برندگان رسوایی اخلاقی در هالیوود

    کد خبر :139883

موج فمینیستی که پس از رسوایی اخلاقی تهیه‌کننده معروف در هالیوود به راه افتاده، می‌تواند امتیاز بزرگ فیلم‌های زن-محور سال در فصل جوایز سینمایی و اسکار باشد.

به نقل از هالیوود ریپورتر، امسال «هاروی واینستین» تهیه‌کننده پرنفوذ آمریکایی هر کجا باشد مطمئنا روز چهارم مارس در مراسم اعطای جوایز سینمایی اسکار حضور نخواهد داشت اما این بدان معنا نیست که تاثیری بر این رویداد مهم سینمایی نخواهد داشت.

رسوایی اخلاقی این تهیه‌کننده هالیوودی و شکایت بیش از ۵۰ زن از وی به اتهام آزار و اذیت و تجاوز جنسی، موجی در هالیوود به راه انداخته که به زودی خاموش نخواهد شد و به تدریج گریبان چهره‌های مطرح دیگری چون «کوین اسپیسی» و «داستین هافمن» و… را نیز گرفته و صنعت سینمای آمریکا نیز ناگزیر به مواجهه با این آزار و اذیت‌های پنهانی و دیگر مسائل مرتبط با تبعیض جنسی است.

با شروع فصل جوایز سینمایی و در حالی که چندین فیلم در تلاش برای جلب توجه هستند، بیشتر توجهات به سمت صدای زنان (و برخی مردانی) جلب شده که به شرایطی معترض هستند که از «هاروی واینستین» و امسال او طی این سال‌ها حفاظت می‌کرده است.

«سینتیا سواتز» استراتژیست و مشاور فصل جوایز سینمایی از نشریه «آبزرور» درباره تاثیرات رسوایی‌های اخیر گفت: برای خبرنگارانی که جوایز اسکار را پوشش می‌دهند، این رویداد سینمایی همواره یک سرگرمی و تفریح بوده است اما امسال توجهات جای دیگری است و مسائل از منظر دیگری نگریسته می‌شوند.

از سویی دیگر، پیش از آنکه اخبار رسوایی «هاروی واینستین» مطرح شود، نفوذ او در جوایز اسکار به تدریج در حال کمرنگ شدن بود، جایی که او سابقا یکی از بازیگردانان اصلی و پرنفوذ محسوب می‌شد.

در حال حاضر نام نه چندان خوشنام کمپانی «واینستین» از فیلم «رودخانه باد» به کارگردانی «تایلر شرایدن» برداشته شده است، فیلمی درباره سوء استفاده جنسی و قتل.

فیلم «جنگ کنونی» دیگر محصول این کمپانی به کارگردانی «آلفونسو گومز» با بازی «بندیکت کامبربچ» و «مایکل شنون» نیز از برنامه اکران سال ۲۰۱۷ خارج شد و «کامبربچ» اقدامات «هاروی واینستین» را محکوم و آن را بسیار منزجرکننده خواند.

در تاریخ ۱۵ اکتبر، استودیو آمازون مراسم فرش قرمز فیلم «واندر ویل» ساخته «وودی آلن» را در جشنواره فیلم نیویورک لغو کرد چرا که رئیس این استودیو فیلمسازی متهم به آزار و اذیت جنسی بود و دو روز بعد نیز از سمت خود استعفاء داد.

خود «وودی آلن» نیز که در سال‌های اخیر از اتهامات جنسی مبرا نبود زمانی که با «هاروی واینستین» ابزار همدردی کرد با واکنش‌های زیادی رو به رو شد و به سرعت عقب نشینی کرد.

در سایه اتهامات جنسی «کوین اسپیسی» که اخیرا فاش شده است، فیلم «تمام پول دنیا» ساخته جدید «ریدلی اسکات» با بازی «اسپیسی» در نقش اصلی با نزدیک شدن به تاریخ اکران در ۲۲ دسامبر با موانع جدی بازاریابی مواجه شده است و حداقل این است که «اسپیسی» در تورهای تبلیغاتی فیلم حضور نخواهد یافت و همبازی‌های او «مارک والبرگ» و «میشل ویلایمز» به تنهایی این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت.

«نبرد و دو جنس» از «جاناتان دیتون» و «والری فاریس» با بازی «اما استون» در نقش «بیلی جین کینگ» شخصیت تاثیرگذار جنبش فمینیست و «سه بیلبورد خارج از میزوری» به کارگردانی «مارتین مک‌دونا» درباره مادری که درتلاش برای حل ماجرای قتل دخترش در مقابل مقامات محلی قرار می‌گیرد، از جمله فیلم‌هایی هستند که امسال می‌توانند از صدای اعتراضی زنان در هالیوود علیه تبعیضات جنسی در جوایز سینمایی اسکار بهره‌مند شوند.

با توجه به این که در طول تاریخ ۸۹ ساله جوایز سینمایی اسکار تنها چهار زن نامزد شاخه بهترین کارگردانی شده‌اند، امسال «آنجلینا جولی» با فیلم «اول پدرم را کشتند»، «Mudbound» ساخته «دی ریس»، «لیدی بِرد» از «گرتا گرویگ» و «زن شگفت‌انگیز» از «پتی جنکینز» نیز در معرض توجه بیشتری خواهند بود.

اما فیلمی که می‌تواند بیشترین سود را از شرایط کنونی ببرد هنوز اکران نشده و فیلم «پُست» ساخته «استیون اسپیلبرگ» است که در آن «مریل استریپ» در نقش «کاترین گراهام» اولین کارمند زن نشریه واشینگتن پُست بازی می‌کند که دولت آمریکا را به سبب چندین سال پنهانکاری درباره جنک ویتنام به چالش کشید.

تیم «اسپیلبرگ» از پیش در تدارک بازاریابی گسترده این فیلم نه تنها با تاکید بر موضوع فمینیستی فیلم بلکه نقش پررنگ زنان پشت دوربین شامل «لیز هانا» به عنوان یک از فیلمنامه‌نویسان و «کریستی کریگر» و «امی پاسکال» به عنوان تهیه‌کننده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید