روزنامه ایتالیایی: عربستان در یمن شکست می خورد

    کد خبر :139063

روزنامه ایتالیایی ‘ایل جورناله’ روز شنبه با اشاره به تهاجم نیروهای ائتلاف به فرماندهی عربستان سعودی در یمن، نوشت: جنگ یمن برای عربستان همانند افغانستان شده است و از همه نظر بد پیش می رود و ظاهرا انگیزه متحدان ریاض نیز برای مشارکت در آنچه فاجعه نظامی، سیاسی و انسانی به نظر می رسد، روند کاهشی دارد.

ایل جورناله با تاکید بر اینکه عربستان در این جنگ شکست خواهد خورد، افزود: از زمانی که ریاض در ماه مارس 2015 حمله رعد آسایی را در یمن برنامه ریزی کرد، هیچکس تحولات مربوط به حوادث غم انگیز رخ داده را تصور نمی کرد. جنگ سعودی در یمن از همه جهات بد پیش می رود و ارتش سعودی هرگز موفق نشد با شرایطی کنار آید که خود از نظر نظامی شرم آور است.
به نوشته این روزنامه، نیروهای حوثی روز 29 اکتبر یک پایگاه سعودی را در نجران در 20 کیلومتری مرز یمن گلوله باران کردند. یک فروند شکاری بمب افکن ائتلاف به فرماندهی عربستان نیز روز 27 اکتبر توسط نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین واژگون شد که منابع سعودی تاکنون آن را تایید نکرده اند. گفته می شود که یک جت دیگر متعلق به نیروی هوایی امارات متحده عربی هم واژگون شده و یک رشته حملات علیه نیروهای ائتلافی عربستان و یمن به وقوع پیوسته است.
به گزارش ایرنا، حملات با موشک های زمین به زمین بالستیک قاهر علیه نیروهای ریاض نیز در دو سال گذشته باعث وحشت در تمام شبه جزیره عربی شده است.
ارتش سعودی هرگز موفق نشد با شرایط کنار آید که خود از نظر نظامی شرم آور است. با وجود پیشروی های کند در جنوب و امن شدن بندر موچا، مناطق تحت تسلط حوثی ها میان دریای سرخ و مرز سعودی برای نیروهای ائتلافی غیر قابل نفوذ مانده است و از آن به عنوان سکوی پرتاب موشک هایی با برد 400 الی 800 کیلومتر استفاده می شود.
تنها عامل بازدارنده برای ریاض، تقویت حملات هوایی و ضربه به زیرساخت ها و اهداف غیرنظامی است که البته تاثیر معنی داری در دژ شمال غربی یمن ایجاد نمی کند. این درگیری همواره شباهت بیشتری به افغانستان پیدا می کند که شبه نظامیان محلی آن آموزش دیده و با انگیزه هستند و در دره های کوهستانی مقاومت می کنند.
جنگ نامتقارن در مدت دو سال تبدیل به درگیری مواضع با تقسیم قابل توجه اراضی یمن به دو منطقه بزرگ شده است: منطقه تحت تسلط حوثی ها و وفاداران به صالح و مابقی کشور که مربوط به کشور جمهوری سابق یمن جنوبی می شود که پایتخت آن عدن بود، در تصرف نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان است .
مساله اصلی سعودی ها، فرای افتضاح نظامی، سیاسی است. ائتلاف سنی که برای شکست دادن مقاومت حوثی ها و تضمین ثبات ریاست جمهوری (عبد ربه منصور) هادی در ریاض پدیدار شد، شروع به از دست دادن ثبات خود کرده است.
تمام فرضیه هایی که متحدان عرب را هم صف ریاض می کردند، یکی پس از دیگری از بین رفتند که نخستین و مهم ترین آنها مصر بود که با نیروهای زمینی در یمن حضور ندارد، اما از جمله حامیان اولیه این جنگ بود.
اتحاد نیروهای هوادار عربستان با هادی که در آغاز از حمایت 10 دولت برخوردار بود، با موضع منزوی امارات مواجه شد که همواره با تصمیم های ریاض هم صف نبوده است.
خسارت سیاسی بزرگی که به این ائتلاف وارد شد، ناشی از بحران میان عربستان سعودی و قطر بود که در ژوئیه گذشته به وقوع پیوست و در پی آن دوحه، یک هزار نظامی خود را از یمن فراخوان کرد.
روابط میان قطر، ایران و ترکیه با نظارت روسیه نیز عامل نگران کننده ای برای ریاض محسوب می شود که با وجود روابط خوب با آنکارا، به نظر می رسد همواره به علت ماجرای یمن در جهان عرب، منزوی تر شده است.
قدرت مالی سعودی همچنان مشغول همکاری با شرکایی است که به نظر می رسد در آنچه ظاهرا فاجعه نظامی، سیاسی و انسانی است، انگیزه کمتری برای مشارکت دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید