اجازه ندهیم اصالت‌مان با تندبادهای هیجانی هدف قرار گیرد

    کد خبر :14060

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: امروز در آستانه انتخابات اجازه ندهیم اصالت، خردورزی، شعور و توانایی‌مان برای همدلی و همگرایی به واسطه تندبادهای هیجانی و شعارهایی که پایه و اصالت ندارد، مورد هدف قرار گیرد.

 زهرا احمدی‌پور در نشست با سمن‌های حوزه میراث‌فرهنگی در استان زنجان، با بیان اینکه آنچه که ما به‌عنوان ملت ایران در طی تاریخ بلند خود ثابت کردیم که از آن برخورداریم، خردورزی بوده که در همه عرصه‌ها ثابت کردیم این خردورزی عامل اصلی و سرمایه ما بوده است، افزود: به همین خاطر در حوزه فعالیت‌های ما این خردجمعی است که باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم با عمل خردورزانه، این اصالت‌ها را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در طول تاریخ، مهد خرد، شعور و فرهنگ بودیم که در این درازای تاریخ، در راستگویی، صداقت و داشتن اصالت سرآمد بودیم، تصریح کرد: امروز ما در این سازمان موظف هستیم این هنر دیرینه ایران‌زمین را پاس بداریم و از آن مراقبت کنیم. اجازه ندهیم ویژگی‌های فرهنگی ما به واسطه تندبادهای هیجانی مورد هدف قرار گیرد. ما امروز موظف به صیانت از این ارزش‌ها هستیم و متاسفانه در آستانه انتخابات آن چیزی که مورد هدف قرار گرفته، همین فرهنگ اصیل ما است.

احمدی‌پور  با بیان اینکه باید پایمردانه از این ویژگی‌های‌مان مراقبت کنیم، افزود: با این پایمردی ثابت می‌کنیم که همانی هستیم که با خرد انتخاب می‌کنیم، ما همانی هستیم که دوباره انتخاب می‌کنیم و برای آینده خود و نسل جوان میراثی را به یادگار می‌گذاریم که این میراثی که به دست ما رسیده، وامدار همان صداقت و راستی است.

احمدی‌پور در ادامه با یادآوری اینکه اگر قرار باشد نهادهای دولتی، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در سیاست‌گذاری‌های‌شان، در تدوین قوانین و برنامه‌ها و نیز در اجرای آن موفق باشند، باید  دو بازوی سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در کنارشان باشد، اظهار کرد: در غیر این صورت، این دستورالعمل‌ها، قوانین و آیین‌نامه‌ها به کتابچه‌هایی که در کنار میز مدیران به عنوان یک مجموعه مدون قرار می‌گیرد، تبدیل می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما باور داریم اگر در کنار شما (بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد) نباشیم و شما در کنار ما نباشید، امکان ندارد سیاست‌های عالی و خوبی را که تدوین می‌شود، اجرا کنیم و در پهنه سرزمینی ما به اجرا درآید، بنابراین وجود و حضور شما یک وجود و حضور نمایشی نیست، بلکه کاملا تعیین‌کننده و اثرگذار است، لذا مقیاس موفقیت ما میزان رضایت‌مندی شما است.

احمدی‌پور با بیان اینکه من با شما هم عقیده هستم که اگر قرار باشد گردشگری سهل و روان اتفاق بیافتد، عمده فعالیت‌ها باید توسط بخش خصوصی انجام شود، ادامه داد: همچنین با شما هم عقیده هستم که اگر قرار باشد کارگاه‌های صنایع‌دستی ما فعال باشد و صنعتگر ما با امنیت خاطر در این عرصه حضور داشته باشد، باید مشکل بیمه‌اش به صورت کامل حل شود ولی هر دو این‌ها، مشکلات و موضوعاتی که در بحث حراست و مرمت آثار تاریخی‌مان داریم.

احمدی‌پور با اشاره به اینکه از بهمن‌ماه پارسال همواره موضوع بیمه را پیگیری می‌کنیم و در این خصوص نامه‌نگاری‌هایی نیز با ریاست جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی انجام داده‌ایم، گفت: جلساتی در این خصوص با مسئولان مرتبط گذاشته شده تا بتوانیم راهکاری برای بیمه کردن فعالان صنایع‌دستی پیدا کنیم. همچنین پیگیر بیمه کردن صنعتگران به صورت پلکانی با رایزنی‌هایی که صورت گرفته، هستیم و امیدواریم به زودی خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم.

وی با بیان اینکه در بخش رونق گردشگری، فعالیت‌هایی در حال انجام بوده که قسمت اعظمی از آن توسط بخش خصوصی است، تصریح کرد: این سازمان، فرصتی برای فعالیت در راستای رونق گردشگری ندارد. ما موظف هستیم تسهیل‌کننده باشیم و بخش خصوصی در قالب راهنمای گردشگری، مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی و در قالب هر آنچه که به عنوان تاسیسات گردشکری فعالیت می‌شود، بتواند به رونق گردشگری کمک کند، بنابراین اگر هر اقدامی برای برطرف کردن مشکلات فرا روی بخش خصوصی انجام دهیم باز هم کم است و علت آن این است که این کشور نیاز دارد به اینکه بتواند از ظرفیت‌هایی که در این وجود دارد، استفاده کند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر ایران بخواهد با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی اقتصاد را انجام دهد، ظرفیتی که ما در میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داریم، ظرفیت پرتوانی است که می‌تواند ضمن اینکه اشتغال پایدار ایجاد کند، در بحث صادرات نیز به ما کمک کند تا تراز بازرگانی مثبتی را نسبت به محصولات غیرنفتی که صادر می‌شود، پیدا کنیم.

وی با یادآوری اینکه پارسال نزدیک به 237 میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم که به همت فعالان این عرصه اتفاق افتاد، اظهار کرد: در نوروز امسال حدود 45 میلیارد تومان فروش بازارچه‌های نوروزی را در غرفه‌های صنایع‌دستی داشتیم که این حاکی از آن است که فرصت اشتغال و فعالیت در این حوزه‌ها بسیار زیاد است و فقط نیاز داریم به اینکه با مجموعه آموزش‌های مورد نیاز به فعالان این عرصه کمک کنیم تا بازاریابی را فرا بگیرند و محصول‌شان را آماده ورود به بازار کنند.

احمدی‌پور با اشاره به اینکه خوشبختانه محدودیتی که می‌خواست برای چاقو اتفاق بیافتد، از شورای نگهبان برگشت خورد و به نوعی این محدودیت فرا روی این صنعت به سمت کاهش است، افزود: این فرصت‌ها و زمینه‌ها در کشوری که برای سال 96 خود عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال» را دارد، یک سرمایه است. ما یک سرمایه انسانی بی‌بدیل داریم که می‌تواند با تنوع فرهنگی و جغرافیایی خود، محصولات متنوع فرهنگی‌اش را نیز عرضه کند.

وی ادامه داد: این گستره محصولات زیبنده ایران است و این تنوع فرصت‌هایی را در حوزه گردشگری برای ایران به وجود می‌آورد. همچنین فرصت‌هایی را در اختیار هنرمندان ما قرار می‌دهد تا محصولات بی‌بدیلی را تولید کنند، محصولاتی که در هر مکان ویژگی خاص خود را دارد. برای اینکه از این امکانات درست استفاده کنیم، لازمه‌اش این است که این محصولات به مزیت‌هایی که برای هر استان نیاز داریم، تبدیل شود.

احمدی‌پور تصریح کرد: با احترام به همه نوآوری‌هایی که برای صنایع جدید در استان‌ها در حال شکل گرفتن است، اجازه ندهید اصالت‌های استان در قبال محصولاتی که اصالت چندانی در این استان ندارند، به حاشیه برود. هیچ ضرورتی وجود ندارد که ما در همه استان‌ها، همه محصولات صنایع‌دستی را تولید کنیم، آنچه که ما داریم و اصالت ما به آن داشته‌ها است، سعی کنیم همان را در اولویت قرار داده و به مزیت تبدیل کنیم تا برای استان ارزش‌افزوده خلق کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید