مطهرنیا: آمریکا به نقش ایران در ثبات منطقه ای و تضمین امنیت و نظم آن آگاه است

    کد خبر :140851

کارشناس روابط بین الملل گفت: آمریکا به خوبی به نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات و نظم منطقه ای و تضمین امنیت آگاه است و می داند ایران می تواند یک وزنه بسیار سنگین در جهت تحرکات امنیت زا و امنیت زدا باشد.

مهدی مطهرنیا  درباره رفت و آمدها و دیدارهای مقامات آمریکایی در منطقه خاورمیانه افزود: ایالات متحده آمریکا در پی شکل دهی و محتوا بخشی به آینده نظم نوین جهانی است و ایران نه همانند یک چالش که به مانند یک «دام چاله» معنادار و تعریف شده در برابر عزم ایالات متحده آمریکا برای شکل دهی به آینده نظم نوین جهانی با مرکزیت اولویت استراتژیک چین قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ایران در نوهارتلند یعنی قسمت اصلی فلات ایران و تنگه هرمز تا خلیج عدن قرار دارد و از منظر ژئواستراتژیک می توان گفت این منطقه همانگونه که در جنگ جهانی دوم پل پیروزی میان متفقین و متحدین شد امروز به گونه ای پل پیروزی بین شرق و غرب شده است.
به گزارش ایرنا این کارشناس امور بین الملل تصریح کرد: در مرکز فلات ایران از منظر اهمیت ژئواستراتژیک ایران هم اکنون با یک نظام ایدئولوژیک گرای مقاومت برانگیز در برابر سیاست های ایالات متحده آمریکا در ابعاد منطقه ای و بین المللی یک دام چاله ای است که ایالات متحده آمریکا تلاش دارد آن را با ایجاد پرونده های متفاوت برای تهران پر کند.
مطهرنیا افزود: از این جهت است که به طراحی سناریوهای بدیل و تله چاله های معنادار برای ایران می پردازد. این تله گذاری ها در مرحله نخست متوجه پرونده هسته ای و اکنون متوجه سه قلوه های افسانه ای شامل پرونده موشکی، پرونده حمایت از تروریسم و دخالت های منطقه ای ایران و در نهایت حقوق بشر است و در چشم انداز آینده آن مساله اعراب و اسراییل را در بر می گیرد.
وی یادآور شد: باید گفت این سه قلوه های افسانه ای و بیاناتی که مسوولین ایالات متحده آمریکا به ویژه در دوران ترامپ دارند برای ایجاد این تله چاله های بزرگی است که تلاش دارد جمهوری اسلامی ایران را به مثابه یک بازیگر دام چاله آفرین در برابر سیاست های آمریکا در سناریوهای بدیل دچار این تله ها کند و با ورود ایران به تله های طراحی شده در قالب این سناریوهای افسانه ای زمینه پرور ایجاد فشار بیشتر بر تهران و احیای فشارهای ناشی از تحریم های هسته ای از گذشته تاکنون شود.
وی اضافه کرد: ایالات متحده آمریکا به خوبی به نقش ایران در ثبات منطقه ای و تضمین امنیت و نظم منطقه بسیار مهم هارتلند نو (خاورمیانه تا افغانستان و پاکستان) وقوف دارد و می داند ایران می تواند یک وزنه بسیار سنگین در جهت تحرکات امنیت زا و امنیت زدا باشد از این جهت است که با توجه به نقش، استعداد و توانمندی بازیگری ایران و کنش آفرینی آن در ابعاد منطقه ای آمریکا تلاش می کند تا با احیای نام ایران و زنده نگه داشتن خطر در قالب ایران هراسی زمینه پرورش یجاد فضای مناسب در جهت اعمال فشار بیشتر بر ایران باشد.
این کارشناس روابط بین الملل یادآور شد: اگر سیاست را توانایی ساماندهی و سازماندهی قدرت و نحوه اعمال آن بدانیم باید بگوییم آمریکا در حال ساماندهی و سازماندهی مجدد تحریم های فلج کننده تو در تو و پیچیده علیه جمهوری اسلامی ایران است تا بار دیگر راه تنفسی ایران در فضای اقتصاد منطقه ای و بین المللی را بسته و بدین ترتیب وارد عرصه فشارهای همه جانبه پیچیده علیه ایران و در قالب سناریوی شلیک گلوله نقره ای و شلیک نهایی گلوله طلایی بعد از آن شود.
مطهرنیا افزود: بنابراین ایران باید مراقبت کند تا در دام تله های سه گانه آمریکا فرو نرود و با پیش دستی نسبت به حل و فصل آن موضوعات با نظام بین الملل وارد عمل شود.
وی ادامه داد: چرا که آمریکا به عنوان دولتی قدرتمند در گستره بین المللی دارای جذابیت های متفاوت برای بعضی از سران و دولت های حاکم بر کشورها و بخش دیگری از مردم در جوامع ملی این کشورها است بنابراین سفر مقامات آمریکایی به منطقه و رفت و آمدهای متفاوت و گوناگون آن با کشورهای منطقه در جهت ساماندهی و سازماندهی محاصره منطقه ای تهران در قالب ایجاد ایران هراسی در ارتباط با ایران است.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: اگر چه سفرهای مقامات آمریکایی فقط به خاطر تهران نیست اما در مرکز ثقل تمام پرونده های مربوط به خاورمیانه هم اکنون آمریکا، ایران را به عنوان کنشگر اصلی می شناسد که بازیگران دیگر را در جبهه های گوناگون بر علیه سیاست های آن و همپیمانان آمریکا در منطقه بسیج می کند .
مطهرنیا افزود: آنچه که مسلم است ایران امروز در ارتباط با آمریکا و اروپا و دیگر کشورها روزانه اعلام موضع می کند و از طرف دیگر آنها خود را محق می دانند بر مبنای جایگاه تعریف شده خود در نظام بین الملل که در باب ایران و دیگر کشورهای جهان در حوزه منطقه ای سخن بگویند.
وی خاطرنشان کرد: این کناکنش سیاسی و رودرویی ریشه دار در چهاردهه اخیر است و اکنون جهان و افکار عمومی جهان نسبت به این دخالت ها و رو در رویی های ناشی از این دخالت ها در هر دو سوی جبهه تلاطم موجود عادت کرده است. موازین حقوقی در چارچوب اراده سیاسی بازتعریف منفعتی می شود و چه تهران و چه واشنگتن و چه پایتخت کشورهای دیگر خود را محق و خوانده شده از سوی دولت های منطقه بر این مدیریت بحران می خوانند.
مطهرنیا خاطرنشان کرد: همانطور که ایران خود را در ارتباط با حضورش در کشورهای منطقه به دولت های منطقه ارجاع می دهد آمریکا نیز به دولت ها و ملت های منطقه حضور خود را منتسب می کند و آن را در حمایت از آن می نامد این در حالی است که همه بازیگران و کنشگران بین المللی با آگاهی و علم به منافع خود وارد معقوله های سیاسی می شوند و در چارچوب تفاسیر متفاوت آن را توجیه می کنند .

وی تاکید کرد: حال تا چه اندازه در این ورود و خروج به مداخل دیگر کشورها با برنامه ریزی جدی وارد شده و می توانند زمینه پرور اجماع مناسب برای اهداف ملی باشند، صحبت و سخن دیگری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید