اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ ایران و روسیه رخ داد!

    کد خبر :139305

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت با بیان اینکه حمایت دولت های اروپایی از توان دفاعی و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران به نفع آنهاست، گفت: اروپا باید بداند اگر موشک ایرانی نبود امروز داعش پشت دروازه کشورهای این قاره مشغول احداث خاک ریز بود.

«دکتر حشمت الله فلاحت پیشه» در گفت و گو با جام جم آنلاین در واکنش به وضع تحریم های جدید خزانه داری آمریکا علیه ایران در قالب کاتسا گفت: هدف اصلی واشنگتن نگه داشتن ایران در کانون تحریم هاست اما باید گفت دیپلماسی ایران در طول این سال ها به درجه ای از بالندگی و پختگی رسیده است که اجازه ندهد اتمسفر تحریم های ضد ایرانی به دوران قبل از سال 2014 باز گردد.

وی با اشاره به دو قانون مربوط به مقابله با اقدامات ضد ایرانی آمریکا در مجلس افزود: یکی قانون الزام دولت به رعایت تناسب بین داده ها و ستانده ها در برجام است که در مجلس نهم تصویب شد و دیگری قانون الزام مقابله به مثل دولت در برابر رفتارهای ماجراجویانه آمریکا است که در مجلس دهم به تصویب رسید.

این نماینده مجلس در تشریح قوانین موضوعه مجلس در خصوص آمریکا و برجام افزود: در قانون اول، مجلس نحوه اجرای برجام توسط گروه 1+5 را مورد رصد و بررسی قرار داده و در ذیل این بررسی ها گزارش سه ماهه وزارت خارجه از این روند با گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت هر دو با هم برآیندی از قضاوت ما درباره اجرای برجام خواهد بود.

فلاحت پیشه در همین خصوص تصریح کرد: چنانچه خانه ملت احساس کند بین داده ها و ستادنده های ما در برجام تناسب وجود ندارد و منافع ملی ما تامین نمی شود، در آن زمان اقدام تلافی جویانه ای با رویکرد ضد برجامی آمریکا صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه باید بین مواضع آمریکا و سایر کشورها در قبال ایران تفکیک قائل شد، خاطر نشان کرد: ما یک کشور پارتیزانی نیستیم که در شرایط سختی مجبور به ادامه زندگی باشیم. امروز جمهوری اسلامی ایران جز بیست اقتصاد برتر دنیاست و از قدرت های خود اتکای جهان بشمار می رود. بنابراین با نظام بین الملل تعامل و همکاری می کنیم و با ایالات متحده اقدام به رویارویی متوازن خواهیم کرد.

اما در ادامه از فلاحت پیشه پیرامون گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی در مورد نحوه اجرای برجام که چند روز پیش در مجلس قرائت شد، نظر وی را جویا شدیم مبنی بر اینکه چرا رییس کمیته هسته ای مجلس درباره ضرورت خروج ایران از ان پی تی (پیمان نامه منع گسترش سلاح هسته ای)سخن گفته است که پاسخ داد: ضمن عذر خواهی از دوستان، بنده با این اظهارات مخالف هستم. اگر آمریکا در برجام به ما ظلم می کند ما نباید انتقام این موضوع را آژانس انرژی اتمی بگیریم.

وی در این خصوص اظهار کرد: چرا باید انتقام رویکرد خصمانه آمریکا را از کشورهایی بگیریم که سالهاست اقدام مشارکت جویانه ایران در قالب ان پی تی را پذیرفته اند. کمیسیون دو پیشنهاد به منظور مقابله با اقدامات ضد برجامی آمریکا ارایه داد. یکی خروج ایران از معاهده «ان پی تی» و دیگری قطع همکاری با آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی یا همان پادمان هسته ای.

فلاحت پیشه در تکمیل سخنان خود گفت: ما تاکنون رویکرد ضد ایرانی و منفی از آژانس علیه ایران مشاهده نکرده ایم. اتفاقا آنها طی صدور هشت اعلامیه اخیر خود علاوه بر اینکه پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام را به دفعات تایید کرده اند، با این اقدام جلوی خیلی از زیاده خواهی و سیاسی کاریهای مقامات آمریکایی در قبال ایران را هم گرفته اند.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی دوستان فراتر از گزارش کمیسیون خروج از ان پی تی را مطالبه کرده اند. این اقدام به آن معناست، ما حق بکارگیری فناوری صلح آمیز هسته ای را از دست می دهیم و عملا بنیان مذاکراتی و رفتار مسالمت آمیز خود در دو دهه اخیر با جهان را زیر سئوال می بریم.

این نماینده مجلس یادآور شد: معاهده ان پی تی براساس فتوای شرعی مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح های کشتار جمعی و عدم اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به آن بین ایران و آژانس به امضا رسیده است. لذا چون این اقدام بر پایه اصول فقهی کشور استوار است، دیگر طرح ادعای خروج ما از ان پی تی کاملا بی معناست.

فلاحت پیشه در جواب این پرسش که نهایتا مجلس چه موضع عملی در برابر اقدامات خصمانه آمریکا از جمله وضع تحریم های جدید خواهد داشت، عنوان کرد: معتقدم مجلس باید رویکرد مشارکت جویانه ایران با نظام بین الملل را تقویت کرده و کمک کند همکاری های ما با آژانس و کشورهای اروپایی و طرف برجام همچنان ادامه یابد.

وی اضافه کرد: مجلس محترم باید خواهان عملیاتی تر و عینی تر شدن حمایت گروه 1+5 از برجام باشد. ما از روسیه بیش از همه در این خصوص انتظار داریم.

فلاحت پیشه با نگاهی به سفر اخیر رییس جمهور روسیه به تهران خاطر نشان کرد: آقای پوتین در خدمت مقام معظم رهبری بر همکاری راهبردی دو کشور ایران و روسیه تاکید کرد. دلیل اتخاذ چنین رویکردی به این معنی است که دو کشور دارای یک دشمن مشترک به نام آمریکا بوده و هر دو بصورت عملی و رسمی مورد تهدید و هجمه کاخ سفید قرار می گیرند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: روابط استراتژیک تهران و مسکو برای اولین بار در تاریخ روابط خارجی دو کشور منجر به پایان بحران در خاورمیانه و شکست تروریسم داعش در سوریه و عراق شد. از طرفی مشارکت دو کشور موجب شد نقش آمریکا و برخی کشورها در حمایت از تروریسم به روشنی افشا شود.

فلاحت پیشه ضمن استقبال از اینکه روسیه ایران را بعنوان یک شریک قدرتمند و استراتژیک برای خود انتخاب کرده است، اظهار داشت: باید مسکو بطور ملموس تر و عینی تر در جامعه ملل از ایران و توافق هسته ای حمایت کند. روس ها نباید در دادن سامانه دفاعیS300 به ایران کوتاهی کرده و آن را به سختی به ایران واگذار کنند و در عین حال S400 را به متحدان منطقه ای آمریکا بدهند. ضمن اینکه روسها باید سطح مراودات اقتصادی خود با ما را بیش از اینها ارتقا بخشند.

وی درباره اینکه اروپا چه موضعی در قبال برنامه موشکی و دفاعی ایران در برابر رویکرد ایالات متحده در این خصوص باید داشته باشد، خاطر نشان کرد: اروپا بداند اگر از موشک ایرانی دفاع کند به سود خود آنهاست، چنانچه توان بازدارندگی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران را مورد احترام مضاعف قرار دهند هیچ زمانی ضرر نخواهند کرد.

فلاحت پیشه افزود: اروپایی ها باید متوجه شوند اگر قدرت دفاعی ایران نبود و اگر حمایت های کشورمان از محور مقاومت صورت نمی گرفت، در حال حاضر گروه های تروریستی داعش در پشت مرزهای کشورشان مشغول احداث خاکریز بودند. لذا با توجه به این مساله ما باید به مذاکرات و تعامل خود با اروپا ادامه دهیم و در عین حال رویکرد مقابله به مثل در برابرآمریکا را ارتقا بخشیم.

وی در پایان گفت: ما به قدرت دفاعی و سیاست خارجی خود ایمان راسخ داریم و مطمئنا مولفه های امنیت ملی ما در آینده بیش از گذشته توسعه خواهد یافت و انشالله شاخصه های نفوذ آمریکا در منطقه و ایران روز به روز کاهش می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید