تهران و سهم نيم‌ ميلياردی از صنعت گردشگری

    کد خبر :140492

مستر‌كارت در گزارش اخير خود، سهم درآمد تهران از گردشگري را در سال ٢٠١٦ حدود نيم‌ميليارد دلار برآورد كرده است.

در اين گزارش تعداد گردشگران ورودي به تهران يك ميليون و ٦٤ هزارنفر بوده كه پيش‌بيني شده اين رقم تا پايان سال ٢٠١٧، به يك ميليون و ٧٩ هزار نفر نيز برسد. اين تعداد براي گردشگران ورودي به كل شهرهاي كشور، تا پايان ماه مرداد، ۲ ميليون و ۱۵۹ هزار و ۸۸۲ نفر بوده است.

اما نكته قابل توجه در اين گزارش اين است كه علاوه بر كاهش تعداد گردشگران در زمان مشابه، مليت مسافراني كه به كشور وارد شده‌اند نيز تغيير چنداني نكرده. عراق، جمهوري آذربايجان، افغانستان، تركيه، پاكستان، تركمنستان، ايرانيان مقيم خارج، بحرين، كويت، هند، چين، آلمان، لبنان، فرانسه، ايتاليا، عمان و گرجستان، مليت گردشگران ورودي به كشور را تشكيل مي‌دهند. ايران در منطقه خاورميانه و آفريقا، بعد از شهرهاي دوبي، ژوهانسبورگ، رياض و ابوظبي در رده پنجم ورود گردشگران خارجي در سال ۲۰۱۶ در اين منطقه قرار دارد و در يك سال گذشته نتوانسته است تعداد گردشگران امريكايي و اروپايي را افزايش دهد.

در قبال حدود ٢هزار نفر امريكايي كه پارسال به ايران سفر كرده‌بودند، امسال تنها ٧٠٠ نفر مهمان كشورمان شده‌اند. اما در ميان كشورهاي اروپايي، آلمان بيشترين تعداد گردشگر را به ايران روانه كرده است. حضور گردشگراني از خاورميانه و همسايگان هم‌مرز، بيشتر مويد اين نكته است كه همچنان پاشنه گردشگري كشور بر لولاي سلامت و البته مذهبي مي‌‌چرخد و در مابقي انواع گردشگري، موفقيت زيادي حاصل نشده است.

هرچند تقويت يك نوع از گردشگري كه كشور پتانسيل خوبي در آن دارد، يكي از راهكارهاي مناسب در افزايش تعداد گردشگران است، اما در دولتي كه تمام شعار گردشگري‌اش باز كردن درهاي كشور به روي گردشگران كشورهاي ديگر است، بايد ديد كه اين آمار نشان از پيشرفت در سازمان‌هاي متولي گردشگري را دارد يا خير؟

رفتار خصمانه دولت امريكا پس ار روي كار آمدن ترامپ و روابط تيره‌شده با عربستان باعث شده كه در سه ماه اول امسال، ورود گردشگران خارجي به نسبت سال گذشته ١/٥ درصد كاهش داشته باشد تا بيشتر از گذشته به اهميت روابط خارجي با كشورها و مليت‌هاي ديگر پي ببريم و مطمئن شويم كه گردشگري براي پيشرفت نه به شعار كه به برنامه‌هاي بلندمدت نياز دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید