بهمن کیارستمی: حقیقت را می خواهیم نه دیه!

    کد خبر :139857

حال و بعد از گذشت یک سال و اندی از مرگ عباس‌کیارستمی ، دوشنبه 15 آبان جلسه دادگاه دکترمیر تشکیل خواهد شد.دادگاهی که بیش از همه «بهمن کیارستمی »برای تشکیل و رسیدن زمان آن تلاش کرد. بهمن، به عنوان پسر عباس کیارستمی بارها پیش از این اعلام کرده بود و همواره تاکید داشت که قصدش از این طرح دعوا نه رسیدن به دیه که دسترسی همه بیماران ایرانی به پرونده صحیح پزشکی خود است.

امابهمن کیارستمی در گفت و گو با «قانون» به ابعاد دیگری از این ماجرا نیز اشاره كرد. او تاکید داشت که :« به نظر می‌رسد حكم دادگاه 15 آبان به نوعی در گذشته صادر شده است؛ چرا که به وکیل پرونده اعلام شده نتیجه پرونده همان نتیجه کمیسیون پزشکی قانونی خواهد بود که روی آن نتیجه هم پیش از این درخواست تجدیدنظر داده بودیم.

با بهمن کیارستمی از موضوع پرونده مشابه سوال کردیم و اینکه در پرونده دیگر آقای میر، پس از محکومیت، درخواست تجدیدنظر نکرده است و آیا دلیل آن نمی تواند این باشد که نمی خواسته سروصدای دیگري آن هم در نزدیکی زمان دادگاه وی به راه بيفتد؟ پاسخ وی این بود که :«پرونده مورد نظر شما تا حدودي شبیه ترین پرونده به مورد پدر من بود و در نهایت می‌بینید حکمی که بر همین اساس گرفتیم، بسیار خفیف تر از حکم دادگاه قبلی آقای میر است.

وی در ادامه بيان کرد :«این بحث ها بدی اش این است که نمی‌توان وارد جزيیات شد.من تا حدودي به‌اندازه یک پزشک جزییات این پرونده ها را می دانم. وقتی ما وارد این موارد می شویم، می گویند حوزه تخصصی است اما فهمیدن این موارد سخت نیست. اشکالی که این بررسی دارد، این است که به جای ارجاع به پزشک معالج، یک جاهایی از کسانی نقل قول شده که به هیچ وجه مسئولیتی در قبال این پرونده به این شکلی که آمده نداشته‌اند. مشکل اصلی ما از آمادگی ایشان برای عمل جراحی شروع شد.

بهمن کیارستمی در ادامه با اشاره به روند درمانی و اتفاقات افتاده در پروسه درمان گفت :«ایشان قرص های ضد انعقاد مصرف می‌کرد و پزشک معالج گفته بود چند روز قبل قرص‌ها را قطع کند که باید زودتر قطع می‌شد و همین باعث خونریزی داخلی و باقی مسائل شد. در این پرونده خودِ میر گفته من سه چهار روز زودتر گفتم قرص را قطع کند و فکر کردم اگر این را اعلام کنم، قصور پزشکی حتمي است؛ بنابراین از دکتر امیدروحانی که مسئول بیهوشی این عمل بوده نقل قول کرده اند که دکتر روحانی به ایشان گفته که 10 روز زودتر قرص‌ها را قطع کند.اما وقتی اظهارات کتبی دکتر میر و دکترروحانی را کنار هم می‌گذاریم، با تناقضات آشکاری رو به رو می شویم».

او با توضیح جزییات دیگر پرونده گفت:« پزشک معالج گفته سه روز زودتر و پزشک بیهوشی که مسئولیتی ندارد، گفته 10 روز زودتر! این پرونده پر از تناقضات است. به نظر می‌آید در نهایت به این دلیل که پزشکی قانونی نمی‌خواسته حکم متفاوتي با نظام پزشکی دهد، حداقل قصور را در نظر گرفته اما وقتی جزییات را می‌خوانیم، می‌بینیم که خارج از اینکه چه قصوری در نظر گرفته شده، پر از غلط و خطاهایی است که به نظر می رسد یا بررسی روی پرونده انجام نشده یا بررسی خیلی هدف دار انجام شده است.

بهمن کیارستمی در ادامه حرف‌هایش افزود:«شکی نیست که این حکم فقط قرائت خواهد شد اما مهم همین گزارش‌هایی است که داده می شود. هم اکنون می بینیم که مراجعه به ادارات مربوطه از بابت تخلفات بسیاربیشتر شده است. اگر کسی در گذشته به قصور پزشکی توجه نمی‌کرد، امروز با هر شک و شبه‌ای پرونده را پیگیری می‌کند و مورد بررسی قرار می دهند».

بهمن کیارستمی موردی دیگر را نیز بیان کرد که شاید برای خانواده کیارستمی بسیار اهمیت پیدا کرده است. موضوع دیه گرفتن و نگرفتن. او بارها در این یک سال و اندی تاکید داشته که مساله نه پول و نه دیه است بلکه مساله وی دسترسی شهروندان به پرونده پزشکی خودشان است. چیزی که گاه حتی از پرونده‌های امنیتی نیز حساس‌تر نشان داده می‌شود. بهمن کیارستمی در همین رابطه به قانون گفت :«هر وقت هم که به این ادارات می رویم، فکر می‌کنند ما به دنبال دیه هستیم!در حالی که هربار هم که صحبت شد، بحث از دادن گزارش کامل و جامعي بود. اگر این گزارش را بدهند، دیگر نمی توانند بگویند خطای پنج درصدی رخ داده است.

هربار که پیگیری می کنیم، می گویند شما صبر کنید تا حکم بیاید،جزيیات پرونده و گزارش پزشکی و سلامت به کارِ شما نمی‌آید. امیدوارم این مساله حل شود چون گرفتن حکم مساله ما نیست بلکه ما به آن گزارش چند صفحه ای که جزيیات را ذکر کرده نیازمندیم که همچنان به ما داده نشده‌است.

دادگاهی دیگر برای رسیدن به حق

حال و بعد از کش و قوس‌های فراوان و بیش از آن بررسی این موضوع که دکتر میر در پرونده ای مشابه پرونده عباس کیارستمی، کارگردان شهیر ایرانی به قتل شبه عمد محکوم شده است، باید منتظر ماند و دید که در نهایت نتیجه دادگاهی که دوشنبه جلسه اول آن تشکیل می‌شود، چه خواهد بود. مرگ کیارستمی ، مرگ یک شهروند و یکی از مفاخر ایرانی بود و بدون شک بخش بزرگی از هنرمندان و هنردوستان ایرانی منتظر نتیجه این دادگاه هستند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید