قمار سنگین عربستان در نبرد رو به شکست با ایران

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ۹:۰۲
    کد خبر :141302

تحلیلگران صهیونیست استعفای نخست‌وزیر لبنان را تقلای جدید عربستان در برابر ایران توصیف کرده و احتمال موفقیت آن در تضعیف حزب‌الله را بعید دانستند.

به گزارش فارس، روزنامه «جروزالم پست» چاپ فلسطین اشغالی در یادداشتی به بررسی استعفای «سعد الحریری» از نخست وزیری لبنان پرداخته و آن را تقلای جدید عر بستان سعودی در نبرد رو به شکستش با ایران توصیف کرد.

این روزنامه به نقل از «الداد شاویت» تحلیلگر ارشد اندیشکده مطالعات امنیت داخلی اسرائیل (INSS) نوشت: «سعودی‌ها احساس کردند الحریری (دیگر برای آنها) مفید نبوده و حزب‌الله و ایران از (دولت او) در جهت منافع خودشان استفاده می‌کنند. آنها (عربستان) احساس کردند که او (الحریری) مانع برنامه‌های آنها نشده و تحت تاثیر ایران و حزب‌الله قرار گرفته است.»

شاویت معتقد است عربستان قصد دارد با صدور دستور استعفای الحریری، در لبنان آشوب ایجاد کند تا شاید به حزب‌الله آسیب بزند و امیدوار است این فضای آشوب و دشواری تشکیل مجدد دولت، توانایی حزب‌الله در مانور دادن در دیگر جنبه‌های مسائل منطقه‌ای را کاهش دهد.

جروزالم پست در ادامه نوشت استعفای الحریری را می‌توان به عنوان آغاز مجدد تلاش‌های عربستان برای به چالش کشیدن تسلط حزب‌الله در لبنان در نظر گرفت و این مسئله تشکیل مجدد یک ائتلاف که صدای قاطع حزب‌الله باشد را سخت می‌سازد.

«یوسری حازان» تحلیلگر ارشد اسرائیلی اما احتمال موفقیت «قمار سعودی‌ها» در عقب راندن حزب‌الله را بعید دانسته و تاکید کرد این جنبش بسیار قدرتمندتر از اینگونه اقدامات است: «شیعیان بزرگترین فرقه در لبنان با حدود 40درصد جمعیت هستند. حزب‌الله نیز جنبشی با نیروی نظامی قوی‌تر از ارتش لبنان است.»

حازان ادامه داد: «عربستان سعودی در تلاش است نفوذ ایران در لبنان را مهار کند اما این یک هدفِ از دست رفته است. ایران دست برتر را در نبرد برای قدرت در خاورمیانه نسبت به ریاض دارد. (اکنون) عربستان سعودی بیشتر از اسرائیل نگران ایران است.»

وی با بیان اینکه سعودی‌ها می‌خواهند در لبنان با شکست ثبات سیاسی، وضعیت بحران سیاسی ایجاد کنند افزود به امید آنکه حزب‌الله را در سیاست‌های داخلی لبنان مشغول و از سوریه دور کنند.

این تحلیلگر صهیونیست اما تاکید کرد که احتمال حصول چنین هدفی بسیار کم است و درباره تاثیر استعفای الحریری بر منافع اسرائیل نیز گفت: «اگر سعودی‌ها درست فکر کرده باشند و قدرت ایران و حزب‌الله را محدود کنند، آنگاه اسرائیل سود می‌برد اما اگر سعودی‌ها اشتباه کرده باشند و حزب‌الله تقویت شده و بتواند مانور بیشتری کند، آنگاه ما بازنده خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید