مشاهده سه قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران

    کد خبر :139066

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده سه قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه زمان آباد پارک ملی توران خبر داد.
به گزارش ایسنا عباسعلی دامنگیر افزود: سرپرست اداره پارک ملی توران ضمن گشت و کنترل در محلی به نام شکسته های آغل گزو در محدوده تنگه تاریک موفق به مشاهده سه قلاده یوز پلنگ بالغ شد که در محل خط الراس نظاره‌گر دشت‌های پایین دست بودند که پس از مشاهده سریع اقدام به گرفتن عکس از یوزها کرد و حدود ۴ دقیقه به مشاهده یوزها و عکاسی از آنها مشغول بود سپس جمعیت سه قلاده‌ای این گونه نادر و سمبل زیست محیطی کشور و استان به آرامی دور شد.
وی افزود: در پی پایش و نظارت منطقه نیم ساعت قبل از مشاهده یوزها تعداد ۱۸ راس آهو در محل دشت شورچاه و ۴۰ دقیقه بعد از مشاهده یوزها تعداد ۱۳ راس قوچ و میش در محل چشمه واشنگ مشاهده شد که این نشان از پتانسیل بالای منطقه به لحاظ طعمه و حضور گونه یوزپلنگ آسیایی دارد.
دامنگیر در ادامه گفت: از ابتدای سال تاکنون ۹ مرحله توسط دوربین و هم به‌صورت مشاهده مستقیم تصویر یوزپلنگ ثبت شد و جمعیت این‌گونه در منطقه مورد پایش قرار گرفت البته اثرات سوء خشکسالی به زیستگاه ومنابع آبی، طرح‌های توسعه‌ای بی‌ضابطه و حضور دام در کل سطح زیستگاه از چالش‌های اصلی حفاظت از این گونه نادر است.
وی همچنین جهت برون رفت از این مشکلات افزود: با احیاء زیستگاه های خسارت دیده و تامین منابع آبی پایدار و حفظ امنیت زیستگاهی، باید بیش از پیش به حفظ این جاندار ارزشمند کمک کرد.

دامنگیر همچنین از مهم‌ترین اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان درجهت حفظ این گونه نادر را بسیج تمام منابع مالی موجود بابت آبرسانی و توزیع علوفه در زیستگاه‌های خسارت دیده ، کنترل و پایش بیش از گذشته، اختصاص نیرو و تجهیزات لازم، اجرای طرح‌های مدیریت مناطق همچنین مدیریت و تشکیل ستاد ساماندهی چرای دام در منطقه برشمرد.
وی در پایان گفت: انتظار می‌رود علاوه بر بودجه استانی که جهت حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اختصاص می‌یابد سایر دستگاه‌های اجرایی متولی استانی نیز در این راستا هر چه بیشتر این اداره کل را یاری رسانده و مسئولین سازمان برنامه و بودجه کشور نیز از محل اعتبارات ملی در این خصوص به سازمان حفاظت محیط زیست و استان ابلاغ اعتبار کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست ،مجموعه پارک ملی، پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت‌شده توران با وسعت ۱.۵ میلیون هکتار یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشورمان است. تنها قلمرو زیستی باقیمانده آن تنها به سه استان کشورمان محدود می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید