سوداگری میلیاردی با دم کوسه‌ها در خلیج‌ فارس

    کد خبر :139369

سواحل جنوبی کشور این روزها با کوسه‌های سلاخی شده به طمع تجارت میلیاردی چهره زشتی به خود گرفته‌اند اما مسئولان محیط زیست می‌گویند سازمان شیلات باید پاسخگوی این فاجعه باشد.

رهگذر ساعت اولیه صبح قدم به ساحل کنگان می‌گذارد تا از هوای صبحگاهی، طلوع آفتاب و ساحل زیبا انرژی بگیرد و روزش را بسازد، اما با چهره‌ای متفاوت و تأسف‌برانگیزی مواجهه می‌شود.

ده‌ها بچه کوسه با دم و باله‌های بریده‌شده در خط ساحلی رهاشده‌اند، حسابی شوکه و گیج است از یکی از ماهیگیر‌ها می‌پرسد دلیل این بی‌رحمی چیست؟

ماهیگیر می‌گوید: حتماً کوسه‌های بخت‌برگشته در تور ماهیگیرانی که پیش از طلوع آفتاب به دریازده‌اند تا صید روزانه‌شان را تأمین کنند گیر افتاده بودند و برای خارج کردنشان از تور باله‌ها و دمشان را چیده‌اند.

قانع نمی‌شود این فاجعه از روی ناچاری ماهیگیر باشد و آزرده‌خاطر همچنان پیگیر می‌شود، دیگر همکارانش هم در منطقه کنگان و عسلویه این اتفاق را تائید می‌کنند و می‌گویند بار‌ها با این صحنه مواجهه شده‌اند.

گویا تجارت دم و باله کوسه‌های نگون‌بخت تجارت پرسودی است، کوسه‌ها در نبود یک گارد ساحلی شکار می‌شوند و همان‌جا دم باله‌هایشان که مصارف پزشکی دارد و از بدنشان جدا می‌شود و برای فروش به کشور‌های جنوب شرق آسیا و اروپایی فرستاده می‌شوند و گوشتشان یا خوراک دیگر حیوانات دریایی می‌شود و یا بومی‌ها.

صید هر قطعه کوسه ۳۰ میلیون جریمه دارد

داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تائید اخبار این صید بی‌رحمانه می‌گوید: صید کوسه ممنوع است چراکه این‌گونه در معرض خطر انقراض است و بر طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست صید هر قطعه کوسه ۳۰ میلیون جریمه دارد.

به گزارش شریان نیوز،مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اظهار تأسف از نبود یگان حفاظت محیط‌زیست در سواحل و دریا‌های کشور خاطرنشان می‌کند: نظارت بر روی شکار و صید در این منطقه را بر عهده گارد دریایی سازمان شیلات است.

جریمه ۲۷ میلیاردی، متخلف را متواری کرد، اما صیادان دست از سود میلیاردی برنداشتند

میرشکار از کشف کامیونی با یک محموله ۹۰۰ عددی کوسه از سوی یگان حفاظت محیط زیست در هفته گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: این کامیون چیزی حدود ۲۷ میلیارد تومان جریمه‌شده، اما متخلف متواری است.

وی این جریمه سنگین را دلیل رها شدن کوسه‌های بدون باله و دم در سواحل بوشهر و گنگان و حتی قشم می‌داند و می‌گوید: صیاد‌ها چنین موضوعی را شنیده‌اند و از ترس اینکه گیر نیفتند و جریمه ندهند، کوسه‌ها را در ساحل رها می‌کنند.

میرشکار می‌گوید: فروش باله و دم کوسه‌ها تجارت میلیونی را برای صیادان سودجو فراهم کرده است و برای کنترل این فاجعه راهی جز فعال شدن یگان حفاظتی سازمان شیلات نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید