کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف کمر اقتصاد را شکسته است

    کد خبر :141888

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و صوری، کمر اقتصاد را شکسته است گفت: سازمان بازرسی هرگونه اقدامی برای حذف این کارت‌ها انجام می‌دهد.

ناصر سراج در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اختیارات و وظایف سازمان بازرسی، اظهارداشت: این سازمان دو وظیفه اساسی اصلاح امور و نظارت بر اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اجرایی را بر عهده دارد و زیر نظر رییس قوه قضاییه فعالیت می‌کند. وی افزود: سازمان بازرسی بر تمام امور قوه مجریه، قوه قضاییه منهای کار قضایی و قوه مقننه منهای کار تخصصی نمایندگی نظارت دارد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بازرسی‌های سازمان در سه بخش بازرسی مستمر، بازرسی موردی و بازرسی فوق‌العاده‌ انجام می‌شود، تصریح کرد: در بازرسی مستمر بازرسان سوء جریان ‌ها را بررسی و در پایان هر سال جمع‌بندی می‌کنند.

سراج ادامه داد: بازرسی فوق‌العاده‌ به دستور مقام معظم رهبری، رییس قوه قضاییه و رییس سازمان و همچنین به درخواست رییس جمهور انجام می‌شود. وی با بیان اینکه بازرسی موردی بنا بر گزارش های مردمی انجام می‌شود، افزود: بیش از 48 هزار تماس مردمی در سال گذشته داشتیم که طبق قانون ارتقای سلامت نظام اداری موظفیم ظرف یک ماه نتیجه بررسی را اعلام کنیم.

به گزارش تسنیم،رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: سازمان سه وظیفه پیشگیری، ضد فسادی و آمبودزمان (مراجع رسیدگی به شکایات و مبارزه با فساد) را پیگیری می‌کند و سعی ما بر این است که پیشگیری را بر مچ‌گیری مقدم کنیم اما اگر اقدامات به نتیجه نرسد برخورد جدی با متخلفان انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه رتبه کشور از نظر فساد در جهان مناسب و در شان نظام نیست، افزود: در حوزه آمبودزمان هم با کشورهای مختلف تبادل تجربیات داشته‌ایم و به ویژه در زمینه بازرگانی تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی امضا کردیم.

سراج با تاکید بر نقش اعتماد مردم به آینده در کاهش فساد بیان داشت: جنگ تحمیلی، خرابکاری‌های بعد آن و تحریم‌های 40 ساله که در سال‌های اخیر افزایش نیز داشته مشکلاتی را در کشور به وجود آورده اما همه باید دست به دست هم دهیم تا فساد را ریشه کن کنیم. وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی نیز باید با سازمان بازرسی همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان فساد را به حداقل رساند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و صوری، کمر اقتصاد را شکسته است، گفت: باید چرایی استفاده از این کارت‌ها را کشف کنیم و سازمان بازرسی در زمینه اصلاح قوانین هرگونه همکاری انجام می‌دهد تا بتوانیم این کارت‌ها را از اقتصاد حذف کنیم.

سراج با بیان اینکه قاچاق کالا از معضلات جدی کشور است که تولید کننده را نابود می‌کند گفت: اگر مشکل کارت های بازرگانی حل شود مبارزه با قاچاق بسیار راحت تر انجام می شود. وی با اشاره به یک پرونده قاچاق فرش اظهارداشت: ده‌ها هزار صفحه پرونده در این زمینه تشکیل شد و چند صد نفر افراد بی گناه به دلیل کارت‌های بازرگانی صوری درگیر این پرونده بودند که صادرات فرش کشور را نیز نابود کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه با شفافیت بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اظهارداشت: انشاءالله دولت الکترونیک به طور کامل اجرایی می‌شود که با اجرای آن می‌توان نظارت را به شکل بهتری انجام داد.

وی در ادامه با بیان اینکه خصوصی‌سازی آنطور که باید در کشور اجرا نشد، تصریح کرد: طبق آمار فقط 18 درصد خصوصی سازی واقعی انجام شده که در بسیاری از همین موارد نیز بنگاه ها به افراد غیرمتخصص واگذار شدند که باعث از بین رفتن آنها شد.

سراج در پایان خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی ضربه بزرگی به کشور زد که در آینده متوجه آن خواهیم شد و خسارات آن تا سال ها قابل جبران نیست. رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره تخلف بانک‌های دولتی و خصوصی در پرداخت سود گفت: بانک‌هایی که خلاف مصوبه شورای پول و اعتبار سودهای غیرمتعارف پرداخت می‌کنند، بانک مرکزی تخلف را پیگیری می‌کند و سازمان بازرسی نیز مطابق قانون با آنها برخورد خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید