از بازار سیداسماعیل تا موزه سینمای ایران

    کد خبر :141360

موزه سینمای ایران برای اولین بار در خرداد 1373 در ساختمان قدیمی خود در خیابان لاله‌زار آغاز به کار کرد و چهار سال بعد یعنی در سال 1377 به مکان فعلی خود منتقل شد. اولین مدیرعامل موزه سینمای ایران، عزت‌الله انتظامی بود که بعد از چند سال صندلی مدیریت را به عبدالحمید محبی واگذار کرد.

به گزارش افکارنیوز، این عمارت قاجاری که در مجموعه باغ فردوس جانمایی شده، تاکنون شش مدیریت متنوع را به خود دیده است، اما ظاهرا قاعده کلی مدیریت‌های کوتاه‌مدت شامل حال این موزه نشده، چرا که پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم محمد حسن پزشک، 11 سال بر صندلی مدیریت این موزه تکیه زد بود. مدیریت چراغ خاموش این موزه که یادگار سال‌های دور سینمای ایران است، سبب شد در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه روسای سازمان سینمایی قرار گیرد. با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتصاب حجت‌الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی، سهم جوانان از مدیریت‌های عالی در سینمای ایران فقط به بنیاد فارابی و موزه سینمای ایران محدود شد. فعالیت موزه سینمای ایران به دور از فضاهای رسانه‌ای و تبلیغاتی، ترغیب و رقابت‌ها را برای تصدی پست مدیریت این موزه به حداقل رسانده بود. گویا، نبودن مشتری برای صندلی مدیریت این موزه بهانه خوبی شد تا سکان مدیریت به جوانان سپرده شود. انتصاب محمد حیدری به عنوان مدیر عامل و رئیس هیات مدیره موزه سینمای ایران تقدیر دیگری برای این موزه رقم زد. ظاهر امر برای تغییرات اساسی در فضای فیزیکی و محیطی این موزه حاکی از عزم جدی این مدیر برای از حاشیه به متن آوردن موزه سینمای ایران بود و رنگ و بویی از جنس امید در دل اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرد.

پیش از سال 92 با قدم زدن در موزه سینما چهره خسته این ساختمان قاجاری، دیوارهای رنجور، ساختمان اداری رنگ و رو رفته، غرفه‌های فروش نامنظم و سنگفرش‌های شکسته بیش از آن‌که نمایانگر فرهنگ و بزرگان سینمای پرفراز و نشیب ایران باشد، تداعی‌کننده بازار سیداسماعیل تهران بود.

اکنون با گذشت سه سال از سکانداری مدیر جوان این موزه چنان تغییرات شگرفی در فیزیک موزه سینمای ایران از کافی‌شاپ‌ها گرفته تا ساختمان اداری، نمازخانه، غرفه‌ها، سینما فردوس و توگراف ایجاد شده که این موزه را به یکی از مقاصد اصلی فرهنگ دوستان در تهران تبدیل کرده است. حال با گذر از بازار سیداسماعیل و رسیدن به موزه سینمای ایران و به استناد آماری که چندی قبل روابط عمومی موزه سینما مبنی بر رشد 32 درصدی گردشگران در شش ماهه نخست سال 96 که حدود 21 هزار 718 نفر نسبت به شش ماهه نخست سال 95 که 16 هزار 489 نفر بوده است، منتشر شد گواه اقبال حضور گردشگران در این ساختمان میراثی است.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اصلی در معرفی این موزه و پر اهمیت شدن آن علاوه بر تغییرات فیزیکی، برگزاری رویدادهای مهمی همچون جشن روز ملی سینما و میزبانی از هزار نفر از هنرمندان و رویدادهای مشابهی بود که توجه‌ها را به این موزه بیش از پیش زیاد کرد، اما از حاشیه به متن آمدن موزه سینما قطار مدیر جوان را به ایستگاه پایانی رساند.

حال این روزهای موزه سینمای ایران خوب نیست. اخیرا محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، طی حکمی علیرضا قاسم‌خان را به عنوان مدیر عامل موزه سینمای ایران منصوب کرد. حال باید به‌دور از قضاوت‌های زود هنگام، منتظر ماند و دید حضور قاسم‌خان روند روبه رشد موزه سینما را رقم می‌زند یا این موزه دوباره به خواب زمستانی رفته و در اذهان اهالی فرهنگ کمرنگ می‌شود. تدبیر و امید، شعار اصلی دولت دوازدهم بیش از پیش امیدوارمان می‌کند که شایستگی، قربانی سیاسی کاری نشود و از عباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود سال‌ها در بدنه وزارتخانه فعالیت داشته و حوزه فرهنگ را بخوبی می‌شناسد، انتظار می‌رود تغییرات در سازمان سینمایی را که رکن اصلی اشاعه فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در جامعه بین‌الملل است و به عنوان دیپلماسی فرهنگی محسوب می‌شود، با حساسیت بیشتری رصد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید