ارتباط داروهای سوزش دل با سرطان معده

    کد خبر :139387

تحقیق جدید نشان می دهد برخی داروهای سوزش دل احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند.
به گزارش مهر، به گفته محققان بروز این ریسک با طول مدت و دفعات مصرف داروهای موسوم به PPI (بازدارنده های پمپ پروتون) مرتبط است. به هرحال ریسک ناشی از مصرف این داروها دو تا هشت برابر افزایش می یابد.

به گفته محققان، اگرچه این ریسک نسبی بالا به نظر می رسد، اما ریسک مطلق آن کم است. اما به لحاظ آماری چشمگیر است، بخصوص در مورد افراد آلوده به باکتری Helicobacter pylori که با سرطان معده مرتبط است.

دکتر وای کیونگ لیونگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هنگ گنگ، در این باره می گوید: «درحالیکه PPIها یکی از رایج ترین داروهای مورداستفاده برای درمان ریفلاکس و همچنین سوءهاضمه است، اما پزشکان باید به هنگام تجویز بلندمت PPIها محتاطانه عمل کنند.»

داروهای PPI شامل Prilosec، Nexium و Prevacid هستند.

به گفته لیونگ، حذف H. pylori ریسک سرطان معده را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد، اما حتی بعد از درمان این باکتری، همچنان بسیاری از افراد مبتلا به سرطان معده می شوند.

با این حال محققان تاکید می کنند افزایش اندک ریسک ابتلا به سرطان معده به دلیل مصرف PPIها، نباید مانع مصرف این داروها شود.

شریف اندروز، از دانشگاه نیویورک، درباره نتیجه این مطالعه می گوید: «حتی با وجود این نتایج جدید، در صورت لزوم تجویز PPIها برای درمان، باید توجه داشت که عوارض جانبی آنها کمتر از ریسک خونریزی یا بروز سرطان در نواحی دیگر سیستم گوارشی است.»

سرطان معده سومین سرطان کشنده در جهان است و مطالعات قبلی هم ارتباط بین PPIها و سرطان معده را نشان داده اند. اما نقش H. pylori هنوز مشخص نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید