هشدار درباره اثرات مخرب شایعه‌سازی بر نظام بانکی

    کد خبر :139027

در جریان ساماندهی موسسات غیرمجاز در چند ماه اخیر، بازار شایعات در خصوص ورشکستگی موسسات مجاز داغ بود و این مسئله باعث نگرانی سپرده‌گذاران شده است تا جایی که کمتر روزی است که شاهد تجمع سپرده‌گذاران در مقابل ساختمان بانک مرکزی در میرداماد نباشیم و آخرین نمونه آن نیز تجمع سپرده‌گذاران آرمان و کاسپین در ایام نمایشگاه مطبوعات بود که با واکنش‌های زیادی در روزهای اخیر روبه‌رو شده است.

هرچند بانک مرکزی اعلام کرده هیچ موسسه غیر مجاز فعالی در کشور نداریم و روند ادغام و ساماندهی بانک‌ها نیز به خوبی در جریان است و جای نگرانی در خصوص ورشکستگی موسسات و بانک‌های مورد تایید بانک مرکزی نیست، با این وجود رسانه‌های خاص و سودجویان سعی دارند از این جریان سوءاستفاده کرده و درصدد القای بحران نظام بانکی هستند.

به گزارش اقتصاد ایران، این در حالی است که به باور کارشناسان نظام بانکی، اعلام ورشکستگی موسسات مورد تایید بانک مرکزی ادعایی بی‌اساس است که توسط شبکه‌های اجتماعی و با اهداف خاص مطرح شده است و مطرح شدن ورشکستگی موسسه نور یکی از پازل‌های این نقشه است. این در شرایطی است که هم‌اکنون این موسسه در لیست موسسات مجاز بانک مرکزی و مورد تایید مقام ناظر قرار دارد.

کارشناسان با اشاره به نقش موثر موسسات مالی و اعتباری مجاز در نظام بانکی کشور و با بیان اینکه این موسسات بار اصلی نظام مالی کشور را بر دوش می‌کشند و نقش تعیین‌کننده‌ای در هدایت منابع به سمت تولید و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور دارند عملکرد بانک مرکزی در خصوص ساماندهی موسسات غیرمجاز را صحیح ارزیابی کرده و بر این باورند نباید به شایعات در این خصوص توجه کرد.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ادعای ورشکستگی موسسه اعتباری نور با بیان اینکه بانک مرکزی اهتمام جدی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز داشته و هم‌اکنون موسسه غیرمجاز فعال در کشور نداریم، در خصوص اظهارنظرهای شخصی در خصوص ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری از جمله موسسه مالی و اعتباری نور گفت: بانک مرکزی به همراه سایر قوا به موضوع ساماندهی موسسات غیرمجاز ورود پیدا کرد و نباید در این شرایط به تشویش اذهان عمومی پرداخت.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش موثر موسسات مالی و اعتباری در نظام بانکی کشور و با تاکید بر این نکته که موسسه اعتباری نور نقش مؤثری در حفظ منافع سپرده‌گذاران ادغام‌شده در این موسسه داشته است تاکید کرد عملکرد مناسب این موسسه در ساماندهی بازار غیر متشکل پولی مشهود است.

جبار کوچکی نژاد، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز با اشاره به این نکته که تعدادی از موسسات اعتباری و بانک‌ها در ساماندهی موسسات اعتباری همکاری خوبی داشته اند، گفت: برخی از موسسات مانند موسسه مالی و اعتباری نور، عملکرد مناسبی را از خود در این زمینه نشان دادند. وی با تاکید بر این نکته که بدون همکاری این موسسات، مشکلات خیلی بیشتر می شد تصریح کرد: همکاری این موسسات و عمل کردن آنها به عنوان بازوهای بانک مرکزی باعث شد تا روند ساماندهی موسسات سریع‌تر به سرانجام رسد.

در این شرایط به نظر می‌رسد اصرار به ورشکستگی موسسات مالی و بانک‌ها بیش از آنکه اقتصادی باشد دستاویزی برای مخالفان و سودجویان برای نااطمینانی و ایجاد نگرانی برای مردم و سپرده‌گذاران است. کارشناسان با بیان اینکه تولید شایعه در خصوص ورشکستگی بانک‌ها و موسسات خصوصی می تواند بحران جدی برای فعالان اقتصادی و ایجاد ناامنی در کسب‌وکار خرد ایجاد کند، تاکید دارند در این شرایط نباید برخی مسئولان با اظهار نظرهای غیرکارشناسی به این شایعات دامن بزنند.

پیش از این رسانه‌های مخالف نظام در یکی از تجمعات مردم مقابل مجلس فیلمی از یکی از نمایندگان زن مجلس منتشر کرده بودند که در آن موسسه نور ورشکسته اعلام شده بود و این موضوع بعدا توسط این نماینده تکذیب شد و اعلام شد که مدرکی در خصوص این ادعا وجود نداشته است.

عباس کمره‌ای، مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی پیش از این درباره برخی شایعات در فضای مجازی و اظهارنظرهای برخی افراد درباره ورشکستگی بانک‌های کشور و با رد شایعه ورشکستگی بانک‌ها گفته بود: درحال حاضر برخی بانک‌ها با مشکلاتی نظیر کمبود سرمایه، انباشت دارایی‌های غیر‌مولد و مطالبات غیرجاری بالاتر از استانداردهای بین‌المللی مواجه هستند و در شرایطی قرار دارند که عملکرد آنها در دو سال اخیر با اندکی سود همراه بوده است اما بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بر عملکرد آنها نظارت داشته و ورشکستگی بانک‌ها به‌سادگی صورت نمی‌گیرد.

حاتمی یزدی، از کارشناسان ارشد بانکی نیز با بیان اینکه ورشکستگی بانک‌ها پذیرفته شده نیست گفت: مردم هنوز بانک‌ ها و موسسات مجاز را ایمن‌ترین مکان برای دارایی‌های خود می‌دانند.

شایعه‌سازی علیه نظام بانکی در حالی است که هر گونه اقدام بانک مرکزی در این شرایط باعث نگرانی سپرده‌گذاران می‌شود.

یکی از برنامه های بانک مرکزی در چند ماه اخیر ادغام بانک‌ها بوده است و این مساله نیز دستاویزی برای مطرح شدن ورشکستگی آنها شده است. این در حالی است که ادغام بانک‌ها، اقدامی کارشناسی برای بهینه کردن آنها است و در همه جای جهان انجام می‌شود.

علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در مورد ادغام بانک‌ها با بیان اینکه ادغام بانک‌ها یک استراتژی و انتخاب در جهت بهینه‌سازی و کم کردن از هزینه‌ها در تمامی صنایع از جمله صنعت بانکداری است گفت: ادغام به معنای مشکل در بانک‌ها نیست و آن را باید از موضوع مربوط به رسیدگی در بازار غیرمتشکل پولی تفکیک کرد. مشکلی در زمینه موسسات مجاز و بانک‌ها وجود ندارد و بانک مرکزی نظارت‌ها و کنترل‌های خود را دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید