جدیدترین اخبار
۱۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۰ اقتصادی کد خبر :139056

معاون پستی رگولاتوری: صدور مجوز تاسیس دفتر پیشخوان رایگان است

معاون پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه آیین نامه جدید نحوه صدور مجوز برای راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت از امروز (شنبه) اجرایی شده است، اعلام کرد: گرفتن مجوز تاسیس دفتر پیشخوان رایگان است.

به گزارش بازتاب از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجتبی نصیری روز شنبه گفت: در این آیین نامه شرایط متقاضیان صدور پروانه، وظایف و شرایط اخذ پروانه فعالیت، قید شده است ضمن آنکه آیین نامه نظارت و ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دفترها و نیز آیین نامه مربوط به شرایط اعمال مقررات و رسیدگی به تخلف های این دفترها به زودی آماده می شود.
وی ادامه داد: بر مبنای این آیین نامه، ارزیابی دفاتر حداقل هر ۶ ماه یک بار اتفاق می افتد و رتبه بندی دفاتر نیز بر اساس ارزیابی صورت گرفته، انجام می شود؛ همچنین قرار است بر مبنای رتبه بندی صورت گرفته، ظرفیت، امکانات و قابلیت دفاتر، واگذاری خدمات دستگاه ها به آنها انجام شود.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در این آیین نامه ۳ مرحله صدور مجوز شامل تمدید، تغییر مکان و تغییر نام، نظارت بر عملکرد دفاتر پیشخوان خدمات دولت و نیز برون سپاری خدمات این دفاتر دیده شده که مرحله صدور مجوز و نیز نظارت بر مدیریت این دفاتر، برعهده رگولاتوری گذاشته شده است و موضوع برون سپاری خدمات تحت اختیار رگولاتوری و سازمان امور استخدامی کشور است.
نصیری افزود: موارد مربوط به مدیریت برون سپاری خدمات مربوط به دستگاه های تامین کننده سرویس را سازمان امور اداری و استخدامی کشور بر عهده دارد و مدیریت مربوط به خدمات دفاتر به عهده رگولاتوری است.
به گفته وی، آیین نامه نحوه صدور مجوز، برای راه اندازی دفترهای پیشخوان خدمات دولت از ۸ آبان ماه امسال به اداره های کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مناطق ۹ گانه رگولاتوری در سراسر کشور ابلاغ شده است و از امروز شنبه ۱۳ آبان ماه قابلیت اجرا یافته است.
نصیری خاطر نشان کرد: آیین نامه اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت در ۵ جلسه کمیته تخصصی رگولاتوری بررسی شد و در ۱۵ مردادماه امسال، به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید.
معاون پستی رگولاتوری ادامه داد: بر مبنای این مصوبه، سازوکار اجرایی و مقدمه های دریافت پروانه فعالیت در دفترهای پیشخوان خدمات دولت مشخص شده است.
وی ماده ۶ این آیین نامه را یادآور شد و گفت: در این ماده پیش بینی شده است خدمات قابل واگذاری دستگاه هایی همچون وزارت نیرو، ثبت احوال، ثبت اسناد و امور مالیاتی در دفاتر پیشخوان دولت انجام شود و دستگاه ها در مورد آن تعامل لازم را داشته باشند.
وی اضافه کرد: در همین حال در این آیین نامه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز، شناسایی خدمات قابل واگذاری به این دفاتر را برعهده دارد و مشخص می کند چه خدماتی باید از سوی دستگاههای دولتی از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت، واگذار شوند.
معاون پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: پیش نویس آیین نامه نحوه تعامل با انجمن های کارفرمایی دفاتر پیشخوان دولت آماده شده است تا نحوه تعامل با انجمن های فعال کارفرمایی دفاتر پیشخوان خدمات و مشارکت انجمن های کارفرمایی مشخص شود.
به گفته نصیری نسخه ای از این آیین نامه برای اعلام نظر به انجمن های فعال در این حوزه ارسال شده است.
وی با بیان اینکه در این آیین نامه، جایگاه انجمن های موجود تعریف شده و آنها ۱۵ روز زمان دارند تا در تدوین آن مشارکت کنند، افزود: به استناد ماده ۱۳۱ قانون اساسی، اتحادیه و انجمن های کارفرمایی دفاتر پیشخوان و کانون سراسری انجمن های کارفرمایان دفاتر پیشخوان دولت، حق فعالیت دارند.
معاون پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: مطابق با تصمیم های اتخاذ شده، وظایف انجمن های کارفرمایی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، وظایف مشخص بوده و نحوه تعامل با آنها نیز اعلام می شود و کماکان می توانند به کار خود ادامه دهند.
نصیری ادامه داد: تا پیش از این برای دریافت مجوز و یا تمدید پروانه و تغییر مکان دفاتر پیشخوان خدمات دولت، باید به کارگروه های استانی مستقر در استانداری ها مراجعه می شد اما از این پس نیاز به مراجعه حضوری نیست و متقاضیان حقیقی و حقوقی باید از طریق فرم الکترونیکی که در سامانه رگولاتوری قرار دارد، درخواست خود را برای مناطق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کنند.
وی گفت: در صورت احراز صلاحیت مطابق با درخواست متقاضی، موافقت اولیه با راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت به وی ارائه می شود و پس از آن، متقاضی باید برای ارائه مدارک مورد نیاز اقدام کند گواهی نبود سوء پیشینه و نداشتن اعتیاد، استعلام بدهی معوق بانکی، بیمه ای و مالیاتی، ارائه مدرک گذراندن دوره آموزشی مدیریت دفاتر پیشخوان خدمات دولت در یکی از موسسه های مورد تایید رگولاتوری و نیز تاییدیه اماکن نیروی انتظامی را ظرف ۷۲ ساعت پروانه مورد نظر قابل صدور خواهد بود.
نصیری گفت: در این آیین نامه داشتن حداقل ۵۰ متر در نقاط شهری و ۳۰ متر در نقاط روستایی با کاربری اداری و تجاری و با در نظر گرفتن شرایط تسهیل در رفت و آمد عموم مردم، مدنظر قرار گرفته است.
وی گفت: مطابق با قانون نظام صنفی و نیز اصلاحیه ماده ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قرار دادن هرگونه محدودیت در خصوص صدور مجوز از مصادیق رفتار ضدرقابتی است و براین اساس در این آیین نامه، محدودیتی در صدور تعداد مجوز در یک مکان خاص در نظر گرفته نشده و به بیان دیگر در نظر گرفتن شعاع صنفی ممنوع است.
به گفته وی، امکان راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت در فاصله ۲۰۰ متر از هم نیز بلامانع است اما باید با ارائه توجیه فنی، مورد موافقت رگولاتوری قرار گیرد.
معاون رگولاتوری میزان دریافت حق پروانه برای راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت را رایگان عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از بازار سیاه به وجود آمده در خرید و فروش مجوز دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دریافت مجوز تاسیس رایگان است با این حال برمبنای بررسی ها صورت گرفته میزان حداقل سرمایه گذاری برای راه اندازی این کسب و کار، ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.
نصیری در باره شرایط به کارگیری نیروی انسانی در دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز گفت: متصدی حاضر در دفاتر پیشخوان نیز باید دوره آمورشی مورد نیاز را بگذراند همچنین برای به کارگیری معلولان و جانبازان در این دفاتر امتیاز ویژه قائل شده ایم و این موضوع در ارزیابی ماهانه دفاتر مورد توجه قرار می گیرد. در همین حال موضوع ثبات بکارگیری نیروی انسانی از دیگر مواردی است که در ارزیابی دفاتر به آن توجه می شود.
وی با بیان اینکه هنوز سیاست نحوه واگذاری پروانه اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: اما در بند استطاعت مالی نیز تاکید شده که متقاضی دریافت پروانه باید حداقل استطاعت مالی را برای تهیه جا، نیروی انسانی و تامین تجهیزات داشته باشد که این استطاعت مالی مطابق با خوداظهاری فرد و اظهارنامه بانکی تعیین می شود و بر مبنای آن، دفتر خدمات پیشخوان درجه بندی شده و می تواند خدمات دستگاه های دولتی را توزیع می کند. از سوی دیگر، حضور دارنده پروانه نیز در دفاتر الزامی اعلام شده است.
نصیری با تاکید براینکه در پیوست شماره ۲ آیین نامه قبلی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، صدور بیش از یک پروانه برای افراد بلامانع بود، گفت: اما در آیین نامه جدید تنها اشخاص حقوقی می توانند با نظر رگولاتوری بیش از یک پروانه دریافت کنند.
وی به مشکلاتی همچون تعدد مدیریتی، درآمد کم، نداشتن تمایل واگذاری خدمات از سوی دستگاه ها و نیز حذف برخی ساختارها به دلیل تصمیم های سازمانی که منجر به شکایت دفاتر پیشخوان دولت شده بود، تاکید کرد: در آیین نامه جدید فعالیت این کسب و کارها، سعی بر این است که مشکلات دفاتر به حداقل برسد.
معاون رگولاتوری با بیان اینکه تعداد خدماتی که از طریق دفاتر قابل واگذاری است هنوز مشخص نشده است، گفت: در حال بررسی اقتصادی لازم برای این کسب و کارها هستیم و به زودی حجم بازار را شناسایی خواهیم کرد. اما در مرحله شروع، این دفاتر می توانند فعالیت خود را با ارائه حدود ۵ نوع خدمت آغاز کنند؛ به زودی نیز آیین نامه برون سپاری خدمات دستگاه های دولتی برای ارائه از سوی دفاتر پیشخوان، تهیه و چارچوب واگذاری خدمات مشخص می شود .
وی با تاکید بر اینکه سامانه مدیریت بر دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز تا یک ماه دیگر راه اندازی می شود، تصریح کرد: در آیین نامه جدید دریافت حق فنی اختصاص خدمات به دفاتر و نیز حق بازدید تغییر مکان، حذف شده است و با این وجود پیش بینی می کنیم هزینه های دارندگان پروانه، کاهش یابد.
نصیری سیاست رگولاتوری را در مورد دفاتر پیشخوان خدمات دولت، قانون مداری، عدالت محوری و حمایت از حقوق دارندگان و پروانه و خدمات گیرندگان عنوان کرد و گفت: سعی بر این است که با تعامل با انجمن های کارفرمایی و سالم سازی محیط کسب و کار دفاتر پیشخوان خدمات، رضایتمندی مردم از خدمات و نیز ارتقای کیفیت خدمات دستگاههای دولتی را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه تا پیش از این ۶ هزار و ۵۰۴ دفتر پیشخوان خدمات دولت در سامانه رگولاتوری به ثبت رسیده که برآورد می شود نزدیک به ۵ هزار دفتر فعال باشند، افزود: با ارائه مجوزهای جدید، خللی در کار دفاتر قبلی وارد نمی شود و این دفاتر کماکان به فعالیت خود ادامه خواهند داد اما آنهایی که مدت زمان پروانه آنها به اتمام رسیده باید برای تمدید به رگولاتوری مراجعه کنند.
معاون رگولاتوری توضیح داد: در آیین نامه جدید، شرایطی نیز گذاشته شده است تا دفاتر پیشخوان خدمات دولت دارای مجوزهای قدیمی، ظرف مدت ۲ سال آینده بتوانند خود را با شرایط آیین نامه جدید مطابقت بدهند. حتی این تمهید هم در نظر گرفته شده است که در صورتی که دفاتر قدیمی به دلیل نداشتن استطاعت مالی، امکان فراهم کردن شرایط آیین نامه جدید را ندارند بتوانند از تسهیلات در نظرگرفته شده از سوی وزارت ارتباطات از محل وام وجوه اداره شده این وزارتخانه استفاده کنند.
وی ابهام ایجاد شده در بیکاری بیش از ۷۰ هزار نفر را در صورت صدور مجوزهای جدید رد کرد و گفت: خللی در فعالیت دفاتر قدیمی ایجاد نخواهد شد. البته با یک حساب سرانگشتی اگر این تعداد دفتر هرکدام حدود ۳ شغل ایجاد کرده باشند، نزدیک به ۱۸ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده اند و به کار بردن ایجاد ۷۰ هزار شغل از سوی این دفاتر، به هیچ وجه درست نیست.
وی مدت اعتبار این پروانه را ۵ سال عنوان کرد که قابل تمدید خواهد بود و گفت: پیگیر بازنگری در آیین نامه پروانه های قبلی و نیز رفع موازی کاری ها در این حوزه هستیم. مطابق با این آیین نامه، ایجاد دفاتر مشابه ممنوع است و در نهایت هدف از ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت این است که مردم برای دریافت خدمات به یک جا مراجعه کنند. اما انتظاراتشان تاکنون تامین نشده است.
نصیری با تاکید بر اینکه حداکثر ظرف ۳ ماه آینده نوع خدمات و تعرفه گذاری خدمات در این بخش مشخص خواهد شد، گفت: پیش بینی ما این است که با در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای فراهم کردن مدارک و ارائه به رگولاتوری، از ابتدای سال ۹۷ دفاتر جدید پیشخوان خدمات دولت وارد بازار شده و کار خود را آغاز خواهند کرد. تا آن زمان نیز تعرفه ها بازنگری شده و تعرفه های جدید را مطابق با استطاعت پذیری دفاتر و مردم، تعیین و ابلاغ خواهیم کرد.
معاون رگولاتوری با بیان اینکه مطابق با ماده ۷۶ قانون برنامه ششم، مسئولیت تعرفه گذاری دفاتر خدمات پیشخوان برعهده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است اضافه کرد: در نهایت هدف این است که دفاتر مشابه در سطح شهر جمع آوری شده و تمامی خدمات در قالب دفاتر پیشخوان به مردم ارائه شود.
وی با تاکید بر اصلاح روش و حل چالش های موجود، گفت: کارگروه های استانی دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز با تشخیص سازمان امور استخدامی، می توانند به فعالیت خود در بحث برون سپاری خدمات و نه صدور پروانه، ادامه دهند.
پیشتر دبیرکل کانون انجمن های دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی کشور گفته بود که آیین نامه اجرایی اصول حاکم بر صدور پروانه این دفترها، حلال مشکلات کنونی نیست.

وبگردی

روی خط خبر

  • قرقاش: برنامه موشکی ایران دارای اهداف دفاعی نیست!
  • روایت علی مطهری از پیگیری‌هایش درباره نقش مواد رادیواکتیو در فوت آیت‌الله هاشمی
  • ولایتی: نماینده آمریکا مانند ترامپ حرف‌های مضحک می زند/ رئیس جمهور فرانسه نوچه آمریکاست
  • دست رد اصلاح طلبان به « دام عبور از روحانی » ؛ چرا اصلاح طلبان از رای به روحانی پیشیمان نیستند؟
  • اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران استعفا کردند
  • سهم ایران از بار ترانزیتی کریدور شمال – جنوب بسیار اندک است
  • دستیار ویژه اقتصادی روحانی: یارانه باید ۱۸هزار تومان می‌بود نه ۴۵هزار
  • نامه وزیر دادگستری ترکیه به آمریکا درباره ایران
  • تلاش اتریش برای لغو تحریم های اروپایی بر ضد روسیه
  • ترامپ برای انتخابات میان‌ دوره‌ای سنا به میدان می‌آید
  • هنرنمایی “همایون شجریان” روی سن تالار کشور/عکس
  • تلاش اسرائیل برای تحریم کنسرت “محسن یگانه” در لس آنجلس/عکس
  • خواننده پاپ با گربه روی صحنه رفت
  • سلبریتی علیه سلبریتی/ از ماست که برماست
  • تکذیب جریمه بی‌حجاب‌ها توسط دوربین‌های پلیس
  • شیرینی‌های ممنوعه در کره‌شمالی به خاطر امپریالیسم!
  • تهدید روسیه، بهانه لندن برای تقویت بودجه دفاعی‌اش
  • شیوع پدیده “دم درآوردن” انسانها بر اثر مصرف‌ “محصولات تراریخته” + تصویر
  • قیمت هیوندای آی ۲۰ توسط شرکت کرمان موتور افزایش یافت (آذر ۹۶)
  • “تماس‌های پوتین و ترامپ بی‌فایده است”
  • ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌های دولتی متکی به بیمه‌ها است
  • روسیه سال آتی میلادی ۱۲ موشک قاره‌پیما آزمایش می‌کند
  • یک ژنرال روس: به اسد در دفع تلاش‌های آمریکا کمک می‌کنیم
  • خشم سفیر رژیم صهیونیستی از قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس
  • تخم‌مرغ دولتی هم ارزانی نیاورد/ وزیر به واردات رضایت داد
  • راهکار شورای شهر برای معضل مگس‌های سفید تهران
  • تب تند افزایش قیمت سیم‌کارت‌های رند در بازار
  • اعتیاد، یکی از مشکلات اصلی در حاشیه نشینی است
  • بیمه ایران پوست می‌اندازد/ از ۵۲۰۰ پست به ۳۹۰۰ رسیدیم
  • یکی از وظایف مدیریت شهری حفظ هویت شهری و تاریخی است