شهرستان ادب «بی‌کتابی» و «مرز ما عشق است» را چاپ دومی کرد

    کد خبر :14083

انتشارات شهرستان ادب مجموعه شعر «مرز ما عشق است» و رمان «بی‌کتابی» را در نمایشگاه کتاب به چاپ دوم رساند.

  چاپ دوم مجموعه شعر «مرز ما عشق است» سروده سیدمحمدمهدی شفیعی که برای نخستین بار  در نمایشگاه سی‌ام عرضه شده بود؛ همزمان با روزهای پایانی نمایشگاه کتاب عرضه شد.

انتشارات شهرستان ادب این مجموعه متشکل از ۲۹ غزل و ۱۱ رباعی را نخستین بار در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه کرده بود.

«مرز ما عشق است» شامل اشعار شفیعی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ در دو قالب رباعی و غزل با موضوعات آیینی، اجتماعی و عاشقانه است. حجت‌الاسلام شفیعی سراینده این اشعار، در دیدار سالانه شاعران با مقام معظم رهبری، شعر «مرز ما عشق است» را خواند که با تحسین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رو به رو شد. رهبر فرزانه انقلاب در تحسین این سروده به نو بودن «لفظ، معنا و مناسبت» اشاره کردند.

پس از آن، این شعر در فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی با استقبال فراوان مردمی، بارها بازپخش شد. شاعر با اشاره به حوادث اخیر در «شام و عراق»، «عشق» را «بدون مرز» می‌داند و بنابراین معتقد است: «سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند؟» پس از شکست حصرِ حلب، و مشابهت‌سازی آن در فضای رسانه‌ای با آزادی خرمشهر و آبادان، محتوای این سروده بُعدی پیشگویانه نیز یافت، از جمله بیتی که به صورت مستقیم به این وقایع اشاره می‌کند: «قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم / حصر الزهرا و آبادان چه فرقی می‌کند؟» در همان روزها، قطعه آهنگی نیز بر اساس این شعرِ موفق در دفتر موسیقی شهرستان ادب تولید و پخش شد که مخاطبان نیز از آن استقبال کردند. قطعه «مرز ما عشق است» به شهدای مدافع حرم تقدیم شده بود و پیام شعر در حقیقت، زبان حال آنان بود.

یادآوری می شود شاعر جوان این مجموعه، حجت‌الاسلام سید محمد مهدی شفیعی متولد ۱۳۷۰ از شاعران شهر اهواز است که علاوه بر اشعار آیینی و عاشقانه در سرایش سروده‌های اعتراضی با نگاه به وقایع روز جامعه نیز دستی دارد.

شهرستان ادب هنچنین چاپ دوم از رمان «بی کتابی» را نیز در نمایشگاه امسال عرضه کرده است.

رمان «بی کتابی» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان که با استقبال منتقدان مواجه شده بود توانست اعتماد مخاطبان را نیز جلب کند و به چاپ دوم برسد. این کتاب که در انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است نخستین بار همزمان با نوروز در نمایشگاه کتاب پاریس عرضه شده بود.

«بی کتابی» ماجرایی تاریخی را دست‌مایه خود قرار داده است که در دوران قاجار رخ داده است و عموم مردم از آن بی‌خبرند: مظفرالدین‌شاه کتابداری به نام لسان‌الدوله را به ریاست کتابخانه سلطنتی منصوب می‌کند اما او با خیانت در امانت، بخش عظیمی از این میراث غنی، شامل هزاران نسخ نفیس خطی را به فروش می‌رساند. هر نسخه‌ و اوراقی از نسخ معروف در موزه‌های جهان است مربوط به این دوره است که این فرد از کتابخانه‌ها خارج کرده است. ماجرای به توپ بستن مجلس نیز از همزمان با این واقعه از جمله محورهای داستان است. شخصیت اصلی داستان دلال کتاب است که در این اثر به کتابسازی، کتابداری و صحافی و برخی هنرهای مرتبط با کتاب مشغول است و مخاطب را با جزییات تاریخ صنعت کتاب‌پردازی آشنا می‌کند.

محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده و شاعر متولد ۱۳۵۷ اهل ورامین است که پیش از انتشار رمان «عاشقی به سبک ون‌گوک»، مجموعه داستان «بالای سر آب‌ها» و رمان «موهای تو خانه ماهی هاست» را در زمینه‌ داستانی و همچنین مجموعه‌های «از واژه‌ها تهی» و «نامت را بگذار وسط این شعر» را در زمینه‌ شعر منتشر کرده بود. مجموعه داستان «بالای سر آب‌ها» ی شرفی خبوشان، برنده‌ کتاب سال دفاع مقدس و کتاب «موهای تو خانه‌ ماهی‌هاست» برگزیده‌ پنجمین جشنواره‌ داستان انقلاب شده بود. رمان «عاشقی به سبک ون‌گوگ» پنجمین اثر اوست که موضوعی پیرامون پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۷ دارد و نامزد جایزه جلال شده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید