گزارش تخلفات شهرداری و شورای شهر قبلی محرمانه است!

    کد خبر :139781

در طول مدت سپری شده از آغاز فعالیت شورای شهر تهران، گزارش هایی از سوی نهادهای نظارتی درباره با تخلفات شهرداری و شورای شهر در دوره گذشته به دست ما رسیده است که با توجه به محرمانه بودن این گزارش ها ومنع قانونی طرح آن، در جلسه علنی در جلسه ای غیرعلنی این گزارش ها به سمع اعضای شورا رسید.

«محسن هاشمی رفسنجانی» پسر ارشد آیت الله مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی است که در انتخابات اخیر شورای شهر تهران به عنوان نفر اول این انتخابات راهی پارلمان شهری پایتخت شد. او که در حوزه مدیریت شهری فردی با تجربه است و البته کارنامه موفقی هم دارد، در انتخابات اخیر شورا بیش از یک میلیون و 700 هزار رای مردم تهران را اخذ کرد و اکنون بر کرسی ریاست شورای شهر تهران تکیه زده است.

به گزارش تابناک، او ۱۳ سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است. «محسن هاشمی» در چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود، اما در نهایت با 2 رأی اختلاف مغلوب «محمدباقر قالیباف» شد و با روی کار آمدن دولت «حسن روحانی» به عضویت هیئت‌مدیرهٔ شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور درآمد.

نایب‌رئیسی اتحادیهٔ بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا، ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع و مدیرعاملی متروی تهران از جمله مسئولیت های وی بوده است.

اگرچه «محسن هاشمی رفسنجانی» پس از اینکه رأی اول تهران را کسب کرد، همه فکر می کردند که کرسی دار شهرداری تهران خواهد شد، اما اجماع اصلاح طلبان برای اینکه ترکیب اصلاح طلب شورای شهر حفظ شود و هیچیک از اعضای علی البدل که همگی اصولگرا هستند به شورا راه پیدا نکنند، باعث تبعیت او از این تصمیم جریانی شد و فرزند ارشد آیت الله مرحوم عطای شهرداری را به لقایش بخشید.

با پذیرفتن این تصمیم جمعی اصلاح طلبان از سوی «محسن هاشمی» با وجود اینکه او میثاق نامه مربوط به این مساله را امضاء نکرده بود، رئیس فعلی شورای شهر تهران مناسب ترین گزینه برای این مسئولیت معرفی شد و با وجود اینکه افرادی مثل مسجد جامعی و الویری در بین اعضای شورا حضور داشتند، در نهایت رأی به ریاست او بر پارلمان شهری پایتخت داده شد.

آنچه در ادامه می خوانید ماحصل پرسش و پاسخ خبرنگار «تابناک» با «محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای شهر تهران است.

س) ارزیابی شما از اقداماتی که در گذشته در شهرداری تهران و شورای شهر تهران انجام شده است چیست؟

نقاط ضعف و قوت شهرداری تهران در دوره‌های قبل

– طبیعتا ارزیابی عملکرد قبلی شورای شهر وشهرداری تهران که حدود 20 سال بطول انجامیده است، فرصت گسترده ای را می طلبد و در این حوزه شاهد عملکردهای مثبت و بعضا منفی می باشیم. البته براساس برآوردی که پیش از فعالیت مدیریت شهری از عملکرد گذشته داشتیم ، فعالیت های عمرانی خودرو محور و بهسازی تصویر تهران، بعنوان نقاط مثبت اصلی مدیریت شهری گذشته مطرح بود و درصورت که به ساماندهی سیستم حمل ونقل عمومی علی الخصوص سامانه حمل ونقل ریلی باید الویت های بیشتری داده می شد.

افزایش بی رویه هزینه های اداره شهر نیز بعنوان یکی از ضعف ها بدون ایجاد درآمد پایدار اصلی به شمار می آمد، اما در طول حدود دو ماه سپری شده از مسئولیت مدیریت شهری جدید گزارش ها و اطلاعات و مدارکی از نهادهای نظارتی و مدیران زیرمجموعه دریافت کردیم که البته هنوز کامل نیست و طبیعتا پس از بررسی وجمع بندی آنان می توان گزارشی جامع از عملکرد دوره گذشته به اطلاع افکارعمومی و شهروندان رسانده شود. البته یکی از این طرح ها تصویبی شورا الزام شهرداری به ارائه گزارش ارزیابی وضعیت شهرداری تهران طی یکصد روز است که امیدواریم به موقع ارائه شود.

س) مهمترین مشکلاتی که اکنون شهر تهران درگیر آن است وبرنامه های آتی مدیریت شهری برای رفع آنها چیست؟

ترافیک و آلودگی‌ هوا مهمترین مشکلات مردم تهران است

– به لحاظ محیطی مهمترین معضلی که شهروندان تهرانی از آن در حال حاضر رنج می برند، ترافیک و پیامدهای آن نظیر آلودگی هواست و راه حل آن نیز در توسعه شبکه حمل ونقل عمومی و افزایش ظرفیت مترو است. در ساله ای اخیر در حوزه توسعه زیرساخت مترو اقدامات خوبی انجام شده است که نیاز به تکمیل و تامین تجهیزات ثابت و متحرک دارد که بتوان در این دوره ظرفیت مترو از حدود 2.5 میلیون سفر در روز به دو برابر این رقم رساند. البته تقاضای رسیدگی به آسیب های اجتماعی بدلیل شرایط اقتصادی کشور و جمعیت انبوه حاشیه نشین تهران است که در شهرهای اقماری نیز بوضوح دیده می شود.

توازن منابع مالی مدیریت شهری تهران مخدوش شده است

اما از نظر داخلی مهمترین مشکل مدیریت شهری در حال حاضر نبود درآمد پایدار و لذا کمبود منابع مالی و فربه شدن بدنه شهرداری تهران است که با اتکا بیش از حد به درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم هم توزان منابع مالی مدیریت شهری مخدوش شده است و هم در دوره فعلی شهرداری دچار کمبود نقدینگی گردیده است، لذا به استقراض از منابع بانک و عدم پرداخت هزینه های شهر منجر شده است، از سوی دیگر افزایش بی رویه حجم بدنه شهرداری و چندبرابر شدن آن در دوره گذشته موجب افزایش هزینه وکاهش کارایی مجموعه شده است که باید فرایندهای چابک سازی و تامین درامد پایدار جهت حل این مشکلات اجرا شود.

س) در رابطه با تاثیر حضور شهردار در هیات دولت و احتمال رییس شورای شهر در هیات وزیران نظر شما چیست؟

چرا حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت لازم است؟

– بدلیل قرار گرفتن پایتخت و بخش عمده مبادلات اقتصادی و فعالیت های سیاسی کشور در تهران، به صورت طبیعی بخشی از مسایل تهران ملی است وانتظارات و تعهدات ملی نیز بر دوش شهردار تهران است که با حضور وی در هیات وزیران امکان تعامل مناسب با مسئولان مختلف کشور ایجاد می شود .

در مورد حضور رییس شورای شهر چنین موضوعی مطرح نیست.

س) میزان بدهی های شهرداری ومجموعه های مالی آن به ویژه پیمانکاران چقدر است و میزان مطالبات شهرداری از دولت چه میزان می باشد؟

اعلام رقم دقیق بدهی‌های شهرداری تهران

– مجموعه بدهی شهرداری تهران به سیستم بانکی کشور با در نظر گرفتن اصل و بهره آن، حدود 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است که البته هرسال حدود 4هزار میلیارد تومان بدلیل دیرکرد در بازپرداخت به آن افزوده می شود، بخش عمده آن مربوط به بانک شهر است.

مجموعه بدهی مشخص به دستگاه ها، پیمانکاران بابت پروژه ها و مردم بابت املاک قرار گرفته در طرح های عمرانی نیز حدود 10 هزار میلیارد تومان است که باید برنامه مناسب برای بازپرداخت آن طراحی شود. البته در این میان بحث هولوگرام ها که هنوز میزان دقیق آن روشن نشده است نیز وجود دارد که در بخشی از موارد بعنوان مطالبه وبخشی نیز بصورت ناصحیح صادر شده است که باید بصورت دقیق از سوی شهرداری بررسی و گزارش شود. پروژه های نیمه تمام در این آمار محاسبه نشده اند که در حدود 20 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

س) یکدستی ترکیب شورای شهر و شهرداری چه امتیازات و معایبی دارد؟

مزایا و معایب یکدست بودن ترکیب شورا

– همراهی و هماهنگی اعضای شورای شهر موجب می شود تا اختلافات وتنش ها در حوزه سیاستگذاری مدیریت شهری کمتر شود و بتوان برنامه منسجمی برای اداره شهر تدوین کرد، از سوی دیگر کاهش بعد نقد و آسیب شناسی عملکرد مدیریت شهری نیز اشکال این یکدستی است که باید با افزایش سعه صدر و خود انتقادی آن را برطرف نمود.

س) باتوجه به دستگیری بعضی از مسئولین سابق شهرداری در رابطه با فساد مالی ، شورای شهر در چه حدی وارد خواهد شد وپیگیری می نماید؟

فعلا بنایی برای اعلام تخلفات شهردار و شورای شهر قبلی نداریم

– در طول مدت سپری شده از آغاز فعالیت شورای شهر تهران، گزارش هایی از سوی نهادهای نظارتی درباره با تخلفات شهرداری و شورای شهر در دوره گذشته به دست ما رسیده است که با توجه به محرمانه بودن این گزارش ها ومنع قانونی طرح آن، در جلسه علنی در جلسه ای غیرعلنی این گزارش ها به سمع اعضای شورا رسید.

اما در رابطه با این پرونده ها هنوز گزارش رسمی از سوی مرجع قضایی در رابطه با تخلفات افراد دستگیر شده به دست ما نرسیده است که طبیعتا با پایان مرحله تحقیقات، این گزارش ارسال و پس از آن شورا به وظایف قانونی خود عمل خواهد، البته تاکنون گزارش های غیررسمی دریافت کرده ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید