توطئه مشترکی علیه محور مقاومت و ایران در حال شکل‌گیری است

    کد خبر :140359

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: استعفای سعدالحریری ناامنی ها در لبنان را تشدید می‌کند و این احتمال هم وجود دارد که عربستان، آمریکا و اسرائیل را تشویق کند که به مقاصد حزب الله در لبنان و سوریه حملات بیشتری داشته باشند.

«حسن هانی زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه درباره علت استعفاء «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان گفت: علت استعفا سعدالحریری آن هم از ریاض و از طریق شبکه‌های ماهواره ای ناظران سیاسی و مردم لبنان را به شدت غافلگیر و شگفت زده کرد. از آنجاییکه «سعدالحریری» بر خلاف قانون اساسی که باید استعفای خود را به رییس جمهوری لبنان تقدیم کند از ریاض پایتخت عربستان و از طریق رسانه های صعودی دست به این اقدام زد. این یک اهانت بزرگ به ملت و دولت این کشور است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکا اخیرا حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته و از طرف دیگر افزایش حملات ارتش صهیونیستی به مواضع حزب الله در سوریه بیشتر شده است، این مسئله نشان می دهد، توطئه مشترک صعودی، آمریکایی و اسرائیلی علیه محور مقاومت وجود داشته است.

هانی زاده با اشاره به اینکه “محور مقاومت اخیرا از طریق گروهک های تروریستی شطرنج سیاسی سوریه را به نفع خود تغییر داده است” گفت: عربستان، آمریکا و اسرائیل در سوریه با شکست مواجه شده اند لذا سعد الحریری تصور می کند از طریق فشار بر رییس جمهوری لبنان به نوعی حزب الله را از صحنه سیاسی می تواند حذف کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: بیانیه ای که «سعد الحریری» از ریاض قرائت کرد همان ادبیاتی است که معمولا «محمد بن سلمان» علیه ایران و حزب الله استفاده می کند. بنابراین هماهنگی هایی میان سعدالحریری با اسرائیل، آمریکا و عربستان صعودی به وجود آمده است. همچنین عربستان قرار است درخواستی به اتحادیه عرب برای تشکیل نشست فوق العاده وزرای خارجی ارائه بدهد تا حزب الله را به عنوان یک جریان تروریستی قلمداد کند و ایران در نشست آینده محکوم شود.

او با تاکید بر اینکه “مجموع این رخدادها باعث شد تا سعد الحریری استعفاء خودش را از ریاض اعلام بکند” افزود: در حقیقت لبنان در آینده شاهد مرحله جدیدی از بحران ها و جریان سازی ها علیه حزب الله خواهد بود.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که آیا “استعفاء می تواند گام نخست ترامپ در راهبرد های جدیدش باشد” گفت: بله. به هر حال بین سیاست های عربستان، آمریکا، اسرائیل و جریان 14مارس که وابسته به سعدالحریری بود، یک نوع هماهنگی وجود داشت. به نظر می‌رسد توطئه مشترکی علیه محور مقاومت و ایران در حال شکل گیری است.

او درباره سفر رییس جمهوری آمریکا به آسیا و افزایش تنش میان کره شمالی و جنوبی بیان کرد: این سفر می تواند تهدید جدی برای کره شمالی تلقی شود. ترامپ سعی می‌کند جبهه‌ گسترده‌ای در شرق آسیا علیه کره شمالی ایجاد کند و شاید انزوای کره شمالی از سوی رییس جمهوری آمریکا تلقی شود. بنابراین سفر ترامپ برای رایزنی و تشکیل جبهه علیه کره شمالی است.

در گفت و گو با خبرگزاری برناهانی زاده در خاتمه گفت: استعفای سعدالحریری ناامنی ها در لبنان را تشدید می‌کند و این احتمال هم وجود دارد که عربستان، آمریکا و اسرائیل را تشویق کند که به مقاصد حزب الله در لبنان و سوریه حملات بیشتری داشته باشند. این عملکرد باعث ایجاد ناامنی جدید در منطقه خواهد شد. به نظر می‌رسد، بحران سوریه قرار است به لبنان انتقال یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید