، اما این موضوع شرط و شروطی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: شور اربعین حسینی روز به روز در حال افزایش است و از ملل مختلف دور هم جمع شده اند اما شعور این مانور باید زیاد شود.

وی ادامه داد: اسم این شعور، درس های اربعین است، خداوند از کسانی که در مسیر ضلالت باشند برای رسیدن به اهدافش استفاده نخواهد کرد؛ وقتی خداوند کمک نگیرد، ولی خداوند هم کمک نخواهد گرفت، در این راستا امام حسین شب عاشورا گفتند هر کسی حق الناس به گردن دارد با ما نیاید؛ شعور اربعین این موارد است.

ماندگاری تصریح کرد: امام حسین(ع) و ائمه قرآن ناطق هستند، خیلی ها می گویند در حرم می رویم، اما هیچ حال و حسی ندارند، باید دقت کنیم اگر مقداری ناپاک باشیم، خداوند اجازه لمس و حس کردن ائمه را به ما نمی دهد، همان طور که در قرآن هم اشاره شده است.

وی گفت: هم شور و هم شعور می خواهیم و این گریه ها و موکب ها و پیاده روی تماما شور اربعین است و باید به سمت شعور رویم و آنچه پیوند واقعی ما را با امام حسین برقرار می کند، شعور است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هر چه قدر فهم ما بیشتر باشد به امام حسین(ع) نزدیک تر هستیم، عنوان کرد: خیلی ها در مدینه حافظ قرآن بودند، اما فهم آن ها به حد غلام امام حسین(ع) نبود. فهم در زندگی مشخص است و به مدرک و … ارتباطی ندارد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که هر کسی فهم بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری دارد، تاکید کرد: الان مدل ازدواج ها نشان می دهد فهم عقل آن ها پایین است و تنها ظاهر بین شده اند. آمار طلاق در بالا شهر خیلی بیشتر از فقیران و پایین شهر است.

ماندگاری افزود: باید در کاسبی ها دقت کرد، اگر دروغ بگوییم، کار انسان را جلو می افتد، اما خودش عقب می افتد و حرام خوار بزرگ می شود، اما خودش کوچک می شود.

وی گفت: یکی از نسخه های فهم، قرآن و روایات است که باید خواند و روی آن فکر کرد، کسانی که فهم کمی دارند، تنها دنیا و مادیات را می بینند و ظاهر بین هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: زائر اربعین نباید زمانی که از کربلا بیرون رفت همه چیز را فراموش کند، بلکه توجه کند که همه جا کربلا و نینوا است و در خانه هم حواسمان به حرم امام حسین(ع) باشد و باور کنم که امام حسین(ع) همه جا من را می بیند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شاخصه دیگر که اربعین را مهم می کند، تکثیر است و هر کسی به اربعین می آید باید آن را تکثیر کند و در روایات داریم، زیارت اربعین حسینی شاخصه مومن است.

در سال جاری 30هزار زائر غیر ایرانی وارد سیستان و بلوچستان شدند

محمد ناظری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: با آغاز موج جدیدی از ورود زائران همزمان با اربعین حسینی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص اسکان و میزبانی مناسب در استان دیده شد.

جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا اردوگاه راهیان نور در اهواز برای پشتیبانی ازاین حجم زائر تجهیز و آماده سازی شد، با هماهنگی با مسئولان استان کرمان دو موکب در شهرهای ماهان رفسنجانی راه اندازی شد.

وی گفت: همچنین با رایزنی های انجام شده بامسئولان استان خراسان جنوبی، ایستگاههای صلواتی در شهرهای نهبندان، قائن و بیرجند برای میزبانی از زائران راه اندازی شد.

این مسؤول ادامه داد: تولیت آستان قدس رضوی در استان نیز در جهت تغذیه و دادن غذای تبرک حرم رضوی در مشهد مقدس به زائران همکاری دارند، یکی از اقدامات جالب در مدت میزبانی از زائران اهداء یک جلد کلام الله محید به زبان اردو به عنوان سوغات سفر به زائران بود.

جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازدید مسئولان کشوری و استانی از محل اسکان زائران ، اهدای بسته کودک و نوجوان ، برپایی نمایشگاه، تولید برنامه 15دقیقه ای در هر شب ،اهدای مقنعه و شال به خواهران برای پوشش یکسان اسلامی و تامین دارو و تجهیزات پزشکی از جمله اقدامات انجام شده است.

وی گفت: در سال جاری 30هزار زائر غیرایرانی وارد سیستان و بلوچستان شدند که یکی از اقدامات مهم در بحث میزبانی از زائران احساس امنیت است که توسط نیروهای نظامی و امنیتی به نحو مطلوبی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی عظیم اربعین حرکتی معنوی توام با ایمان و اخلاص در عمل است اظهار کرد: این حرکت عظیم معنوی نیازمند انعکاس خبری و رسانه ای بود که با همکاری صدا و سیما و اصحاب رسانه به نحو مطلوب صورت گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید