گزارشی از دیتاسنترهای کشور

    کد خبر :141432

سازمان فناوری اطلاعات در مطالعه ای تطبیقی درباره دیتاسنتر و میزبانی سایت‌ها، آخرین وضعیت خدمات دیتاسنترهای داخلی در کشور را بررسی کرد.

سازمان فناوری اطلاعات ایران گزارش وضعیت کیفیت و هزینه ارائه خدمات ابری مرکز داده در کشور و مقایسه آن با برخی از سرویس‌دهنده‌های سایر کشورها را منتشر کرد.

یکی از مهم ترین اقدامات دولت تدبیر وامید توسعه زیرساخت های ارتباطی و شبکه دسترسی کشور در چارچوب الزامات مصوب شورای عالی فضای مجازی در توسعه شبکه ملی اطلاعات بود.

به گزارش مهر ،بدین منظور با اجرای فازهای اول، دوم و سوم، شبکه ملی اطلاعات گام‌های اساسی در توسعه زیرساخت‌های فناوری ارتباطی برداشته شد و کشور از منظر زیرساخت‌های دسترسی آماده تحول در عرضه خدمات و محتوا شد.

اما توسعه همه جانبه شبکه ملی اطلاعات علاوه بر زیرساخت های ارتباطی نیازمند توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و پلتفرم‌های نرم افزاری پیشرفته در ارائه خدمات ابری است تا بتوان هم‌راستا با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی زیست بوم تولید و ارائه محتوای و خدمات الکترونیکی بومی و داخلی را نیز اجرایی کرد.

بحث مراکز داده یکی از مهمترین زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز در زیست بوم تولید و ارائه خدمات و محتوای الکترونیکی است. بسیاری از سرویس‌های مبتنی بر محتوا تنها درصورتی امکان عرضه می یابند که سرمایه‌گذاری مناسب و تأمین زیرساخت‌های کیفی و ارائه خدمات ایمن مراکز داده توسعه پیدا ‌کند.

به همین منظور سازمان فناوری اطلاعات ایران بر آن شده است تا وضعیت کیفیت و هزینه ارائه خدمات ابری مرکز داده در کشور و مقایسه آن با برخی از سرویس‌دهنده‌های سایر کشورها و دلایل عدم توفیق در جذب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این حوزه را مورد بررسی قرار دهد.

در این گزارش که با همکاری متخصصان و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حوزه مرکز داده (دیتاسنتر) تدوین‌شده، سعی شده است با نگاه منصفانه‌ای موضوع توسعه مراکز داده و خدمات ابری، نقد شود.

وزارت ارتباطات اظهار امیدواری کرده است که با ارائه این گزارش و کسب نظر از متخصصان این حوزه که می‌تواند در جهت واشکافی موضوع و تکمیل گزارش باشد بتوان با مشارکت جمعی موانع تحقق این رکن اساسی وتکمیل زیست بوم شبکه ملی اطلاعات از پیش روی فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور برداشته شود.
به همین منظور رایانه نامه EGOV@ITO.GOV.IR برای اخذ نظر و ایجاد تعامل با صاحب‌نظران و مخاطبین این حوزه برای تکمیل این گزارش اختصاص داده شده و از کلیه صاحب‌نظران تقاضا شده که در تکمیل و نقد این گزارش مشارکت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید