ترامپ ژاپن را مجبور به خرید تجهیزات نظامی کرد

    کد خبر :141222

ترامپ برای کاهش کسری تراز تجاری آمریکا با ژاپن نخست‌وزیر این کشور را بصورت غیرمستقم مجبور به خرید تجهیزات نظامی از ایالات متحده کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعداز سخن گفتن در مورد تجارت نابرابر توکیو-واشنگتن از شینزو ابه نخست‌وزیر ژاپن خواست تا با خرید تجهیزات نظامی آمریکایی در ایالات متحده اشتغال‌زایی شود.

به گزارش بازتاب به نقل از بلومبرگ، ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر ژاپن در توکیو گفت: ژاپن متحد آمریکا به منظور کاهش شکاف تجاری میان دو کشور می‌تواند سامانه موشک دفاعی، راکت یا جنگنده اف ۳۵ از آمریکا خریداری کند. البته لحن گفته ترامپ حاکی از اعمال فشار آمریکا بر روی ژاپن برای خرید تجهیزات نظامی بود.

ترامپ در ادامه گفت: یکی از چیزهایی که فکر می‌کنم مهم است این مطالب است که نخست‌وزیر ژاپن قصد خرید مبالغ زیادی تجهیزات نظامی از آمریکا را دارد و باید این کار را انجام دهد و این مسئله برای آمریکا اشتغال‌زایی زیاد و افزایش امنیت برای ژاپن را به همراه دارد.

بر اساس اعلام، اختلاف کسری تراز تجاری آمریکا با ژاپن در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۹ میلیارد دلار اعلام شده است که دومین کسری بزرگ تراز تجاری آمریکا بعداز چین محسوب می‌شود که علت اصلی آن واردات زیاد خودروها و وسایل الکترونیکی ژاپنی به آمریکا است.

به غیر از انتقاد ترامپ از تجارت این کشور و پیشنهاد خرید تجهیزات نظامی، سیاست جدید یا قرارداد مهمی در سفر او به ژاپن صورت نگرفت.

نخست‌وزیر ژاپن گفت: در حال خرید جنگنده اف ۳۵ از آمریکا هستیم؛ ضمن اینکه باید تجهیزات حفاظتی بیشتری برای کشتی‌های خود از آمریکا خریداری کنیم.

ابه در ادامه گفت: با شدت گرفتن تنش در فضای آسیا-اقیانوسیه به دلیل آزمایشات هسته‌ای کره شمالی، باید توانمندهای دفاعی خود را در کمیت و کیفیت ارتقا دهیم و صحبت در موضوعات اقتصادی باید به صورت مجزا با آمریکا انجام گیرد.

البته بعداز خروج آمریکا از پیمان تجارت ترانس پسفیک، گفتگوهای تجاری میان دو کشور در سطح معاون رئیس‌جمهور و معاون نخست‌وزیر ژاپن انجام گرفته است که بیشتر با تمرکز بر روی تجارت و ارز و همچنین کاهش اعمال تعرفه بر روی محصولات کشاورزی و فروش خودروهای آمریکایی در ژاپن بوده است.

ضمن اینکه مذاکره‌کنندگان آمریکایی خواهان برداشته شدن مکانیسم ایمنی برای واردات گوشت گاو یخی آمریکایی به ژاپن بودند که تعرفه آن از ۳۸.۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید