گردش موشک‌های سپاه به سمت «دریای عمان»

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۱۹
    کد خبر :13908

یکی از طرح های اجرا شده در محضر فرمانده کل قوا در دانشگاه سپاه، نمایش شلیک 2 فروند موشک به سمت یک هدف دریایی در «دریای عمان» بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، روز گذشته همچون سنوات قبل، به منظور شرکت در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) در این دانشگاه حضور یافتند و علاوه بر سخنرانی، مراسم اعطای سردوشی به برخی دانشجویان دانشگاه نیز برگزار شد.

یکی از برنامه‌های این مراسم، انجام رژه، اجرای برنامه‌های رزمی و راپل و نیز تشکیل طرح‌های انسانی با موضوعات مختلف بود که با نظم و ترتیب خاصی توسط افسران جوان سپاه انجام شد.

در میان این طرح‌ها، یک طرح از بقیه بیشتر جلب توجه کرد و مفهوم جدیدی را در طرح‌های عملیاتی سپاه پاسداران در حراست از مرزهای آبی کشور به نمایش گذاشت.

در این طرح، دو موشک به سمت یک هدف دریایی در «دریای عمان» (احتمالا ناو آمریکایی) شلیک می‌شود.

سپاه پاسداران از اواخر دهه 80 بنا بر تدابیر ابلاغی، مسئولیت حراست از «خلیج فارس» را برعهده دارد و این کار را با استفاده از تمامی سامانه‌ها و تجهیزات خود از قبیل شناورهای تندرو، هواپیماهای بدون سرنشین، بالگرد، سامانه‌های موشکی بالستیک و کروز و نیز تجهیزات الکترونیک و مخابرات به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

طبق این طرح، همه شناورهای بیگانه -چه نظامی و چه غیرنظامی- برای عبور از تنگه هرمز و ورود به خلیج فارس، باید به نیروهای سپاه مستقر در منطقه پاسخ داده و از آنها اجازه بگیرند.

طبق طرح ابلاغی، نیروی دریایی ارتش نیز به دلیل دارا بودن شناورها و ناوهای بزرگتر مسئول حضور در دریای عمان و آبهای دوردست و اقیانوسی است اما هر دو این نیروها در گستره ماموریتی خود، از یکدیگر نیز کمک گرفته و مکمل هم هستند.

یعنی نیروی دریایی ارتش در محل هایی در خلیج فارس و سپاه نیز در برخی سواحل مشرف به دریای عمان حضور دارند.

در ماه های اخیر سپاه پاسداران اقدام به تست یک فروند موشک بالستیک علیه یک هدف کوچک دریایی در «دریای عمان» کرد.

این موشک -که خبر آن را سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد- از نوع «هرمز2» بود که 300 کیلومتر برد دارد و هدف خود را در این تست، در فاصله 250 کیلومتری منهدم کرد.

این موشک -که از سواحل مکران شلیک شد- در کنار موشک «خلیج فارس» انواع بالستیک‌های دریایی هستند که سپاه پاسداران آنها را در اختیار دارد.

با اعلام این خبر و نیز طرحی که روز گذشته در حضور فرمانده کل قوا اجرا شد، به نظر می‌رسد سپاه پاسداران برای کنترل و حراست از «دریای عمان» نیز در کنار نیروی دریایی ارتش، طرح‌های جدید و مهمی در دست اجرا داشته باشد.

ناگفته نماند که یکی دیگر از طرح های اجرا شده در مراسم روز گذشته، نمایش کانتر نابودی اسراییل طی مدت 25 سال بود که این جمله را نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود در 18 شهریور 94 فرمودند.

ایشان در آن سخنرانی گفتند: «بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا 25 سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از 25 سال فکرش را میکنیم. بنده در جواب عرض میکنم اوّلاً شما 25 سال آینده را نخواهید دید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید